مردم عراق در اربعین اخلاق انسانی را به نمایش گذاشتند
کد خبر: 3851083
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳

مردم عراق در اربعین اخلاق انسانی را به نمایش گذاشتند

گروه فرهنگی ــ عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که اربعین حسینی مزاحم یک مذهب و در پی ایجاد انحصار برای مذهب دیگر نیست، گفت: باز بودن درب منازل مردم عراق روی زائران حسینی، به نمایش گذاشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ایجاد و گسترش همگرایی‌ بخشی از الگوهای اساسی برخاسته از ظرفیت اربعین است.

مردم عراق در اربعین اخلاق انسانی و اسلامی را به نمایش گذاشتندبه گزارش ایکنا از لرستان، به‌نقل‌از روابط عمومی دفتر نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری شنبه، 27 مهر در مراسمی به‌مناسبت اربعین حسینی، با تقدیر از مردم عراق برای استقبال باشکوه از زائران اربعین حسینی، بیان کرد: باز بودن درب منازل مردم عراق روی زائران حسینی، به نمایش گذاشتن اخلاق انسانی و اسلامی و ایجاد و گسترش همگرایی بخشی از الگوهای اساسی برخاسته از ظرفیت اربعین حسینی است.

وی افزود: اربعین حسینی نمادی بزرگ است که الگوهای رفتاری مهمی مانند حرکت، پویایی، نشاط، پرهیز از خمودگی، توقف و درجازدگی و دوری از انفعال و انزوا،  بسط اخلاق و کرامت و تعمیق وحدت و همگرایی را به ما ارائه می‌دهد.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به این‌که یکی‌ از عوامل نشاط، بقا و تحرک هر جامعه، نمادهای آن جامعه هستند، گفت: بر اساس دانش اجتماعی، تقویت نمادها به‌ویژه نمادهایی که ابعاد فرهنگی نیرومندی بردوش می‌کشند موجب تداوم حیات آن جامعه است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که نمادهای یک ملت، جمعیت و اتباع یک دین به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: یک دسته تنها نقش هویت‌بخش دارند و بازسازی هویت جامعه را در گذر و امتداد زمان، تضمین و تأمین می‎کنند که اگر این نمادها را از مردم، ملت و اتباع  یک دین بگیرند در مسیر بازسازی هویت خود، دچار اختلال می‌شوند.

وی افزود: دسته دیگر علاوه‌بر نقش هویت‌بخشی، الگودهنده نیز هستند و این از آن جهت است که در این بخش از نمادها خود الگو، نماد شده است که نمونه آن‌را در اعمال حج و عمره همچون احرام و طواف و سعی صفا و مروه می‌بینیم.

آیت‌الله مبلغی با بیان این‌که اربعین از آن دسته نمادهایی است که افزون‌بر نقش هویت‌بخشی، نقش الگودهندگی نیز دارد؛ کمااینکه اربعین حسینی متضمن نمادهایی از جنس الگوهای رفتاری است، یادآورشد: نماد اربعین با فعال شدن خود، کارکردهای اجتماعی مهمی را خلق می‌کند که در صدر این الگوها حرکت کردن و جابه‌جا شدن به سمت یک یا چند هدف معین است.

وی با یادآوری این‌که حرکت کردن، یعنی پویایی داشتن و رفتن به سمت تحول و خلق مفاهیم اخلاقی و هویت‌بخشی و این  بزرگ‌ترین الگویی است که ظرفیت‌های آن در اربعین حسینی تعبیه شده است، ادامه داد: اربعین برای ما حامل این پیام است که توقف و درجا زدن، حرکت نکردن، خمودگی، تسلیم شرایط شدن، انفعال، انزوا و از راه خدا دست کشیدن، معنا ندارد و بر اساس قیام حسینی(ع)، باید حرکت کرد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که اربعین حسینی مزاحم یک مذهب و در پی ایجاد انحصار برای مذهب دیگر نیست، گفت: پیام اربعین استقلال، عزت، وحدت و هویت امت است.

انتهای پیام
captcha