تشکیل کمیته ملی تحقیق درباره حمله به معترضان سودانی
کد خبر: 3851331
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

تشکیل کمیته ملی تحقیق درباره حمله به معترضان سودانی

گروه بین‌الملل ــ عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، دستور تشکیل کمیته ملی مستقل برای تحقیق درباره حمله به معترضان سودانی در جریان تحصن خردادماه مقابل مقر فرماندهی کل ارتش را صادر کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری اسکای‌نیوز، براساس دستور جدید عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان، وظایف و صلاحیت‌های کمیته برای شناسایی افرادی که مرتکب اخلالگری و یا هرگونه تخلف دیگری در راستای متفرق کردن تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش شده‌اند، ذکر شده است.

این کمیته همچنین، مسئولیت شناسایی شمار قربانیان از جمله کشته‌شدگان، زخمی‌ها، مفقودین و همچنین برآورد خسارت‌های مالی به افراد و نهادها را بر عهده دارد.

نخست‌وزیر سودان، صلاحیت احضار تمامی افراد اعم از مقامات دولتی یا نظامی و یا کارمندان جهت شهادت، تحقیق و یا دریافت هرگونه اطلاعات پیرامون موضوع را به کمیته واگذار کرده است.

براساس دستور حمدوک، این کمیته جایز است به سوابق تحقیقات کیفری و اداری، ثبت احوال و مکاتبات و گزارش‌های امنیتی، پزشکی و نظامی دسترسی داشته باشد. همچنین ملاقات با بازداشت‌شدگان و محکومین جریان تحصن و صلاحیت ورود به هر مکان یا تأسیسات عمومی در کشور به منظور بازرسی یا تحقیق از دیگر اختیارات اعضای کمیته است.

مدت زمان فعالیت این کمیته 3 ماهه خواهد بود و در صورت پیشنهاد کمیته این مدت قابل تمدید به 3 ماه دیگر است و این کمیته اختیار لغو مصونیت قانونی را دارد و باید گزارش ماهیانه به نخست‌وزیر ارائه دهد.

یادآور می‌شود، نیروهای امنیتی سودان، در تاریخ 13 خردادماه 1398، با استفاده از گاز اشک‌آور و تیراندازی سعی کردند تحصن‌کنندگان در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم را متفرق کنند که این حمله منجر به کشته‌شدن 128 نفر و آسیب دیدن تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان شد.

انتهای پیام
captcha