والدین؛ اولین ایده‌پردازان جذب کودک به برنامه‌های دینی و قرآنی
کد خبر: 3851943
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

والدین؛ اولین ایده‌پردازان جذب کودک به برنامه‌های دینی و قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه جذب کودکان به سمت برنامه‌های دینی و قرآنی نیازمند ایده‌پردازی است، گفت: اولین ایده‌پردازان جذب کودک به دنیای برنامه‌های قرآنی و دینی والدین هستند تا نسلی عاشق به دین و قرآن تربیت کنند.

بهزاد خدادادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمانشاه، در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، با اشاره به اینکه جذب کودکان به سمت برنامه‌های دینی و قرآنی نیازمند ایده‌پردازی است، اظهار کرد: امروز ما با دنیای کودکانی پرسشگر مواجه‌ایم که برای جذب به سمت‌وسوی هرچیزی نیازمند به ایده هستند، کودکانی که با دنیایی از شبهه که از طرق مختلفی چون تکنولوژی در اختیار آنان است مواجه‌اند و به سادگی شاهد جدایی مسیر کودکانمان از دین هستیم.

وی با اشاره به دغدغه والدین برای جذب کودکان به سمت‌وسوی برنامه‌های دینی و قرآنی افزود: امروز بسیاری از کارشناسان قرآنی و دینی به جذب کودکان به سمت برنامه‌های قرآنی و دینی تأکید دارند و هر روز می‌بینیم که گفت‌وگو و مصاحبه‌ای در این خصوص ارائه می‌شود اما باید این پرسش را در ذهن خود بپرورانیم که باید در این راستا چه کنیم و راه حل رفع دغدغه‌ها در این خصوص چیست.

 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمانشاه اظهار کرد: آیا امروز زمان مطرح کردن ایده‌های جدید برای جذب کودکان به سمت‌وسوی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی نیست و آیا در این راستا از ایده‌های کاربردی حمایت شده است.

کارشناس ارشد علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه باید ایده‌پردازی در حیطه دین و قرآن را به سرمایه‌گذاران متصل کنیم، بیان کرد: در راستای یاد شده باید ایده‌های قرآنی و دینی را به سمت سکوی پرتاب کودک‌محور هدایت کنیم و تمامی این مباحث در قالب ایده شکلی بهتر به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید در مسیر ایده‌پردازی برای کودک نیازسنجی کنیم، افزود: کودکان دوست دارند در هر محیطی مشغول به بازی باشند پس با توجه به همین نکته می‌توانیم به ایده‌ای خلاقانه در مسیر سرگرم‌سازی کودکان به برنامه‌های دینی و قرآنی در قالبی همسو با خلق کودکان بهره‌برداری کنیم پس بیایم علاقه‌مندی کودکان به مسائل نوین و جدید را نیازسنجی کرده و در قالبی خلاقانه در مسیر پیوند دنیای کودک با برنامه‌های دینی و قرآنی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: چه مانع و ایرادی هست تا جلسات قرآنی با همکاری خانواده‎ها ویژه کودکانمان ترتیب دهیم و محیطی کاملاً قرآنی و دینی ویژه کودکانمان آماده کنیم تا کودک در همان دنیای کودکانه و زیبای خود با مراسم و برنامه‌های قرآنی و دینی آشنا شود و برای او اشتیاق و شوق ایجاد کنیم و این بدان معناست که برای برپایی جلسات دینی و قرآنی ویژه کودکانمان ایده‌پردازی کنیم.

خدادادی گفت: در مهدها و مؤسسات قرآنی از ایده روانشناسان کودک با تخصص دینی و قرآنی که کم نیستند استفاده کنیم تا برنامه‌های قرآنی ارائه شود که قابلیت استفاده در مراکز قرآنی در سطح یک شهر را داشته باشد.

کارشناس ارشد علوم و معارف قرآنی تأکید کرد: باید در طول سال برای درگیر شدن کودکانمان به مسئله دین و قرآن برنامه داشته باشیم و بدانیم که والدین درکنار سایر برنامه‌ها که ویژه کودکانشان برنامه‌ریزی دارند باید در این خصوص نیز برنامه داشته باشند.

وی بیان کرد: برنامه‌های آموزش محوری در راستای قرآن و دین باید برای کودکانمان برنامه‌ریزی و ایده‌پردازی کنیم و هدف از آن آموزش و جذب کودک به وادی دین و قرآن باشد اما باید بدانیم که این امر باید برای کودکانمان جذاب باشد تا به وسیله آن سرگرم شوند و در جان و دل و ذهنشان این قالب جای بگیرد.

خدادادی افزود: بدانیم ایده‌های بسیاری برای آموزش کودکان و جذب آن‌ها به برنامه‌های قرآنی و دینی وجود دارد و شاید یکی از همان ایده‌ها در ذهن من و شما باشد و یکی از آن‌ها آموزش احکام و اعتقادات دینی به کودک با استفاده از خلاقیت‌های ویژه به کودکان است به عنوان مثال والدین می‌توانند این ایده را در خانه همگام با کودک خود پیش ببرند و با خلاقیت به کودک خود ارائه کنند.

 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کرمانشاه بیان کرد: بهتر است والدین ما در این راستا دغدغه داشته باشند و در مسیر برطرف کردن آن گام بردارند چراکه معتقدم اولین ایده‌پردازان جذب کودک به دنیای قرآن و دین والدین هستند تا نسلی عاشق به دین و قرآن تربیت کنند.

انتهای پیام
captcha