ابوترابی فرد: کلیدی‌ترین آیه قرآن در تبیین جایگاه علم است/ سلوک بدون معرفت ممنوع
کد خبر: 3852425
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
برگزاری مراسم سوگواری آخر ماه صفر در حسینیه جماران؛

ابوترابی فرد: کلیدی‌ترین آیه قرآن در تبیین جایگاه علم است/ سلوک بدون معرفت ممنوع

گروه سیاسی ــ امام جمعه موقت تهران در مراسم سوگواری آخر ماه صفر در حسینیه جماران اظهار کرد: کلیدی‌ترین آیه قرآن کریم آیه 36 سوره الاسراء «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ» در اوصاف جایگاه علم آمده است که شاید کلیدی‌ترین آیه قرآن کریم است و نمی‌توان کلامی زیبا‌تر از این آیه درباره علم بیان کرد.

مراسم سوگواری آخر ماه صفر در حسینیه جماران

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم سوگواری آخر ماه صفر به همت پایگاه شفقنا(پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) عصر جمعه، سوم آبان‌ماه، پس از نماز مغرب و عشاء با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، حجت‎الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، حجت‌لاسلام والمسلمین احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، پیروز حناچی، شهردار تهران، غلامرضا حیدری، نماینده مجلس و جمعی از اساتید و اهالی رسانه‌ای شیفته اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه جماران برگزار شد.

این مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز شد و در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران، با درود بر محمد و آل محمد اظهار کرد: امشب در این حسینیه که به نور حضرت ابا عبدالله حسین(ع) و نور دانش، معرفت، فقاهت، تقوا و زهد یکی از شاگردان مدرسه اهل بیت(ع)، بنیانگذار گرانقدر جمهوری اسلامی ایران، امام راحل منور است. امیدوارم در ایام ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) و فرزندان برومندش، بتوانیم از درس‌های این بزرگواران توشه‌ای برداریم.

وی افزود: در منطق پیامبر اعظم و قرآن کریم توجه بسیار ویژه‌ای به جایگاه علم و عالم شده است. از آموزه‌های وحیانی به روشنی می‌توان یافت که هدف و مقصد نهایی از بعثت انبیاء الهی رسیدن انسان به قله‌های رفیع علم و معرفت است و انسانی که عارف فی الله باشد و جان، قلب و روحش به نور علم و معرفت نورانی شود، انسانی است که در قله عقلانی و علمی قرار گیرد و به خوبی از آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) بهره‌مند شود.

مراسم سوگواری آخر ماه صفر در حسینیه جماران

سلوک بدون معرفت ممنوع

ابوترابی در ادامه افزود: هدف از بعثت پیامبر(ص) تعالی بشر است و تنها راه رسیدن به این تعالی سلوک عالمانه است و حرکت بدون پشتوانه معرفتی و دینی نه تنها انسان را به مقصد نزدیک نمی‌کند بلکه موجب فاصله او با مقصد تعیین شده می‌شود؛ در سوره مبارکه الإسراء آیه  36 «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ» که شاید کلیدی‌ترین آیه قرآن کریم است، بر جایگاه علم تأکید شده است و اگر بخواهیم درباره تعالی انسان و جامعه جمله‌ای زیبا بگوییم نمی‌توانیم از این آیه جمله‌ای زیباتر بیان کنیم. خداوند به صراحت می‌فرماید هر حرکت بدون پیشتوانه علمی ممنوع و هر سلوک بدون معرفت ممنوع است و خداوند متعال صراحتاً در ادامه آیه  36 الاسراء تأکید می‌کند «إِنَ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُ أُولٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً»، انسان اگر یک گام و یک حرکت بدون پیشتوانه علمی و معرفتی بردارد، تمام  اعضا و جوارحش مورد سؤال قرار می‌گیرد و باید پاسخگو باشد. آنچه امام را در این جایگاه فاخر قرار داد؛ اراده او بر سلوک علمی و مبتنی بر معرفت است. عزم راسخ امام راحل به دستیابی علم و معرفت، ایشان را به این جایگاه رسانده است و این گام بسیار دشوار است و مشکل ما این نیست که نمی‌دانیم؛ بلکه مشکل اینجاست که بر خلاف مبانی دین و معرفت قدم بر می‌داریم.

وی افزود: ما موظفیم به آنچه علم داریم عمل کنیم و آنجا که علم نداریم توقف کنیم. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله می‌فرمایند: فَضلُ العالِمِ عَلى الشَّهیدِ دَرَجَةٌ، و فَضلُ الشَّهیدِ عَلى العابِدِ دَرَجةٌ، و فَضلُ النَّبِیِّ عَلَى العالِمِ دَرَجَةٌ، و فَضلُ القُرآنِ عَلى سائرِ الکَلامِ کَفَضلِ اللّه ِ عَلى خَلقِهِ، و فَضلُ العالِمِ عَلى سائرِ النّاسِ کَفَضلی عَلى أدناهُم. برترى عالم بر شهيد يك درجه است و برترى شهيد بر عابد يك درجه و برترى پيامبر بر عالم يك درجه و برترى قرآن بر ديگر گفتارها مانند برترى خداست بر آفريدگانش و برترى عالم بر ديگر مردمان، همچون برترى من است بر كمترين آن‌ها.  یادم هست امام بزرگوار همین حدیث را در نجف اشرف در مورد ولایت فقیه استناد می‌کردند. 

دلایل فضل امام راحل

ابوترابی افزود: اَلْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ اَلرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي اَلدُّنْيَا در همه این‌ها شخصیت امام مجسم است لذا فضل او بر دیگران مانند فضل پیامبر اکرم بر سایر انسان‌هاست. بر همه واجب است برای آنچه می‌دانند احترام قائل شوند و به علم خود متعهد و وفادار باشند و برای ارتقا مدارج علمی خود و عمل مبتنی بر دانش تلاش کنند. وجود مبارک امام موسی بن جعفر(ع) از پیامبر اکرم نقل می‌کنند، «عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ.» روایت خیلی جالب است؛ شخصی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم سؤال پرسید: علم چیست؟ فرمود: الإنصات خاموش بودن در برابر گفتار. انصات تنها گوش دادن نیست بلکه خاموش شدن برای گوش دادن است. هر انسان عاقلی باید اینگونه زندگی کند و این برای همه ما لازم است، اما برای انسان‌هایی که مسئولیتی دارند بسیار خطیر و مهم است.

ابوترابی فرد: کلیدی‌ترین آیه قرآن در تبیین جایگاه علم است/ سلوک بدون معرفت ممنوع

ابوترابی افزود: امام خمینی(ره) در مورد حاج آقا مصطفی که در سالروز شهادتشان هستیم می‌گفتند مصطفی امید آینده اسلام است و مصطفی تجسم تعهد به علم بود و در این مراسم یاد او را گرامی می‌داریم؛ امیدوارم که این گوهر گرانبهای علم و دانش با تمسک به خداوند سبحان در اختیار شما بزرگواران قرار گیرد و در سایه مقامی که خداوند برای انسان اراده کرده است بتوان به درجات والا دست یافت.

این مراسم با مرثیه‌خوانی محسن طاهری، خاتمه یافت. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۱۲:۱۵
0
0
کجا پیامبر و کدام یک از ائمه در سوگ فرزندانشان گفتند که او امید آینده اسلام است.
پس الان با رفتن آقا مصطفی اسلام بدون آینده شده است دیگر؟
captcha