کمک ۱۰ میلیارد تومانی موقوفات فارس به بیماران نیازمند
کد خبر: 3852547
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱

کمک ۱۰ میلیارد تومانی موقوفات فارس به بیماران نیازمند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل اوقاف فارس از کمک ۱۰ میلیارد تومانی موقوفات این استان به بیماران نیازمند طی یکسال گذشته خبر داد و گفت: در یکسال گذشته ۸ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و ۲ میلیارد تومان نیز به‌صورت نقدی به بیماران بیمارستان‌های موقوفه‌ای نظیر نمازی، شوشتری و درمانگاه‌های شهید مطهری، امام رضا(ع) و پوستچی هزینه شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 4 آبان‌ماه در دیدار با آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان كه به‌مناسبت فرا رسیدن هفته وقف برگزار شده بود، به ارائه گزارشی از وضعیت موقوفات و عملكرد یكساله این اداره‌كل پرداخت.

وی با بیان اینكه در استان فارس 33 دفتر نمایندگی و اداره اوقاف وجود دارد كه این‌ها مدیریت یك ششم موقوفات كل كشور را بر عهده دارند، گفت: حدود 200 هزار رقبه و یك هشتم كل بقاع متبركه كشور شامل 1408 بقعه متبركه در استان فارس وجود دارند.

موسوی با تصریح اینكه فعالیت‌های برخی از ادارات اوقاف در سطح استان و شهرستان‌ها از مجموع چند اداره‌كل در سطح كشور بیشتر است، گفت: فارس همواره دارای مردمانی واقف و خیراندیش است كه از نظر تعدد خیرین در سطح بالایی قرار دارد.

قدمت 700 ساله وقف در فارس

مدیركل اوقاف فارس با یادآوری اینكه اولین وقف استان حدود 700 سال پیش رقم خورده است، گفت: در یك سال گذشته حدود ده‌ها میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سلامت، مذهبی و فرهنگی از محل عواید موقوفات در سطح استان هزینه شده است.

وی اظهار كرد: در یك سال گذشته بیش از 8 میلیارد تومان از محل عواید موقوفات فارس صرف خرید تجهیزات و لوازم پزشکی برای بیمارستان‌های نمازی و شوشتری و درمانگاه‌های امام رضا(ع) و شهید مطهری و پوستچی شده است و 2 میلیارد تومان از محل همین موقوفات به افراد نیازمند بیمار در بیمارستان‌ نمازی و درمانگاه‌های شهید مطهری و امام رضا(ع) و پوستچی بابت هزینه عینک دارو و درمان پرداخته شده است.

كمك 300 میلیون تومانی به نیازمندان

موسوی با بیان اینكه در یکسال گذشته 300 میلیون تومان از محل خیرات و مبرات به افراد نیازمند از محل موقوفات کمک نقدی شده است، گفت: از اولین روز سیل امسال نیز سه آشپزخانه از محل موقوفات تجهیز شد كه طی  7 روز بالغ بر 2 هزار پرس غذای گرم از محل موقوفات معزی و صاحبدیوانی و نصیرالملک طبخ و میان سیل‌زدگان توزیع می‌شد.

مدیركل اوقاف فارس ادامه داد: همچنین بیش از 20 میلیون تومان کمک‌های نقدی برای خرید پوشاک و لوازم مورد نیاز از محل موقوفات برای افراد سیل‌زده هزینه شد.

نقش موقوفات در مراسم‌ مذهبی

وی در ادامه با بیان اینكه كمتر مراسم مذهبی و فرهنگی است كه در سطح استان برگزار می‌شود و در آن‌ها اوقاف به نحوی نقشی نداشته باشد، گفت: تقریباً در تمام مراسم‌های مذهبی و فرهنگی ادارات اوقاف و موقوفات نقش بسزایی ایفا می‌كنند.

موسوی در تأیید این ادعا گفت: در ایام ماه محرم و صفر سال جاری امسال بالغ بر 10 میلیارد تومان صرف هزینه‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) از محل موقوفات منطبق در سطح استان اعم از موقوفات متصرفی تحت مدیریت و غیرمتصرفی تحت نظارت شد.

مدیركل اوقاف فارس نقش پررنگ اوقاف را در اربعین امسال یادآور شد و گفت: بر اساس مأموریتی كه به اوقاف فارس داده شده بود، همزمان با بازگشایی مرز خسروی، یك موكب از محل موقوفات استان در این مرز برپا شد كه خدمت‌رسانی به زائران اربعین تا دو روز بعد از آن هم ادامه داشت و بیش از 500 میلیون تومان از محل موقوفات و كمك‌های خیران در آن بخش هزینه شد.

وی بیان كرد: علاوه بر این‌ها 4 موكب دیگر در سطح استان فارس و در نقاطی نظیر شهر كوپن، امامزاده اسماعیل(ع) فسا، شهر اقلید و فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب برپا شد كه تا دو سه روز آینده نیز این خدمات به‌مناسبت دهه وقف ادامه دارند.

موسوی از اعزام بیش از 2 هزار مبلغ بومی و غیربومی در طول سال و در مناسبت‌های مختلف طی یكسال گذشته خبر داد و گفت: تقریباً هر شب جمعه از محل عواید موقوفات شیراز حدود 25 نفر روحانی به مناطق محروم جهت تبلیغ اعزام می‌شوند.

اتمام كار ساخت مسجد در 3 شهرستان فارس

مدیركل اوقاف فارس همچنین گفت: با وجود نبود اعتبارات دولتی اما با کمک خیران حاشیه خلیج فارس سالیانه حدود بیش از 40 باب مسجد در مناطق محروم استان ساخته و یا در حال ساخت است به طوری كه كار ساخت مسجد در شهرستان‌های قیروکارزین و داراب و بوانات تمام شده است و در شهرستان‌های رستم و ممسنی در حال فعالیت هستیم.

وی اضافه كرد: علی‌رغم نبود اعتبارات، تقریباً 280 طرح عمرانی در امامزادگان فارس شامل بازسازی ساختمان، توسعه زائرسرا، سرویس بهداشتی و محوطه‌سازی در حال انجام است.

موسوی با بیان اینكه رویکرد جدید سازمان اوقاف ورود به حوزه دانش بنیان و کشت و صنعت و دامداری است كه سرمایه گذاری خوبی برای افزایش درآمد موقوفات و اشتغالزایی افراد انجام دادیم، گفت: در حوزه معاونت حقوقی، حدود 1100 پلاك میان اوقاف و منابع طبیعی اختلاف وجود داشته است كه مشتمل بر دویست و 780 هزار هكتار بوده است و تاکنون 507 پلاك بالغ بر 220 هزار رفع اختلاف شده است و مابقی تا اواخر سال بعد تمام می‌شود.

مدیركل اوقاف فارس گفت: همچنین طی یکسال گذشته 1390 جلد سند مالکیت بالغ بر 20 میلیون اخذ شده است و یکی از اقدامات شاخص حوزه حقوقی و اداره کل اوقاف اختلافی میان اوقاف و منبع طبیعی بوده است که بیش از 50 سال طول کشید تا در سال گذشته این اختلاف برطرف شد.

وی با بیان اینكه طی دو ماه 4500 هکتار از اراضی موقوفه سند مالکیت اخذ شده است، گفت: در یکسال گذشته 20 وقف جدید با ارزش 10 میلیارد تومان اعم از زمین‌های کشاورزی، باغی و مسکونی و تجاری و با نیت‌های قرآنی و خیرات و مبرات داشتیم.

انتهای پیام
captcha