مسائل در گذر انقلاب پیچیده‌تر شده‌اند/ افکار منجمد راهی باز نمی‌کند
کد خبر: 3853445
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
محمد رجبی بیان کرد:

مسائل در گذر انقلاب پیچیده‌تر شده‌اند/ افکار منجمد راهی باز نمی‌کند

گروه اندیشه ــ محمد رجبی ضمن بیان اینکه هر چه از عمر انقلاب می‌گذرد، مسائل جدیدتر و پیچیده‌تری به وجود می‌آید، اظهار کرد: افکار منجمد شده است و راهی را باز نمی‌کند، زیرا متوجه نشدیم در این چهل سال چقدر مسائل تغییر کرده و دیدگاه‌ها نیز باید متناسب با آنچه پیش‌آمده تغییر کند؛ همه خود را در جست‌وجوی حق می‌دانند، اما حق در هر دوره‌ای جلوه خاص خودش را دارد که باید آن را بشناسیم.

به گزارش ایکنا؛ آیین افتتاحیه مدرسه علوم انسانی روزگار نو ظهر امروز با سخنرانی رضا داوری اردکانی و محمد رجبی برگزار شد. رجبی در این مراسم درباره ضرورت بازاندیشی در اثر بروز مسائل جدید در انقلاب اسلامی توضیح داد و اظهار کرد: در چهل سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، مراحل مختلفی چه در نظر و چه در عمل بر ما گذشته است و هرچه بیشتر جلو می‌رویم از سادگی به پیچیدگی می‌رسیم.

وی اذعان کرد: در آغاز انقلاب همه چیز به سهولت برای ما قابل حل بود، ولی هر گامی برداشتیم عمق مسائل ژرف‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم. امروز به حد اعلای پیچیدگی رسیده‌ایم و آنچه امروز برای ما مطرح است، نه تنها در آغاز انقلاب، بلکه حتی در میانه انقلاب نیز برای ما قابل تصور نبود.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی افزود: در عرفان اسلامی می‌گویند که هر وقت از ظاهر عبور کنیم به باطن می‌رسیم، وقتی آن باطن بر ما ظهور پیدا کند، خود آن ظهور باطن دیگری دارد. هر باطنی باز باطن دیگری دارد. پیامبر(ص) همین بیان را در ارتباط با قرآن کریم بیان فرمودند. حاصل کلام اینکه نمی‌شود در جایی متوقف بشویم و بگوییم این پایان راه است.

پیچیدگی‌هایی که به بن‌بست شبیه‌اند

رجبی تصریح کرد: برخی تصور ساده‌انگارانه دارند و منکر مشکلات راه هستند. برخی هم از مشکلات تعبیر به محال می‌کنند و فکر می‌کنند به بن‌بست رسیدیم. خیر، پیچیدگی‌ها به قدری زیاد است که شاید این‌گونه نشان بدهند که راه بن‌بست است، اما همواره راهی وجود دارد، به این شرط که بدانیم هر روزی با روز قبل قابل مقایسه نیست. وقتی خداوند در قرآن، تجلی خود را این گونه توصیف می‌فرماید: «كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ» (رحمن/29)، طبیعی است تجلیات الهی در جامعه انسانی هم همین‌گونه باشد. هر روز با مسائل جدیدی مواجه می‌شویم. برخی از این مسائل واقعاً جدید است، برخی هم جدید نیست، ولی تازه متوجه وجود آن شده‌ایم.

وی در ادامه اظهار کرد: پیش از انقلاب در حسینیه ارشاد خدمت علامه جعفری بودم. ایشان یک بیت زیبایی خواندند: بیزارم از آن کهنه خدایی که تو داری/ هر لحظه مرا تازه خدای دگرستی. چطور می‌خواهیم با یک قالب ثابت و دست‌نخورده همه مسائل را حل کنیم. جهان سیّال است و مسائلش هم سیّال است. دید ما هم باید سیال باشد. به همین جهت در قرآن کریم خداوند هدایت را به زندگی این دنیا محدود نمی‌‌کند و می‌فرماید: «وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ سَيَهْدِيهِمْ وَيُصْلِحُ بَالَهُمْ؛ كسانى كه در راه خدا كشته شده‏‌اند هرگز كارهايشان را ضايع نمى‌‏كند به زودى آنان را راه مى‌‏نمايد و حالشان را نيكو مى‏‌گرداند»(سوره محمد، آیه 4 و 5). از این آیه معلوم می‌شود هدایت در آخرت هم ادامه دارد. هدایت شهدا همان بهشتی است که به آنها عنایت می‌شود.

تجلیات متفاوت حق در هر دوره

رجبی تأکید کرد: برخی افکار منجمد شده است و راهی را باز نمی‌کند، این انجماد فکر ناشی از این است که متوجه نشدیم در این چهل سال چقدر مسائل تغییر کرده و چقدر باید دیدگاه‌ها متناسب با آنچه پیش‌آمده تغییر پیدا کند. واقعیت ظاهری است از آنچه در باطن دارد. خداوند در قرآن نامی را برای خود برگزیده است که در کتب آسمانی دیگر ندیدیم و آن «حق» است. حق نام خداست. تجلیات حق مراتب دارد. هر امری که تحقق پیدا می‌کند از نظر قرآن جلوه‌ای از حق است. فلسفه دنبال حقیقت است. عرفان هم دنبال حقیقت است. علم هم دنبال حقیقت است. چه کسی دنبال حقیقت نیست؟ کسی خود را مخالف حق نمی‌داند. همه خود را در جست‌وجوی حق می‌دانند، اما این حق در هر دوره‌ای جلوه خاص خودش را دارد که باید آن را بشناسیم.

پژوهشگر حوزه فلسفه هنر در پایان گفت: هر روزی روز نویی است. مگر ائمه(ع) به ما نفرمودند که سعی کنید تا هر روز شما عید باشد. هر روز نوروزی باشد. این وضعیت ایجاب می‌کند ما در جریان سیر زمان قرار بگیریم و در پیله خودمان محبوس نباشیم و در چارچوب تنگ افکار گذشته نمانیم و بفهمیم سیر زمان چگونه است. اگر خود پیامبر اسلام(ص) امروز ظهور می‌کرد برای ما چه دستوراتی داشت. به همین دلیل چهارده معصوم(ع) هر کدام جلوه خاصی داشتند که همان تجلی نور واحد محمدی(ص) است. خواستند به ما این را بیان کنند که اگر شما می‌خواهید پیامبر(ص) را ببینید در چهره ایشان ببینید.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha