وقف‌های علمی فرهنگ سازی شود
کد خبر: 3854466
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
معاون فرهنگی اوقاف قم:

وقف‌های علمی فرهنگ سازی شود

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه گفت: در این برهه زمانی مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند و واقفان باید به سمت وقف‌های پایدار که شامل وقف علمی و تشویق‌های علمی است، سوق پیدا کنند.

وقف با نیت روضه خوانی امام خمینی(ره)حجت‌الاسلام یوسف احمدی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند، عده‌ای آن را در قالب یک دستورالعمل یا صورت جلسه مدون درآوردند اما اگر ما بخواهیم مصداق عینی اقتصاد مقاومتی را بدانیم باید به وقف نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی وقف را محکم‌ترین مدل اقتصادی دانست که در اسلام وجود دارد و افزود: امروزه از موقوفاتی استفاده می‌کنیم که قدمت آن به 11 قرن پیش می‌رسد؛ در استان قم نیز موقوفاتی با قدمت 150 ساله داریم و امروزه عموم مردم جامعه از آن بهره‌ می‌برند.

احمدی تاکید کرد: اگر کسی اموال خود را وقف کند پس از اینکه از دنیا برود، هیچ‌کس حق دست‌اندازی به این مال را ندارد و برای همیشه یاد و خاطره خوبی بواسطه وقف اموال از خود به جا می‌گذارد.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) فرمودند: « وقف، صدقه جاریه است که از بین نمی‌رود» ، برای وقف کردن حتما نیازی نیست هر فردی اموالی داشته باشد بلکه با وقف قرآن یا کتاب نیز اسم فرد در جرگه واقفین قرار خواهد گرفت.

رویکرد به وقف‌های مشارکتی

احمدی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر رویکرد سازمان اوقاف به سمت وقف‌های مشارکتی سوق پیدا کرده‌است، گفت: وقتی هر فرد به تنهایی نمی‌تواند مالی را وقف کند در این شرایط افراد همراه با دوست، همسایه یا فامیل خود می‌توانند مبلغی را جمع‌آوری کنند و یک موقوفه‌ای را به نام خود به ثبت برسانند.

وی ضمن بیان اینکه در سال‌های اخیر حدودا هر ساله 10 الی 12 موقوفه در اداره کل اوقاف و امور خیریه قم به ثبت رسیده‌است، افزود: موقوفه میرزا ابوطالب قمی، میرزا باقر حلاج و موقوفه بشارت از قدیمی‌ترین موقوفات شهر مقدس قم به شمار می‌روند که سابقه وقف آن‌ها به 150 سال پیش می‌رسد.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه قم با اشاره به یکی از جالب‌ترین موقوفاتی که در زمان مدیریتی وی اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: در شهرستان سنقر در استان کرمانشاه، یک خانمی منزل خود را 5 روز برای برگزاری روضه امام خمینی(ره) وقف کرده که جالب‌ترین وقف در دوران مدیریتی‌ام بود.

احمدی گفت: در این برهه زمانی مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند باید به سمت وقف‌های پایدار که شامل وقف علمی و تشویق‌های علمی است، سوق پیدا کنند. در حال حاضر کسانی هستند که نظریه علمی ارائه یا دستگاهی را اختراع کردند و یا در زمینه علمی دانش بنیان فعالیتی را انجام دادند اما کسی از آن‌ها حمایت‌ نمی‌کند.

وی یادآور شد: اگر موقوفات در راستای پیشبرد اهداف علمی، تشویق‌های علمی و یا ثبات علمی باشد، در آینده کشور نیز تاثیر به سزایی دارد، در این زمینه مشهد مقدس پیشرو وقف‌های علمی است و همچنین شاید انجمن یاوران وقف علم و فناوری استان قم کامل‌ترین انجمن یاوران وقف کشور باشد که متشکل از نخبگان علمی است.

انتهای پیام
captcha