مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد
کد خبر: 3854921
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
در سازمان تبلیغات اسلامی؛

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم تکریم مهدی قره‌شیخلو و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین اخوان صباغ، رؤسای پیشین و جدید سازمان دارالقرآن در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم تکریم مهدی قره‌شیخلو و معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رؤسای پیشین و جدید سازمان دارالقرآن الکریم، صبح امروز سه‌شنبه، ۱۴ آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادمان و فعالان عرصه قرآن کریم در محل سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی واقع در میدان فلسطین تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با اجرای سیدوحید مرتضوی، از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط مهدی عادلی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، حسین اسدی، مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسن عسکری(ع) و نیز گرامیداشت 13 آبان، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران بر مبنای مفاهیم قرآنی با جانفشانی مردم برای احیای قرآن و بنای نظامی شکل گرفت که از طریق آن جایگاه بلند کلام خدا در جامعه محقق شود.

اسدی ادامه داد: به همین منظور در ذیل رهبری این نظام مقدس تلاش برای قرآن‌محوری در همه نهادهای کشور آغاز شد و در این مسیر نیز رویش‌های فراوانی در جامعه اسلامی رخ داد که یکی از این رویش‌ها، سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه قرآنی آن یعنی سازمان دارالقرآن الکریم است.

مشاور قرآنی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن آورده‌های بی‌بدیلی در تربیت نیروهای قرآنی، انجام پژوهش‌های قرآنی و ... داشته است، افزود: آقای قره‌شیخلو مدیر توانمندی هستند که در مدت مدیریت خود بر مجموعه سازمان دارالقرآن خدمات فراوانی انجام داده و خود از سلسله رویش‌های انقلابی این نهاد ارزشمند در حوزه قرآن هستند.

وی با بیان اینکه البته از وجود آقای قره‌شیخلو همچنان در هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن بهره خواهیم برد، گفت: به توفیق الهی حجت‌الاسلام اخوان صباغ نیز در دوره مدیریت خود در سازمان دارالقرآن این مسیر را پرتوان ادامه خواهد داد. نظر مقام ریاست سازمان تبلیغات اسلامی نیز همواره بر این است که مرجعیت و محوریت قرآن بیش از پیش در همه قلمروهای موجود در این نهاد مقدس مشخص و آشکار باشد.

اسدی تصریح کرد: عزم و اراده سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن سازمان دارالقرآن بر این است که از سایر ظرفیت‌های این نهاد مقدس در حوزه‌های مختلف برای قرآن‌محوری و تربیت نسل قرآنی و تراز انقلاب با شاخص‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری در قالب بیانیه گام دوم مطرح شده است، بهره بگیرد.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد

در ادامه این مراسم و پس از پخش کلیپی درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای 38ساله سازمان دارالقرآن الکریم، عباس سلیمی، خادم‌القرآن و پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی با بیان اینکه از ویژگی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که برخی از مفاهیم در جایگاه فلسفی و دقیق خود قرار گرفته است، گفت: اصل نظام جمهوری اسلامی ایران، خون شهدا، بیت‌المال و پست و مقام همه امانت است. همه کسانی که با روح پیام حضرت امیرمؤمنان(ع) به اشعث بن قیس، والی آذربایجان آشنایی دارند، بر این مسئله اذعان دارند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ؛ حوزه فرمانرواييت طعمه تو نيست، بلكه امانتى است بر گردن تو».

سلیمی ادامه داد: به لطف خداوند متعال کسانی که در این زمینه خدمت کرده‌اند، عاقبت‌بخیر خواهند شد. ازجمله آقای قره‌شیخلو که در طول 10 سال مسئولیت خود در سازمان دارالقرآن الکریم در خدمت قرآن بوده و به لطف خداوند، کارنامه درخشانی دارد که امیدوارم خداوند متعال از وی قبول فرماید.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خوبان و پیشکسوتانی چون ابوالشهید مرحوم علی اربابی و استاد حسین صبحدل، مؤذن نامدار انقلاب، به نمایندگی از آقای قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن از همگی عزیزان ازجمله استادان محمد خواجوی، احمد حاجی شریف، سیدمحسن موسوی‌بلده، محمدرضا صلحجو، سیدمحسن خدام‌حسینی، احمد ابوالقاسمی و حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم تشکر کرد.

قره‌شیخلو: در طول این 10 سال به یاد ندارم قولی داده باشم که امروز روی زمین مانده باشد. به شکرانه الهی و برکت قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم امروز ریالی بدهکاری ندارد، حجت‌الاسلام اخوان صباغ می‌توانند به خیال راحت و توان بالا به فعالیت بپردازد

عضو هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن تصریح کرد: علیرغم اینکه در طول حدود چهل سال گذشته از این مسئولیت در سازمان دارالقرآن خوب امانتداری شده، اما زبان حال و قال رئیس سابق سازمان دارالقرآن و همکاران او در جمع هیئت‌امنا این است که «رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا». امیدواریم که ان‌شا‌ءالله به لطف خداوند بزرگ این حرکت با قوت بیشتر ادامه پیدا کند. بنده از آقای قره‌شیخلو و خانواده ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوار هستم تا از تجارب سرشار ایشان در آینده استفاده شود.

وی ادامه داد: حقیقت مطلب این است که آقای قره‌شیخلو علاوه بر اخلاص، امانت‌داری و مجاهدتی که در رابطه با این مسئولیت داشتند در زمینه اخلاق، نجابت، مردم‌داری، پاک‌دستی همراه با حریت و وارستگی و شجاعت در مدیریت این دوران را طی کردند و امیدوارم از مصادیق فرمایش بلند حضرت نبوی باشند که فرمودذد «برپا می‌شود در روز قیامت منبرهایی از نور که نزد هر منبر، شتری از شتران برگزیده بهشتی است، پس ندا می‌دهد منادی از طرف خداوند: کجایند، حاملین کتاب خدا؟ بنشینید بر این منبرها، پس ترسی بر شما نیست و شما محزون نباشید تا خدا از حساب خلایق فارغ شود».

عضو هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن ضمن تشکر از حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی که در طول سال‌های گذشته با حمایت‌های خود از آقای قره‌شیخلو و هیئت‌امنای سازمان، زمینه این توفیقات را فراهم کردند، از حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز جهت همکاری‌های فراوان وی در این زمینه قدردانی کرد.

سلیمی ضمن آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام اخوان صباغ در مسئولیت سازمان دارالقرآن الکریم، افزود: قرآن کریم قانون اساسی انقلاب اسلامی و به تعبیر امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی کتاب انسان‌سازی است. تمام کامیابی‌های ما در طول چهل سال گذشته در رابطه با انقلاب اسلامی در زمینه‌هایی بوده که پیروی عملی از قرآن کریم کرده و متمسک به قرآن بودیم و تمام ناکامی‌های ما نیز در زمینه‌هایی بوده که به دستورات قرآن عمل نکردیم.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که از ایام قدیم در مجموعه سازمان دارالقرآن خدمت کرده‌اند، از زحمات آقای مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن قدردانی کرد. امروز درواقع یوم‌السرور آقای قره‌شیخلو و یو‌م‌الاعتبار حجت‌الاسلام اخوان صباغ است.

وی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن پیش‌آهنگ آموزش و ترویج قرآن در سالیان گذشته بوده است، گفت: سازمان دارالقرآن پرسابقه‌ترین نهاد قرآنی در کشور است و در این زمینه مصداق بارز «السابقون السابقون» است. سازمان دارالقرآن دارای مقبولیت و تأثیر بالایی در کشور است که ثبات مدیریت در این سازمان نشانگر این نکته است.

محمدی با بیان اینکه مهمترین رسالت سازمان تبلیغات اسلامی بر اساس حکم جدید مقام معظم رهبری تحول‌آفرینی، به‌روزرسانی و نوآوری است، افزود: باید این سه نکته را در سازمان دارالقرآن تقویت کرد. باید در بخش‌های مختلف سازمان از تشکیل هسته‌های نخبگان نوآور برای تولید و طراحی محصولات نوآورانه قرآنی به منظور جذب اقشار مختلف مردم بهره برد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور بیان کرد: به نظر می‌رسد غایت‌الغایات فعالیت‌های قرآنی بر اساس شاخصه‌هایی که برای ارزیابی فعالیت‌ها تجمیع شده، در چهار هدف کلان توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه توسعه معرفت قرآنی، توسعه ایمان قرآن، توسعه انس قرآنی و توسعه رفتار قرآنی خلاصه می‌شود که سازمان دارالقرآن باید به ویژه در حوزه توسعه ایمان قرآنی و توسعه انس و رفتار قرآنی فعالیت بیشتر و عمیق‌تری انجام شود. ارتباط تنگاتنگ سازمان دارالقرآن با سایر بخش‌های سازمان تبلیغات اسلامی به ویژه حوزه هنری بسیار مهم است.

همچنین، در ادامه و پس از اجرای برنامه هم‌خوانی از سوی گروه محراب، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز طی سخنانی اظهار کرد: ظرفیت‌های قرآنی، انقلاب اسلامی بر همگان واضح است، ولی متأسفانه هنوز بهره کافی را از این حقیقت هدایت‌بخش در سطح جامعه و در زمان حاضر نبرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز به این حد از بلوغ رسیده‌ایم که خط‌هایی که بین ما کشیده شده است برداشته و یک نگاه شبکه‌ای و جمعی برای پبشبرد اهداف جامعه داشته باشیم، ادامه داد: بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که در بیانات امام راحل(ره) نیز می‌توان بدان رسید، قرآن باید محور تبلیغات اسلام باشد، بنابر این هر چه کار فرهنگی در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و یا نهادهای دیگر انجام می‌شد نیز باید قرآنی باشد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه امروز به فضل خداوند متعال در این مسیر عازم هستیم، بیان کرد: به توفیق الهی امروز شخصیتی سکان سازمان دارالقرآن را برعهده می‌گیرد که بنده نسبت به ایشان آرامش کامل دارم و عرض می‌کنم که به عنوان مسئول سازمان تبلیغات اسلامی خیلی محکم پشت شما ایستاده‌ام و جامعه قرآنی نیز پشت شما خواهند بود.

قمی با بیان اینکه در این مسیر قصد داریم تا گام دوم انقلاب را قرآن‌محور و قدرتمندتر از گذشته برداریم، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی مسیر ما دشوارتر البته همراه با دستاوردهای چشمگیرتر خواهد بود به شرط آنکه اهل گام برداشتن در این مسیر باشیم.

وی با بیان اینکه به تمامی شئون قرآن مهتمم هستیم، افزود: البته پیش از این و در طول این چهل سال گام‌های مؤثری برداشته شده و ما امروز موظف هستیم تا این حرکت را تقویت کنیم. حتما در این دوره از ظرفیت بانوان قرآنی نیز بهره بیشتری خواهیم برد که نشانه آن نیز انتصاب یکی از بانوان فعال قرآنی کشور در ترکیب جدید اعضای هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکیم است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه در این مسیر حتما از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دیگر نهادهای حاکمیتی فعال در عرصه قرآن کریم بهره خواهیم برد، اظهار کرد: بنده به نوبه خود قدردان زحمات آقای مهدی قره‌شیخلو در سازمان دارالقرآن هستم و ان‌شاءالله مسیر قرآنی که سازمان دارالقرآن در گذشته طی کرده، قدرتمندتر از قبل دنبال خواهد شد.

قمی با بیان اینکه مشتاق شنیدن نظرات جامعه قرآنی کشور در رابطه با اصلاح موانع و احیانا آسیب‌شناسی‌‌ها هستیم، گفت: آنچه که مسلم است این است که باید تلاش کنیم تا تمام فعالیت‌های فرهنگی را بر محور قرآن ساماندهی کنیم. امروز اگر تلقی‌ها نسبت به قرآن در جامعه را افزون‌تر کنیم، موفق خواهیم بود.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد

وی با اشاره به فرمایشی از امام حسن عسکری(ع) که فرمودند «مؤمنی تمجید دارد که دایره علاقه‌مندان به مکتب اهل بیت(ع) و قرآن را توسعه دهد»، بیان کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که ۸۵ میلیون نفر یعنی تمام آحاد جامعه ما قرآنی باشند و اینکه امروز جامعه قرآنی ما قشری محدود هستند، مسئولیت این امر بر گردن ماست. البته امروز اراده مستحکمی در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن وجود دارد که در این مسیر حرکت و تمامی آحاد ملت را به سمت قرآنی شدن رهنمون کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر مجدد از زحمات مهدی قره‌شیخلو، رئیس پیشین سازمان دارالقرآن الکریم، برای حجت‌الاسلام اخوان صباغ، رئیس جدید این سازمان آرزوی توفیق کرد.

در ادامه، هدایایی به مهدی قره‌شیخلو و حکم مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، از سوی سردار حجت‌الاسلام قمی، ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر(عج)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و عباس سلیمی، خادم‌القرآن و عضو هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن اعطا شد.

همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سابق سازمان دارالقرآن نیز در ادامه این مراسم، طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از تمامی عزیزانی که در مدت 10 سال گذشته وی را در این مسئولیت مساعدت و همکاری کرده‌اند، از زحمات هیئت‌امنای سازمان، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی و نیز مساعدت حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قدردانی کرد.

ما انتظار داریم که گفتمان قرآنی و تربیت قرآن‌محور در گام دوم انقلاب به عنوان سرلوحه کار قرار گیرد. قطعاً تمام حرکات و اتفاقات بزرگی که در این 38 سال در جامعه قرآنی رخ داده، گنجینه ارزشمندی است که در کنار گنجینه بزرگ نیروی انسانی سازمان دارالقرآن بسیار مغتنم است

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه در طول این 10 سال به یاد ندارم قولی داده باشم که امروز روی زمین مانده باشد، افزود: به شکرانه الهی و برکت قرآن کریم سازمان دارالقرآن الکریم امروز ریالی بدهکاری ندارد، حجت‌الاسلام اخوان صباغ می‌توانند به خیال راحت و توان بالا به فعالیت بپردازد.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت کارها در حوزه قرآن کشور نیاز به شش شاخصه مهم است، اظهار کرد: این شاخصه‌ها شامل ساختار مناسب، نیروهای متعهد قرآنی، امکانات و پشتیبانی، طرح و برنامه به‌روز و متناسب با نیاز جامعه، سرمایه‌گذاری و کنترل کیفیت است که باید برای موفقیت در امور وجود داشته باشند.

مراسم تکریم و معارفه رؤسای سازمان دارالقرآن برگزار شد

قره‌شیخلو در پایان با بیان اینکه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و پیش‌برد فعالیت‌های قرآنی در کشور نیاز به فضاسازی جدی در جامعه داریم، گفت: فضاسازی قرآنی در سطح جامعه مقدمه‌ای برای فرهنگ‌سازی قرآنی در کشور خواهد بود.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنانی ضمن تشکر از زحمات مهدی قره‌شیخلو، رئیس پیشین سازمان دارالقرآن اظهار کرد: ایشان به عنوان شخصیتی نورانی به نور قرآن و با اخلاق نزدیک به 11 سال مسئولیت سازمان را بر عهده داشتند و در این مدت نیز خدمات فراوانی در مسیر قرآن داشتند.

وی با بیان اینکه امروز خادمی قرآن جزئی از وظایف ماست، خدمت به قرآن افتخار ماست و بنده از زمانی که به دنبال طلبکی رفتم، به این نیت وارد حوزه شدم که قرآن را فهمیده، با مردم به زبان قرآن سخن گفته و قرآنی زندگی کنم. حقیقت قرآن یک حقیقت حی، زنده و ذی‌شعور است که باید بهره فراوانی از آن برد.

اخوان‌صباغ با بیان اینکه بنده امروز مسرور هستم که عنوان خادمی قرآن را دارا هستم، افزود: قطعا در این راه از همه نهادها و افراد و حقیقی و حقوقی انتظار مساعدت داریم و ما نیز دست نیاز و همکاری را به سمت همه عزیزان برای ایجاد گفتمان قرآنی دراز می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم که گفتمان قرآنی و تربیت قرآن‌محور در گام دوم انقلاب به عنوان سرلوحه کار قرار گیرد و قطعاً تمام حرکات و اتفاقات بزرگی که در این 38 سال در جامعه قرآنی رخ داده، گنجینه ارزشمندی است که در کنار گنجینه بزرگ نیروی انسانی، سازمان دارالقرآن بسیار مغتنم است. امروز ما بر سفره انقلاب و نظام مقدس هستیم و قرآن ما باید امروز حقیقت نظام اسلامی را به مردم نشان دهد و دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی در مواجهه با قرآن دارند، خنثی کند.

رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: ما زندگی قرآنی، سبک زندگی قرآنی و تربیت قرآنی را در کنار پرداختن به ظواهر و زیبایی‌ها و هنرهای قرآنی در دستور کار اساسی قرار می‌دهیم و با همه نهادها نیز همکاری می‌کنیم تا به این سرمنزل مقصود برسیم.

اخوان صباغ در پایان بیان کرد: امروز باید با کمک همه نهادهای قرآنی نقش خود را در گام دوم انقلاب و ایجاد تمدن اسلامی مشخص کنیم. بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند «قرآنیان کارشان راهبردی است»، استراتژیست‌های جنگ نرم امروز قرآنیان ما هستند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha