دقت در واژه‌گزینی/ تاج‌گذاری امام زمان(عج) مفهومی طاغوتی است
کد خبر: 3855082
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

دقت در واژه‌گزینی/ تاج‌گذاری امام زمان(عج) مفهومی طاغوتی است

گروه ادب ــ رضا نباتی با تأکید بر دقت در واژه‌گزینی گفت: عبارت «مراسم تاج‌گذاری» برای امام زمان(عج) یک «مفهوم طاغوتی» است.

دقت در واژه‌گزینی/مراسم تاجگذاری امام زمان (عج) مفهومی طاغوتی استبه گزارش ایکنا؛ رضا نباتی، پژوهشگر علوم قرآنی در یادداشتی نسبت به عبارت «مراسم تاج‌گذاری» حضرت، ولی عصر(عج) انتقاد داشته و تأکید دارد، باید از واژه مناسبی بهره بگیریم و این عبارت، مفهومی طاغوتی است. این یادداشت در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) است. پس از شهادت ایشان، حضرت مهدی(عج) به امامت می‌رسند، که این اتفاق مهم را با عنوان «مراسم تاج‌گذاری امام زمان» جشن می‌گیرند.

گاهی اوقات برخی از مناسبت‌ها و امور مذهبی با توجه به فرهنگ جوامع، نام جدیدی پیدا می‌کنند که این گونه واژه‌گزینی‌ها، به عرف و ادبیات و فرهنگ هر جامعه بستگی دارد. اما بعضی واژه‌ها هر چند ممکن است که در عرف و ادبیات معنای عظمت و بزرگی را برسانند، اما مناسب شخصیتی، چون امامان نیستند، به ویژه اگر آن‌ها را در ادبیات دینی و اجتماعی تکرار کنیم و رواج دهیم.

تاجگذاری، واژه‌ای است که در فرهنگ پادشاهان و سلاطین به کار می‌رفته و می‌رود. در گذشته هنگامی که پادشاهی، فرد بعد از خود را تعیین می‌کرده، جشنی با عنوان تاج‌گذاری برای آن برگزار می‌کرده است.

جای شک نیست که شیوه حکومت و رفتار پادشاهان طول تاریخ، هیچ شباهتی با شیوه حکومتی اهل‌ بیت(ع) ندارد و از این حیث، چنین نامی برای آغاز امامت امام زمان(عج) پسندیده نیست.

امامان معصوم(ع) از سوی خداوند متعال انتخاب شده و به پیامبر ابلاغ می‌شود و در مراحل بعدی از سوی امام قبلی به امام بعدی ابلاغ می‌شود، البته احادیثی از رسول خدا(ص) رسیده که امامان دوازده گانه بعد از خود را به طور کامل معرفی کرده است؛ پس لازم است که شیعیان عزیز و ارادتمندان امام مهدی(عج) از رواج واژه‌هایی، چون تاجگذاری که برای پادشاهان به کار می‌رود، خودداری کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۸:۴۷
0
0
متاسفانه هنوز بعضی از مردم و مسئولین نمیفهمن چی از دهنشون میاد بیرون یا شاید هم کاملا متوجه هستن چی میگن امام زمان نه طاغوت شاهنشاه هستن و نه طاغوت عمامه به سر که نیاز به تاج داشته باشند
captcha