تألیف کتب آموزشی «Eight»؛ راهی برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی
کد خبر: 3856249
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

تألیف کتب آموزشی «Eight»؛ راهی برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی

گروه فرهنگی ــ مدیر گروه فرهنگی طرح ملی تألیف منابع آموزش زبان Eight گفت: در تالیف کتب آموزشی زبان انگلیسی Eight تلاش شده ضمن مصونیت بخشی نسبت به تهدیدات فرهنگی بیگانه فرهنگ بومی و ملی به فراگیران آموزش داده شود.

تألیف کتب Eight؛ راهی برای جلوگیری از نفوذ و تهدیدات فرهنگی بیگانه

محمدحسین شفیعی‌ها، مدیر گروه فرهنگی طرح ملی تألیف منابع آموزش زبان Eight جهاددانشگاهی استان قزوین در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 92 نسبت به نکته‌ای ظریف و بسیار بااهمیت در مورد کتاب‌های آموزش زبان اظهار نگرانی کردند.

وی افزود: توجه به زوایای پیدا و پنهان این موضوع نشان می‌دهد به‌واسطه استفاده از این کتب برای یادگیری زبان، به غیر از آموزش زبان انگلیسی، فرهنگ و سبک زندگی غربی نیز به‌صورت غیرمستقیم، مستمر و ملایم در شیوه زندگی استفاده‌کنندگان از این کتب نفوذ کرده و آن را آرام‌آرام تغییر می‌دهد.

شفیعی‌ها تصریح کرد: در این راستا جوانان پرانگیزه و توانمند جهاد دانشگاهی قزوین طرح ملی «تدوین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی Eight» را بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و مطالعات میدانی از سال 1392 آغاز کردند تا بدین‌وسیله شاهد تدوین این کتب در 16 جلد با توجه به سبک زندگی ایرانی- اسلامی در کشور باشیم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه برخی معتقد بودند که برای جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی، اعمال برخی از تغییرات ظاهری در کتاب‌های وارداتی آموزش زبان انگلیسی کافی است، گفت: این ایده شکست‌خورده‌ای است چرا که ما نمی‌توانیم با اندک تغییرات انجام‌شده جلوی نفوذ یک جریان نفوذ فرهنگی و اجتماعی را بگیریم.

وی ادامه داد: از آنجا که جهاددانشگاهی به دنبال راهکاری برای رسیدن به یک منبع درست و قابل‌قبول در این حوزه بود و در نهایت با تلاش فرهنگی و علمی عده‌ای از اساتید حوزه زبان و فرهنگ در جهاد دانشگاهی قزوین طرح «آموزش زبان Eight» شروع شد که الحمدالله این حرکت تداوم پیدا کرده و مطمئن هستم به‌شرط استقامت ورزیدن، آثار مثبت آن را در جامعه شاهد خواهیم بود.

مدیر گروه فرهنگی طرح ملی تألیف منابع آموزش زبان Eight جهاد دانشگاهی استان قزوین خاطرنشان کرد: برای داشتن کتبی متناسب با فرهنگ بومی کشورمان تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، در ابتدای این حرکت بزرگ دو تا 3 سال سخت پشت سر گذاشته شد، چرا که مقاومت‌های زیادی در مقابل آن صورت گرفت بااین‌حال دست از تلاش برداشته نشد و امروز این طرح ملی توانسته قدم‌های بلند خود را به جلو بردارد.

وی بیان کرد: در طی 4 سال گذشته ثمرات و نتایج این طرح ملی جوانه زده و با ورود تیمی جوان و پرانگیزه، توانسته با نظارت دقیق در بخش‌های مختلف 8 کتاب این طرح را تا به امروز تکمیل و منتشر کند و امیدوارم به‌زودی این پروژه به سرانجام برسد.

شفیعی‌ها ادامه داد: اعضای تیم طرح ملی تألیف منابع آموزش زبان Eight نشان دادند با وجود فراز و نشیب‌هایی بسیار می‌توان شعار «خواستن، توانستن است» را عینیت بخشیده و آن را به یک امر قطعی و دست‌یافتنی تبدیل کنند.

وی تصریح کرد: برای هر چه کاربردی کردن استفاده از این منابع آموزشی در سطح کشور و جامه عمل پوشانیدن به مطالبه مقام معظم رهبری در این حوزه، باید بستر آموزش آن جدای از مراکز آموزش زبان انگلیسی جهاد دانشگاهی در دیگر مراکز و مؤسسات آموزش زبان نیز ایجاد شود و با کمک و همت اساتید این حوزه زبان‌آموزان به استفاده از این کتب تشویق و ترغیب شوند.

این کارشناس فرهنگی با تأکید بر اینکه در آموزش زبان انگلیسی Eight تلاش شده ضمن مصونیت بخشی نسبت به تهدیدات فرهنگی بیگانه این‌گونه کتب آن را با شیوه فرهنگ بومی و ملی آموزش دهد، خاطرنشان کرد: از آنجا که فرزندان ما در دنیای کنونی برای جا نماندن از بسیاری از رخدادهای اطراف خود نیاز به یادگیری ‌زبان دوم دارند، این طرح تلاش کرد قدم‌های بلند و حساب‌شده‌ای در راستای این نیاز جامعه بردارد.

شفیعی‌ها در پایان افزود: هر چند نمی‌توان ادعا کرد آنچه در Eight انجام‌شده از همه نظر کامل است اما بی‌شک اقدامات انجام‌شده با توجه به تأیید فنی و زبانی که «موسسه یورک» داشته می‌تواند این اطمینان را به همه به‌ویژه خانواده‌ها بدهد که با خیالی آسوده و بدون نگرانی و دغدغه فرهنگی و زبانی فرزندان خود را ترغیب به ثبت‌نام در مراکز آموزش زبان Eight کنند.

انتهای پیام
captcha