طنین وحدت اسلامی بر بلندای تهران/ وحدت تنها راه عبور از حوادث اخیر جهان اسلام
کد خبر: 3857204
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
گزارش ایکنا از سی‌وسومین کنفرانس وحدت؛

طنین وحدت اسلامی بر بلندای تهران/ وحدت تنها راه عبور از حوادث اخیر جهان اسلام

گروه سیاسی ــ اولین روز سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز با سخنرانی رئیس‌جمهور و حضور ۳۵۰ میهمان خارجی از ۹۰ کشور جهان و ۲۵۰ نفر از علمای کشورمان در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

ستون اتحاد در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه، 23 آبان‌ماه با شعار «وحدت امت در دفاع از مسجد‌الاقصی» آغاز شد و تا 25 آبان ماه به کار خود ادامه می‌دهد.

در ابتدای این کنفرانس آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و تشکر از رهبر معظم انقلاب برای حمایت‌هایشان از وحدت و تقریب در سراسر جهان اسلام و تشکر از رئیس جمهور برای حضور در این مراسم برای شهدای اخیر مقاومت فلسطین از جمله شهید «ابوالعطا» و همه شهدای مقاومت طلب علو درجات کرد.

غلبه گفتمان وحدت بر گفتمان تکفیر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: امروز باید اعلام کرد که گفتمان وحدت بر گفتمان تکفیر و تفرقه غلبه کرده و گفتمان وحدت غالب است و گفتمان تکفیر روبه مضمحل شدن است.

وی تصریح کرد: امروز دفاع از مسجدالاقصی باید بیش از هر زمان دیگری مورد عنایت باشد و وظیفه ما در دفاع از فلسطین سنگین‌تر است و آن هم به دلیل توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم علیه فلسطین و مقاومت اسلامی در یمن، سوریه، عراق و لبنان است. امیدوارم جمع حاضر در این نشست در فراخوان امت اسلام در دفاع از فلسطین و مسجدالاقصی نقش مؤثری ایفا کند. امروز همه باید تلاش کنیم با یکپارچگی و وحدت مشت محکمی بر توطئه معامله قرن بزنیم تا این معامله رو به شکست با شکست نهایی روبه‌رو شود.

اراکی با اشاره به فشارهای آمریکا بر جمهوری اسلامی، گفت: سیاست تحریم نتوانسته جمهوری اسلامی را به ضعف و شکست بکشاند بلکه با همت مسئولان و هدایت‌های رهبری تهدیدها به فرصت تبدیل شد و این از هنرهای بزرگ انقلاب اسلامی و مدیریت در جمهوری اسلامی است و امروز تهدید تحریم به فرصت خودسازی و شکوفایی اقتصادی تبدیل شده است.

ستون اتحاد در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران

خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که برخی اسرائیل را دوست قلمداد کنند

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، گفت: موضوعی که در دستور کار این کنفرانس است یکی از موضوعات مهم جهان اسلام است. گرچه دشمنان در طول سال‌های اخیر تلاش کردند که موضوع فلسطین و قدس شریف از عنوان مسئله اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آن را به فراموشی بسپارند، اما افکار عمومی دنیای اسلام، عالمان و فرهیختگان این اجازه را به آن‌ها نداد و نخواهد داد.

مهمترین طرحی که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمانان طراحی شده است، تردید نسبت به موضوع قدرت‌هایی‌ است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند. همه تلاش‌ها بر این بوده است که ما فراموش کنیم غرب و در رأس آن امریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است

روحانی ادامه داد: مهمترین طرحی که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمانان طراحی شده است، تردید نسبت به موضوع قدرت‌هایی‌ است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند. همه تلاش‌ها بر این بوده است که ما فراموش کنیم غرب و در رأس آن امریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است. همه تلاش‌ها بر این مبناست که فراموش کنیم سرزمین مقدس فلسطین توسط گروه اشغالگر به تصرف آمده و از یاد ببریم میلیون‌ها مسلمان فلسطینی در منطقه وجهان آواره هستند و از اهمیت آن کاسته شود که ارائه مسلمانان آن است که مردم فلسطین به سرزمین وطنی خود بازگردد. در این زمینه توفیقاتی را به دست آورده‌اند اما خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیده‌اند، آن‌ها می‌خواستند اسرائیل در منطقه کشور عادی و معمولی و مورد پذیرش همه مسلمانان منطقه و فلسطینی‌ها قرار گیرد. حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را به عنوان معامله قرن نامید. حتی تلاش کردند که قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند. اما در این زمینه توفیق چندانی به دست نیاورند.

ستون اتحاد در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران

رونمایی از 10 اثر علمی برگزیده

پس از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین روحانی از ده اثر علمی تقریبی برگزیده رونمایی شد. عناوین این آثار بدین شرح‌اند: موسوعه الاحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه، فلسطین، از نهر تا بحر، المسجدالأقصی تاریخیأ، فقهیأ، سیاسیأ، المسلمون و اشکالیه الوحده، اهانه‌المقدسات الاسلامیه فی الفقه والقانون، الحجاب، دراسه اجتماعیه و فقهیه مقارنه، فقه الصلاه والسلام علی‌النبی و آله الکرام، سیدنا زین‌العابدین، آیین رفتاری مسلمانان با یکدیگر، مبانی شکل‌گیری تمدن اسلامی، جنگ از دیدگاه پیامبر اعظم(ص) و صعود چهل ساله در آیینه جهانی عناوین این کتاب‌هاست.

ستون اتحاد در سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران

اقامه نماز وحدت به امامت شیخ فرفور

پس از پایان برنامه‌های نوبت صبح، نماز باشکوه وحدت به امامت شیخ عبداللطیف فرفور از مفتیان بزرگ سوریه در جنب سالن اجلاس اقامه شد.

امت اسلام امروز بر سر دو راهی قرار دارد؛ تفرقه یا وحدت

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین نیز طی سخنانی عنوان کرد:

امت اسلام امروز در زمینه تمسک به عزت و حمایت از مسئله فلسطین، قدس و مسجدالاقصی در معرض امتحان بزرگی قرار دارد. امت اسلام امروز بر سر دو راهی قرار دارد، یا این که باید مسیر تفرقه و اختلاف را انتخاب کند و یا این که با جدیت و صداقت به مسیر وحدت برگردد

رهبر معنوی شیعیان بحرین با تأکید بر این که دشمن می‌داند که رمز قدرت ما اتحاد و همبستگی ماست، گفت: امت اسلامی باید با بازگشت به اتحاد و یکپارچگی، انسانیت را از نو زنده کند.

آیت‌الله عیسی قاسم با اشاره به این که برخی نظام‌های عربی با پذیرش طرح شکست خورده معامله قرن، به آرمان فلسطین پشت کردند، گفت: آیا این برای مسلمانان خواری و ذلت نیست که فلسطین و قدس، که محور وحدت هستند، در مقابل ظلم رژیم صهیونیستی رها شوند.

شیخ محمد عبدالسلام، وزیر اوقاف سوریه، نیز طی سخنانی اظهارکرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند «ای پیامبر ما تو را به‌عنوان بشارت دهنده به سمت مردم فرستاده‌ایم و از تو می‌خواهیم هیچگاه از مشکرین و کافرین حمایت نکنی».

وی با اشاره به اینکه دمشق میزبان حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) است، اضافه کرد: دمشق قلب مقاومت و پایداری بوده و رهبر این کشور بشار اسد مقابل دنیای استکبار ایستاد و توانست جبهه مقاومت را از سوریه تا جمهوری اسلامی ایران تشکیل دهد.

وزیر اوقاف سوریه با تأکید بر اینکه دمشق با هر گونه خشونت و افراط‌گرایی مقابله می‌کند، گفت: هر چند در سوریه شاهد تجاوزگری افرادی هستیم که در طول تاریخ عادت داشتند به حقوق مظلومان تجاوز کنند اما خداوند متعال همچنان با ماست و تا زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی حامی وحدت و پایداری کشورهای اسلامی در جبهه مقاومت باشند این جبهه با قدرت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

حوثی‌ها؛ رمز و الگوی مقاومت

ابراهیم محمد محمد الدیلمی، سفیر یمن در ایران نیز در آیین افتتاحیه این کنفرانس حوثی‌ها را رمز و الگوی مقاومت معرفی کرد.

وی همچنین طرح هفته وحدت توسط امام راحل را ابتکاری عالمانه دانست و خاطرنشان ساخت: وحدت سبب نزدیکی دل‌ها به یک‌دیگر می‌شود. تنها راه مقابله با دشمنان وحدت است.

الدیلمی با اشاره به این‌که کشور یمن طی سال‌های گذشته شاهد تنگناهای مختلفی بوده است، تأکید کرد: مردم ما توانستند با مقاومت در برابر این مسائل ایستادگی کنند.تنها راه نجات، تکیه بر رهنمودهای اسلام است. با وحدت و ایمان خود می‌توانیم در برابر آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها ایستادگی کنیم.

در مراسم تقدیر از شخصیت‌های تقریبی؛ از مرحوم آیت‌الله آصف محسنی از علمای تقریبی افغانستان و رئیس شورای علمای شیعه افغانستان تقدیر شد که لوح تقدیر به خانواده ایشان اعطا شد.

کمال حلباوی از مصر و فاطمه دواهنه از دیگر شخصیتهای برجسته تقریبی بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند. همچنین از شیخ ابراهیم زکزاکی نیز تقدیر صورت گرفت که نماینده ایشان لوح نقدیر را دریافت کرد.

دیدار با مقام معظم رهبری، حضور در مرقد مطهر امام(ره)، حضور در نماز جمعه تهران، برگزاری ۲۰ نشست و کمیسیون تخصصی، برگزاری جشن میلاد، برگزاری نماز وحدت در روز افتتاحیه اجلاس، تقدیر از ۵ شخصیت برجسته تقریبی جهان اسلام و رونمایی از ۱۰ اثر برگزیده تقریبی و فرش مقاومت از دیگر برنامه‌های کنفرانس بین‌المللی وحدت امسال است.

۳۵۰ شخصیت از ۹۳ کشور و ۲۵۰ شخصیت از علمای شیعه و اهل سنت داخلی نیز در این کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند. مراسم اختتامیه نیز روز شنبه ۲۵ آبان، بعد از نماز مغرب و عشا، در سالن صداوسیما برگزار می‌شود و بیانیه پایانی کنفرانس قرائت می‌شود.

انتهای پیام
captcha