حقیقت وجودی پیامبر(ص) را تحقیق کنیم نه تصور
کد خبر: 3857278
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
حجت‌الاسلام سعیدی آریا تبیین کرد؛

حقیقت وجودی پیامبر(ص) را تحقیق کنیم نه تصور

گروه جامعه ــ یک کارشناس دینی ضمن هشدار نسبت به وجود فاصله بین حقیقت و تصور عموم از حقیقت بسیاری از مسائل و شخصیت های دینی، گفت: نباید با نفسانیاتمان به سراغ دین رفته و دین و پیامبر خدا را به نفع خودمان مصادره کنیم.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا، کارشناس دینی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تبیین فاصله زیادی که بین حقیقت وجودی بسیاری از مباحث و شخصیت های دینی با آنچه در ذهن مردم نسبت به آن مباحث و شخصیت ها وجود دارد پرداخت و گفت: برای پیدا کردن شناخت نسبت به فرد یا چیزی باید ابزار مناسب معرفت و شناخت نسبت به آن را داشته باشیم. بین حقیقت وجودی حضرت رسول(ص) و تصور و شناختی که مردم از ایشان دارند فاصله وجود دارد. این فاصله حتی در مورد حقیقت وجود خداوند و شناخت مردم از خداوند و بسیاری دیگر از حقایق دینی نیز وجود دارد.

وی تشریح کرد: این میزان تفاوت و حتی تناقض را می توان در عبارت هایی که مردم در خصوص خداوند بیان می کنند مشاهده کرد. وقتی افراد از خداوندی که در آسمان است یاد می کنند و به آن قسم می خورند، یا خصلت های بشری مثل عصبانی شدن، فراموش کردن، نادیده گرفتن و ... را در خصوص خداوند به کار می برند و یا خصلت های جسمانی بودن مثل خسته شدن یا گرفتار علم بشری بودن را به خدا نسبت می دهند، این نشان دهنده نقص شدید در شناخت خداوند است.

هشدار؛ ابزار شناخت پیامبر خدا نباید تصور و خیال باشد

این سخنران مذهبی از وجود فاصله بین حقیقت و تصور عموم از حقیقت بسیاری از مسائل دینی سخن گفت و اظهار کرد: حتی در مباحث اعتقادی نیز بین حقیقت و تصور و برداشت عموم فاصله وجود دارد. بر همین اساس ابزار شناخت بسیار مهم است و متأسفانه گاهی ابزار شناخت را خیال و تصور خود قرار می دهیم و براساس همین تصور همچنان که در مورد مردم عادی قضاوت می کنیم در خصوص پیامبر خدا هم قضاوت می کنیم.

وی با اشاره به مسئله عرض دین حضرت عبدالعظیم حسنی نزد امام هادی(ع)، گفت: حضرت عبدالعظیم(ع) اعتقادات خود را نزد امام هم عصرشان تشریح و از ایشان خواستند اگر اشتباهی در اعتقاداتشان وجود دارد آن را بیان بفرمایند. ما نیز باید چنین کنیم و اعتقاداتمان را به محک آزمایش بگذاریم تا براساس تخیلات خود در خصوص مباحث دینی پیش نرویم.

حجت‌الاسلام سعیدی آریا در پاسخ به این سؤال که بهترین راه شناخت صحیح پیامبر(ص) چیست؟ گفت: قرآن کریم و ائمه(ع) به خوبی پیامبر(ص) را معرفی کرده اند. برای شناخت درست ایشان باید به سخنان افرادی مانند امیرمؤمنان، سایر ائمه(ع) و علمای آگاه نسبت به روایت ها و گفتار اهل بیت(ع) مراجعه کرد.

با نفسانیاتمان به سراغ دین نرویم

وی ضمن هشدار نسبت به برداشت های غلط از دین، گفت: خطاهایی که در برداشت از دین اسلام وجود دارد را نگاه کنید. پیروان داعش هم معتقدند که مسلمان هستند و پیامبر(ص) را قبول دارند اما چون اسلام و پیامبر اسلام را درست نشناخته اند و با نفسانیات خود به سراغ دین رفته و دین را به نفع خودشان مصادره کرده اند، به چنین برداشت غلطی از دین رسیده اند. متأسفانه عده ای دین خدا و پیامبر خدا را به نفع خودشان مصادره می کنند.

این کارشناس دینی کشورمان افزود: عده ای مدعی می شوند ائمه را خواب دیده اند و بیان می کنند عین نقاشی هایی بود که قبلاً در پوسترها آن را مشاهده کرده بودند؛ این یک مغالطه است. آنها اول عکس را دیده اند و بعد خواب تصویری را که قبلاً مشاهده کرده اند را می بینند و نتیجه می گیرند که ائمه(ع) همان شکلی است. یعنی براساس تصور غلط  دیگران تصویر ذهنی خود از ائمه(ع) را می سازند و این اشتباه است.   

وی در پایان به لزوم تحقیق و رجوع به عالم دینی برای شناخت حقیقت وجودی حضرت رسول(ص) اشاره کرد و گفت: برای شناخت آن حضرت ابزار دیگری به غیر از مطالعه قرآن و سخنان موثق ائمه(ع) و علمای دینی نداریم و نباید ابزار ما در شناخت پیامبر اسلام بر مبنای خیال و تصوراتی باشد که عده ای ناآگاه در جامعه می گویند.

 

انتهای پیام
captcha