علی ماهیگیر، از ائمه جمعه و مدرسین مدارس دینی شرق هرمزگان، در گفتوگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره راهکارهای تحقق وحدت در جهان اسلام و ابعاد اقتصادی این قضیه پرداخت و گفت: موضوع وحدت اسلامی، که موضوع تقریب بین مذاهب یکی از مقدمات آن است، هم به سبب آموزههای دینی و هم به سبب آموزههای عقلی، امری محتوم و ضروری به نظر میرسد و به عنوان یک واجب دینی برای ما مسلمانان شناخته شده است. لذا تاکتیک دارای زمان نیست بلکه حتی از یک استراتژی بنیادین بالاتر است، چراکه وقتی مسئلهای به عنوان واجب دینی شناخته شد، یعنی برگرفته از اعتقادات و جهانبینی ماست.
چرا وحدت مسلمانان امری واجب است؟
وی ادامه داد: چون این موضوع برگرفته از اعتقادات و جهانبینی ماست و تبدیل به ایدئولوژی شده و لذا امری واجب است بنابراین جزئی از عقاید ماست لذا ما مسلمانان باید به آن مؤمن و مقید باشیم. این به عنوان مقدمه ضرورت بحث وحدت بیان شد اما حال که وحدت اسلامی یا تقریب بین مذاهب، امری محتوم و واجب است سؤال این است که امت اسلامی بسترهای این وحدت را در کجا میتواند جستوجو کند؟
ماهیگیر بیان کرد: یکی از مهمترین محورها و بسترهای وحدت امت اسلامی، خود اسلام یعنی هویت دینی و اسلامی ماست. اتفاقاً همین محور وحدت است که مورد حمله دشمنان اسلام قرار گرفته است. دشمنان اسلام که نمیخواهند امت اسلامی با هم متحد باشند، هویت دینی را به عنوان مهمترین عرصه برای چالش و بحرانسازی انتخاب کردهاند.
تبیین وضعیت دولتهای عثمانی و قاجار
مدرس مدارس دینی شرق هرمزگان افزود: به مثالی برای تبیین این مسئله به وضعیت دو امپراتوری یا دو دولت اسلامی در دو سده اخیر اشاره میکنم که یکی دولت اسلامی شیعه مذهب و یکی دولت اسلامی سنی مذهب است؛ این دولتها شامل دولت قاجار در ایران و دولت عثمانی در ترکیه است. دشمن با سرمایهگذاری کاری کرد که دولت قاجار تبدیل به دولت پهلوی شد که حتی شاهان ما با نظر مستقیم بیگانگان انتخاب میشدند.
شرایط به گونهای شد که امپراتوری عثمانی تکه تکه شد و دولتهای کوچکی همانند فلسطین، لبنان، عراق و حتی همین عربستان سعودی و اردن از آن بیرون آمدند تا به شکل راحتتری توسط دشمنان اسلام کنترل شوند
این امام جمعه یادآور شد: در آن دوره هویت دینی ایرانیان به چالش کشیده شد و مهمترین خاطراتی که در مورد آن ایام در یاد و خاطر ایرانیان است، کشف حجاب و تغییر تقویم از اسلامی به شاهنشاهی بود. با انتخاب تقویم شاهنشاهی، مبدأ تاریخ مسلمانان را، که تاریخ هجری قمری یا شمسی است، به چالش کشید.
بازسازی هویت دینی در جمهوری اسلامی ایران
ماهیگیر تصریح کرد: در جامعه اسلامی ترکیه حتی اقداماتی بالاتر از این انجام شد و رسمالخط ترکها را که رسمالخط قرآنی و عربی بود از مردم مسلمان ترکیه گرفتند. اگر بررسی کنیم متوجه میشویم که دشمنان اسلام، پانعربیسم و پانترکیسم را به صورت همزمان مطرح کردند تا هویت دینی را از طریق اختلافات قومی یا اختلافات مذهبی همانند شیعه و سنی به چالش بکشند و اتفاقاً به نتیجه هم رسیدند.
وی گفت: شرایط به گونهای شد که امپراتوری عثمانی تکه تکه شد و دولتهای کوچکی همانند فلسطین، لبنان، عراق و حتی همین عربستان سعودی و اردن از آن بیرون آمدند تا راحتتر از سوی دشمنان اسلام کنترل شوند و غارت اموال آنها همانند لقمهای راحت باشد اما خوشبختانه ما در جمهوری اسلامی ایران، هویت دینی خود را بازسازی کردیم، چراکه فردی از سلاله انبیا آمد و ملت ایران را رهبری کرد و ما توانستیم هویت دینی خود را بازسازی کنیم.
تلاش دشمنان اسلام برای تضعیف فرهنگ دینی
ماهیگیر ادامه داد: این هویت دینی ساختار سیاسی ایجاد کرد. نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر دین مبین اسلام است و یک فقیه جامعالشرایط در رأس هرم سیاسی آن است. این محور و بستری است که میتواند فرهنگ دینی را تقویت کند و اتفاقاً فرهنگ دینی ما تقویت شده است.
مدرس مدارس دینی شرق هرمزگان افزود: دشمنان تلاش بسیاری کردند تا فرهنگ دینی را تضعیف کنند و برای رسیدن به این هدف و تضعیف فرهنگ دینی، باید رهبران را از خودشان میکردند. قبلاً افرادی همانند رضاخان را آوردند تا هویت دینی را به چالش بکشند. علت تلاش آنها برای تضعیف هویت دینی این بود که هویت مانع از غارت و چپاول اموال و ثروتهای امت اسلامی و عامل وحدت امت اسلامی است.
پیشنیازهای توسعه همکاریهای اقتصادی در جهان اسلام
وی درباره نقش همکاریهای اقتصادی در تحقق وحدت پرداخت و گفت: ایجاد بازار و پول مشترک، یکی از برنامههایی است که در راستای تحقق وحدت اسلامی میتواند مؤثر باشد اما مقدماتی دارد. ما باید هویت دینی مشترک خودمان را تقویت کنیم تا فضا برای همکاریهای اقتصادی فراهم شود. اتفاقاً سوای همکاریهای اقتصادی، بعداً میتوانیم همکاریهای سیاسی و نظامی را هم تعریف کنیم.
ماهیگیر تأکید کرد: وقتی ما هویت دینی واحد و مشترکی را در امت اسلامی تقویت کردیم، ساختار سیاسی را هم میتوانیم مشترک کنیم؛ به این معنی که امت مسلمان تلاش خواهد کرد که یک فقیه بالای سر حکومت باشد. اتفاقاً اگر تاریخ اسلام را بررسی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که هر جا در دولتها و حکومتهای اسلامی از زمان پیامبر اسلام(ص) تا الان، از جمله دولتهای عثمانی، فاطمیون، ایوبیان، عباسیان، امویان و.... یک فقیه بالای سر حکومت بوده است و اگر هم نبوده، یک شیخالاسلام در کنار امیر یا خلیفه حضور داشته، نتایج درخشانی حاصل کردهاند.
مدرس مدارس دینی شرق هرمزگان در پایان اظهار کرد: بنابراین باید اول ساختار سیاسی کشورها را درست کنیم و این اقدام میتواند هویت فرهنگی را تقویت کند. هویت فرهنگی مسلمانان که تقویت شد، فضا برای همکاریهای اقتصادی و و سایر همکاریها در جهان اسلام فراهم میشود.
انتهای پیام