رفتار با افکار عمومی در افزایش نرخ سوخت در تراز یک دولت مجرب نبود/ دولت در آزمون وفای به عهد
کد خبر: 3857805
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
عباس مقتدایی:

رفتار با افکار عمومی در افزایش نرخ سوخت در تراز یک دولت مجرب نبود/ دولت در آزمون وفای به عهد

گروه سیاسی ــ‌ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اقناع افکار عمومی، ارتباط مستمر با مردم و توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم از لوازم اساسی حکمرانی خوب است، گفت: دولت در نحوه اعلام اجرای قانون مدیریت مصرف سوخت و افزایش نرخ بنزین بی‌تجربگی نشان داد و از نظر چگونگی رفتار با افکار عمومی در تراز یک دولت مجرب و باتدبیر نبود.

عباس مقتدایی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نحوه عملکرد مسئولان در اطلاع‌رسانی مناسب و اقناع افکار عمومی در زمینه افزایش نرخ سوخت به عنوان یکی از دلایل اعتراضات مردمی گفت: با توجه به اتفاقات رخ داده پس از اعلام افزایش نرخ سوخت می‌توان بیان کرد که دولت در نحوه اجرای خواسته خود بی‌تجربگی نشان داد و چگونگی رفتار با افکار عمومی در تراز یک دولت مجرب و باتدبیر نبود.

اقناع افکار عمومی از لوازم حکمرانی خوب است

وی ادامه داد: اقناع افکار عمومی، ارتباط مستمر با مردم و توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم از لوازم اساسی حکمرانی خوب است و بی‌توجهی به این مؤلفه‌ها باعث می‌شود که حتی برنامه‌های خوب عملیاتی نشده یا با مشکل اجرا شود. جلوگیری از قاچاق سوخت و سوء استفاده از منابع ملی یک مطالبه عمومی و ملی است و همین مطالبه عمومی می‌توانست دستمایه ارتباط قوی‌تر دولت با افکار عمومی قرار بگیرد، اما دولت با اقدام ناگهانی و یک‌شبه خود و بدون درنظر گرفتن پیش‌مقدماتی که می‌توانست مهیا کند موجبات آزردگی و نگرانی مردم را فراهم آورد، به گونه‌ای که این کار سبب شد که همه بخش‌های مختلف نظام برای ایجاد آرامش در کشور ورود پیدا کنند.

مقتدایی اظهار کرد: اکنون با سخنان مقام معظم رهبری و حمایت از اجرای این طرح همه ولایتمداران باید خود را ملزم به حمایت از دولت بدانند و رهنمود مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دهند، اما حقیقت آن است که دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌توانست مسئولیت اقدام انجام شده را برعهده بگیرد. رئیس‌جمهور پس از گذشت چندین ساعت از اعلام این اقدام با مردم صحبت نکرد و دیدگاه‌های خود را توضیح نداد. البته اگر مجلس شورای اسلامی مسئولیت‌های خود را به نحو شایسته‌ای انجام می‌داد ضرورتی نداشت که از همه ارکان نظام برای جبران کم‌کاری‌های دولت استفاده شود. برای نمونه چند ماهی است که مجلس آن‌گونه که باید در جریان تصمیم‌گیری‌ها و ریل‌گذاری‌های اصلی کشور ورود فعالانه‌ای ندارد و توقع افکار عمومی این است که مجلس این نقطه ضعف خود را برطرف کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در مجموع باید گفت دولت در زمینه اقناع افکار عمومی کم‌کاری کرده و باید به نحو مطلوبی آن را جبران کند تا نگرانی‌های مردم را برطرف کند.

همه ارکان و قوا باید به دولت کمک کنند

مقتدایی درباره ضرورت توجه به امر نظارت و تحقق وعده‌های داده شده مبنی بر حمایت‌های معیشتی از سوی دولت برای کاهش التهابات و اعتراضات گفت: دولت تاکنون در چند نوبت به برخی وعده‌هایش عمل نکرده و وفای به عهد نشان نداده، لذا بخشی از افکار عمومی نسبت به بی‌عملی دولت پیرامون وعده‌های داده شده در این زمینه نگرانی دارند. به نظر می‌رسد این بار رئیس‌جمهور و دولت باید با عمل همه‌جانبه به وعده‌‌های داده شده برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و ارائه حمایت‌های معیشتی، به بازگشت اعتماد مردم به دولت کمک کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وظیفه سنگینی که به دوش دولت قرار دارد، ابراز کرد: همه ارکان و قوا باید به دولت کمک کنند تا اجرای این طرح به خوبی و با حداقل مشکلات انجام پذیرد. نکته مهم آن است که دولت اکنون در آزمون مهمی قرار دارد و آن هم آزمون وفای به عهد است.

اکنون وقت بهره برداری سیاسی و باندی نیست؛ مرزبندی با دشمن اصل اساسی

مقتدایی درباره حمایت رهبر معظم انقلاب از این اقدام و ضرورت پرهیز از رویکرد جریانی و جناحی به این امر در مخالفت با دولت گفت: موضوع مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین و عمل به تصمیم سران قوا که با حمایت رهبر معظم انقلاب نیز همراه شده، یک موضوع با اهمیت ملی است و اکنون وقت جناح‌بازی و بهره‌برداری‌های سیاسی و باندی نیست و همه باید در یک جبه قرار بگیرند.

سخنگوی پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: اگر رسانه‌های معاند جبهه متحدی برای مقابله با نظام اسلامی تشکیل داده‌‌اند همه جریان‌های سیاسی و کلیت جامعه اعم از مردم، صنوف و طبقات مختلف اجتماعی و رسانه‌های داخلی باید خط‌کشی و مرزبندی با دشمنان نظام اسلامی را به منزله یک اصل مورد توجه قرار دهند.

وی با به حق دانستن گلایه‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های عمومی و ضرورت توجه عالمانه‌ به آنها از سوی مسئولان گفت: در عین حال هم‌صف شدن با دشمنان و معاندان نظام و انقلاب که دلسوز مردم نیستند بلکه از هر فرصتی برای مقابله با نظام اسلامی استفاده می‌کنند موضوع مهمی است که نباید از نظر دور نگه داشت.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۱۳:۱۸
0
0
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
captcha