برگزیدگان جایزه کتاب مدافعان حرم معرفی شدند/ گامی برای جلوگیری از فراموشی آرمان‌های شهدا
کد خبر: 3857991
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷

برگزیدگان جایزه کتاب مدافعان حرم معرفی شدند/ گامی برای جلوگیری از فراموشی آرمان‌های شهدا

گروه ادب ــ رئیس حوزه هنری در مراسم جایزه ویژه کتاب مدافعان حرم با عنوان «جایزه سردار شهید حسین همدانی» اظهار کرد: جایزه کتاب مدافعان حرم سعی دارد یاد و آرمان‌های شهدای مدافعان حرم را زنده و پایدار نگاه دارد.

برگزیدگان جایزه کتاب مدافعان حرم معرفی شدند/ گامی برای جلوگیری از فراموشی آرمان‌های شهدابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ برگزیدگان اولین دوره جایزه کتاب مدافعان حرم «جایزه سردار شهید حسین همدانی» امروز دوشنبه 27 آبان‌ماه، در تالار سوره حوزه هنری معرفی شدند. در ابتدای این مراسم، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری و رئیس شورای سیاستگذاری این جایزه اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری این رویداد از سوی حمید حسام، دبیر جایزه داده شد. حمید حسام و گلعلی بابایی عزیزانی بودند که در کنار سردار شهید همدانی بر علیه فتنه شام برخواستند. اما آنها در ادامه راه نگران بودند که نویسندگان از وسعت اتفاقی که در دفاع از حرم رخ داد، کم‌اطلاع باشند. همچنین نگران بودند که بعد از مدتی آنچه در سوریه یا عراق رخ داده، به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: ورود ایران به سوریه و دفاع از حرم تصمیم بزرگ و هوشمندانه‌ای بود که از سوی رهبری اتخاذ شد. رهبری بیان کردند نگذارید آمریکا به اهدافش در سوریه دست یابد. این امر محقق شد و شهدای حرم بودند که آن را رقم زدند. در این میان هنرمندان نیز به واسطه ابزاری که در اختیار داشتند، در این راستا قدم برداشتند. در میان هنرمندان می‌تواند چند نفر از افرادی را که با حوزه هنری همکاری داشتند، مشاهده کرد. لازم به ذکر است که مسیر دفاع از حرم به پایان نرسیده، بلکه تازه آغاز شده است و دلیل این اتفاق نیز سرمایه‌گذاری است که دشمن در این عرصه انجام می‌دهد. آنها به دنبال این هستند تا بگویند دفاع از حرم را آنها انجام داده‌اند.

مؤمنی تأکید کرد: برای برگزاری این جایزه، نهادهای مختلفی همکاری داشتند. پس امیدوارم در آینده شاهد برگزاری دوره‌های متعددی از این جایزه  باشیم. همچنین افرادی که برای برگزاری این جایزه زحمت کشیدند، جایزه اصلی خود را از شهید همدانی دریافت خواهند کرد.

حمید حسام، دبیر جشنواره در ادامه این مراسم و بعد از پخش مستندی درباره زندگی شهید همدانی، به بیان سخنانی پرداخت. وی در بیانی کوتاه، گفت: ما را منتصب به شاگردی حسین همدانی می‌دانند. برای همین شاید عده‌ای تصور کنند این جایزه تنها ابراز اراداتی به شهید همدانی است. این امر در وهله اول درست است، اما دلیل اصلی آن است که خواستیم به واسطه این جایزه، برگ درخشانی از تاریخ مقاومت را نشان دهیم. این فعالیت از سال گذشته آغاز شد و در بخش‌های پژوهش، مستند، زندگی‌نامه، رمان، شعر و ترجمه فراخوان داد. کارهای بسیاری به دست ما رسیده است و این امر نشان از علاقه جوانان به این حوزه دارد.

حسام اعلام کرد: داوران این جایزه از جنس مدافعان حرم بودند. به همین دلیل در انتخاب‌هایشان حساسیت بالایی داشتند، زیرا باور آنها این است که اگر واقعیت مدافعان حرم در بخش پژوهش به شکلی صحیح مد نظر قرار نگیرد، شرایط نگران‌کننده خواهد شد. درباره آثار این جایزه باید اضافه کنم که فرهنگ دفاع مقدس به کمک آمد و آثار به نوعی به عطر دفاع مقدس هم خوشبو شد. این امر از برکات دفاع مقدس است.

حسام در خاتمه سخنانش با بیان اینکه این جایزه به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد، گفت: در دوره اول این جایزه 15 برگزیده داریم.

مرتضی سرهنگی، دیگر سخنران حاضر در این مراسم بود. وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جایزه اظهار کرد: خیلی خوشحالم چراغ چنین جایزه‌ای روشن شد و امیدوارم سال‌ها ادامه داشته باشد، چون چنین اتفاقی دست ما را در دست مدافعان حرم می‌گذارد.

وی اضافه کرد: ما به واسطه مدافعان حرم در حوزه ادبیات دارای روشی جدید شدیم، ولیکن همین روش جدید با ادبیات دفاع مقدس پیونده خورده است.

در بخش دیگری از این مراسم، اکبری، دبیر مجمع بیداری اسلامی نیز اظهارکرد: در دهه‌های گذشته اتفاقاتی رخ داده که به نوعی تحقیر کشورهای مسلمان را به همراه داشته است. تشکیل کشور غاصب صهیونیستی از جمله این اتفاقات است. ولیکن با پیروزی انقلاب اسلامی خداوند نشان داد که با اتکا به ایمان، می‌توان اتفاقات بزرگی را رقم زد.

وی ادامه داد: ایران در جنگ با داعش به تنهایی در مقابل آمریکا و داعشیان ایستاد و به پیروزی رسید، چون شکست داعش در حقیقت اهداف قدرت‌های استعماری را برای چپاول مسلمانان را با شکست مواجهه کرد. حتی باعث شد کشوری چون عربستان در مقابل کشور کوچکی چون یمن تحقیر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که ایران تصمیم گرفت در مقابل داعش به پا خیزد، 85 درصد سوریه اشغال شده بود و جوانان غیور ایرانی نشان دادند با مدد از ائمه می‌توانند پشت هر دشمنی را به خاک بمالند.

اکبری تأکید کرد: اگر در سوریه و عراق حرم وجود نداشت، پیروزی به دست نمی‌آمد، چون وقتی جوانان مسلمان احساس کردند حرم در معرض خطر است، بر علیه ظلم به پا خواستند.

معرفی برگزیدگان

بر اساس این گزارش، بخش پایانی این مراسم به معرفی برگزیدگان مراسم اختصاص داشت که به تفکیک بخش‌های مختلف، به شرح ذیل اعلام شد:

بخش پژوهش

 تألیف / حسن مصطفی/ نویسنده پژوهش «داعش؛ زیرساخت‌های معرفتی»

ترجمه/ محمدرضا الفت/ پژوهش «دولت اسلامی دیجیتالی»

تألیف / احمد زارعان و امیر آزاد/ پژوهش «داعش معمای جرم»

پژوهش/ محمدرضا بلوری و میترا فرهانی/ پژوهش «داعش نوستالوژی خلافت»

ترجمه / حامد غدیر/ «رستاخیز داعش»

تألیف به زبان عربی/ غیدا ماجد/ «منتصر»

شعر/ مجید سعدآبادی و کاظم رستمی/ «ما را مدافعان حرم آفریدند»

شعر/ جواد محقق و محمد صارمی/ «حبیب حرم»

شعر/ سعید حدادیان/ «سلام سردار»

بخش داستان و مستند داستانی

الناز نجفی/ «خانه‌ای با عطر ریحان»

مجید پورولی/ «پسران دوزخ فرزندان قابیل»

مهدی صفری/ «ابدی»

بخش خاطره

فاطمه سادات ابقه/«قرار بی‌قرار»

محمد نورآبادی/ «شام برفی»

مسیب معصومیان/ «ام‌ الرصاص تا خان طومان»

انتهای پیام
captcha