ارائه خدمات روانشناسی به 2000 زلزله‌زده
کد خبر: 3858087
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳

ارائه خدمات روانشناسی به 2000 زلزله‌زده

گروه جامعه ــ معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور از حضور 35 تیم محب در مناطق زلزله‌زده شمال‌غرب کشور و ارائه مشاوره به دو هزار نفر خبر داد و گفت: تا زمانی که مردم نیاز داشته باشند روانشناسان در منطقه حضور خواهند داشت.

مجید رضازاده، معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ از حضور 96 روانشناس در مناطق زلزله‌زده شمال غرب کشور خبر داد و در خصوص اهمیت این اقدام گفت: بعد از بلایای طبیعی و غیرطبیعی مثل زلزله و آتش‌سوزی‌ آسیب‌هایی رخ می‌دهد که بخشی از آنها مثل تخریب منازل و فوت یا مجروح شدن افراد قابل مشاهده و آمارگیری است اما بخشی از آسیب که اثر مخرب ماندگارتری هم دارد قابل مشاهده نیست و تا مدت‌‌ها در زندگی مردم اثر می‌گذارد، مانند تأثیر روانی بلایا.

وی ادامه داد: عده‌ای به خاطر ترسی که از حادثه رخ داده یا از دست دادن عزیزان و داشته‌هایشان دارند، دچار استرس و اضطراب عمیق می‌شوند و اگر به این آسیب توجه نشود، سلامت روانی آنها در خطر قرار می‌گیرد و متعاقب این مسئله هم مشکلات اجتماعی بروز می‌کند.

رضازاده با بیان مأموریت سازمان بهزیستی در حوزه سلامت اجتماعی کشور به تربیت و ساماندهی تیم‌های محب اشاره کرد که در هنگام بروز بلایای طبیعی این تیم‌ها به محل اعزام شوند و گفت: البته تلاش می‌شود تیم‌های داوطلب از همان منطقه آسیب‌دیده باشند تا زودتر به محل حادثه برسند.

وی افزود: از سوی دیگر تیم‌های اجتماع‌محور آموزش‌هایی را به مردم محلی ارائه می‌دهند تا در صورت بروز مشکل مردم از اقداماتی که باید انجام دهند، آگاهی داشته باشند.

معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور اعلام کرد: در حادثه زلزله اخیر شمال غرب کشور 35 تیم به محل حادثه اعزام شد که شامل 96 نفر مددکار، روانشناس و همیاران هستند. کار این تیم‌ها ارائه آموزش و مشاوره است. در روزهای اول این گرو‌ه‌ها به جمع‌آوری افراد، کودکان و زنان و آرامش دادن به آنها اقدام کردند تا مردم از آسیب‌های حادثه فاصله بگیرند. بعد از این مرحله آموزش‌های مقابله با استرس، کنترل هیجان و ... در زمینه سلامت روان انجام شد.

وی اظهار کرد: در فازهای دوم، سوم و چهارم که ممکن است تا یک سال هم به طول بینجامد افراد غربال می‌شوند و اگر دچار اختلالاتی باشند به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند و در صورتی که نیاز به درمان طولانی‌تر باشد این افراد می‌توانند از خدمات مشاوره، روانشناسی و روانپزشکی استفاده کنند.

معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور از ارائه خدمات روانشناسی به دو هزار نفر از مردم مناطق زلزله‌زده شمال غرب کشور خبر داد و گفت: از این تعداد حدود هزار نفر خانم، حدود 450 نفر کودک و 550 نفر نیز آقا بودند که خدمات را دریافت کردند. این خدمات شامل آموزش‌ها، مشاوره‌ها و اقدامات مددکاری است.

وی در پاسخ به این سؤال که این 96 نفر تا چه زمانی در مناطق زلزله‌زده حضور خواهند داشت؟ تصریح کرد: خود این افراد هستند که تشخیص می‌دهند تا چه زمانی به حضور آنها در مناطق آسیب‌دیده نیاز است. در حوادثی که آسیب عمیق نیست و استرس زیادی ایجاد نکرده است و مشکلات عمرانی و معیشتی شدید نیست، روانشناسان زودتر از محل خارج می‌شوند اما در آسیب‌هایی مانند وقوع سیل در ابتدای سال، که آسیب‌های بسیار شدیدی را ایجاد کرد، نیاز است تیم‌ها بیشتر در محل باقی بمانند.

رضازاده در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از آسیب روانی زلزله رخ داده چقدر است؟ بیان کرد: هنوز جمع‌بندی انجام نشده است چرا که در سه مرحله غربالگری صورت خواهد گرفت. به همین دلیل بر اساس داده‌ نمی‌توانم چنین مطلبی را اعلام کنم.

انتهای پیام
captcha