انجام سالانه 50 عنوان فعالیت قرآنی به همت آیسسکو در جهان اسلام
کد خبر: 3858281
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
دبیر کمیسیون ملی آیسسکو:

انجام سالانه 50 عنوان فعالیت قرآنی به همت آیسسکو در جهان اسلام

گروه جامعه ــ غلامرضا کریمی ضمن تشریح وظایف سازمان آیسسکو، اظهار کرد: این سازمان از مجموع 400 عنوان فعالیت خود در سال، 50 عنوان فعالیت مرتبط با امور قرآنی را در جهان اسلام به انجام می‌رساند.

انجام سالانه 50عنوان فعالیت قرآنی به همت آیسسکو در جهان اسلامغلامرضا کریمی، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و دبیر کمیسیون ملی آیسسکو، در گفت‌وگو با ایکنا درباره شرح وظایف و اهداف تأسیس سازمان آیسسکو(ISESCO) اظهار کرد: سازمان آیسسکو به نوعی یونسکوی اسلامی است و همان شرح وظایفی که یونسکو در آموزش علوم و فرهنگ دارد، آیسسکو نیز داراست. آیسسکو(ISESCO) در سال 1979 ذیل سازمان همکاری‌ اسلامی (OIC) تأسیس شد و مقر آن در شهر رباط، پایتخت مراکش، است. سازمان همکاری اسلامی نیز 10 سال پیش از آن، در سال 1969 تشکیل شده بود.

وی افزود: آیسسکو دو دفتر منطقه‌ای، یکی در ایران و یکی در امارات دارد. در هر کشور اسلامی یک کمیسیون ملی آیسسکو هست که مسئولیت ارتباط با دفتر مرکزی را برعهده دارد. ما با طیف وسیعی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها مرتبط هستیم تا بتوانیم فعالیت‌های آیسسکو را در جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم. یکی از فعالیت‌های کمیسیون ملی آیسسکو در ایران، پیشنهاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده که مورد تأیید قرار گرفته و آیسسکو در سال 2006 اصفهان و در سال 2017 مشهد را برای این عنوان انتخاب کرده است. هر شهری که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شود، میزبان حدود 70 تا 80 فعالیت فرهنگی بین‌المللی در حوزه جهان اسلام می‌شود. ریاست کمیسیون ملی آیسسکو برعهده وزیر آموزش و پرورش و دبیری آن برعهده قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل است.

فعالیت‌های قرآنی آیسسکو

غلامرضا کریمی در ادامه گفت: در حوزه علمی مؤسسات مختلفی وابسته به آیسسکو در جهان اسلام وجود دارند. در ایران مرکز استنادی علوم جهان اسلام(ISC) عمده‌ترین فعالیت‌های علمی را ذیل آیسسکو انجام می‌دهد. وظیفه این مرکز رصد کل مقالات علمی و پژوهشی در جهان اسلام است و هرساله مقالات برتر را معرفی می‌کند و حتی از نفرات برتر تجلیل به عمل می‌آورد. سال گذشته نیز نشست دبیران کمیسیون‌های ملی آیسسکو، که از سراسر جهان اسلام مهمان ایران بودند، در شهر شیراز و به میزبانی این مرکز برگزار شد. این مرکز با همکاری آیسسکو تأسیس شده و گزارش‌های سالانه خود را به آیسسکو ارسال می‌کند تا نظارت عالیه تحقق پیدا کند. البته خیلی نقدهای جدی بر شیوه ارزیابی مقالات در ISC وجود دارد و برخی اساتید دانشگاه‌های کشور نیز منتقد هستند، اما باید توجه کنیم که استانداردهای این مرکز بین‌المللی است و ISC این استانداردها را فقط برای ایران وضع نکرده است. 57 کشور اسلامی هم این شاخص‌ها را قبول دارند.

انجام سالانه 50عنوان فعالیت قرآنی به همت آیسسکو در جهان اسلام

دبیر کمیسیون ملی آیسسکو در بخش دیگری از سخنان خود درباره فعالیت‌های قرآنی آیسسکو گفت: سازمان آیسسکو در زمینه فعالیت‌های قرآنی اقدامات شاخصی را انجام می‌دهد. آیسسکو سالانه از مجموع 400 عنوان فعالیت خود، 50 عنوان فعالیت مرتبط با امور قرآنی را در جهان اسلام به انجام می‌رساند. آموزش زبان عربی به عنوان زبان قرآن، آموزش مربیان قرآنی و ارتقای سطح کیفی مؤسسات قرآنی به ویژه در کشورهای آفریقایی، که توان مالی خوبی ندارند، از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی آیسسکو است. یکی از فعالیت‌های مهم دیگر، آموزش رسم‌الخط استاندارد قرآنی در کشورهای مختلف جهان اسلام است که به این منظور کارگاه‌‌هایی هم برای آموزش آن برگزار شده است، چون همانطور که می‌دانید جهان اسلام ده‌ها زبان همچون سواحیلی و مالایی وجود دارد که شاید با رسم‌الخط و آوانویسی استاندارد قرآن آشنا نباشند.

مخارج آیسسکو از کجا تامین می‌شود

وی در پاسخ به اینکه بودجه آیسسکو و فعالیت‌های قرآنی آن از چه منابعی تأمین می‌شود؟ اظهار کرد: بودجه سازمان آیسسکو مثل بودجه همه کشورهای اسلامی دیگر از حق عضویت کشورهای عضو تأمین می‌شود. بر مبنای ضریبی از حق عضویت، که به سازمان همکاری اسلامی پرداخت می‌شود، مخارج آیسسکو تأمین می‌شود. بخشی از سازمان‌های غیردولتی در جهان اسلام نیز کمک‌هایی به آیسسکو می‌کنند. گاهی نیز دولت‌های اسلامی خود بخشی از هزینه‌های آیسسکو را پرداخت می‌کنند. برای مثال مرکز استنادی جهان اسلام(ISC) گرچه به آیسسکو وابسته است اما همه هزینه‌های آن را دولت جمهوری اسلامی پرداخت می‌کند.

کریمی درباره لزوم اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی آیسسکو گفت: طی صحبتی که با رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا داشتیم، تصمیم بر این شد که این رسانه تخصصی قرآنی برای اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های قرآنی آیسسکو همکاری داشته باشیم و امیدوارم این همکاری شکل بگیرد. من سال‌هاست با ایکنا آشنایی دارم. یکی از تخصصی‌ترین مؤسساتی است که از نظر محتوایی روی قرآن کریم کار می‌کند و در جهان اسلام بی‌نظیر است، زیرا در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مسائل را از دریچه قرآنی نگاه می‌کند. درست است که فعالیت‌های پژوهشی را در سطح وسیع انجام نمی‌دهد و ضرورتی هم ندارد که یک خبرگزاری در این سطح کار پژوهشی انجام دهد، اما توانسته تا حد خوبی قشرهای مختلف جامعه را به قرآن جلب کند. هرچه در ارتباط با قرآن تلاش کنیم، باز هم کم است.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در پایان گریزی نیز به وضعیت اتباع خارجی محصل در مدارس ایرانی زد و گفت: جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب با حجم زیادی از مردم همسایگان مواجه بوده که به کشور ما آمده‌اند، جمهوری اسلامی خود را موظف دانسته است که فرزندان این پناهندگان را همچون فرزندان خود در مدارس آموزش دهد. مقام معظم رهبری هم چند سال پیش فرمان دادند هر بچه‌ای که در ایران اقامت دارد، فارغ از اینکه مدارک اقامتی رسمی داشته یا نداشته باشد، باید در مدارس ایرانی برای تحصیل پذیرفته شود. امسال بر اساس آخرین آماری که از سامانه سناد گرفتیم، 502 هزار دانش‌آموز از اتباع کشورهای دیگر داریم که عمدتاً از کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و یمن هستند. مجموعاً نزدیک به 15 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم.

کریمی تصریح کرد: کشورهای غربی و اروپایی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارند، بچه‌های پناهنده را به اردوگاه‌های خاص می‌‌برند و در محیط ایزوله نگهداری می‌کنند اما جمهوری اسلامی مشابه اتباع خود با این بچه‌ها رفتار می‌کند و در 28 هزار مدرسه کشور در کنار کودکان ایرانی به آن‌ها آموزش می‌دهد. حتی دوره‌هایی برای معلمان برگزار کردیم تا با آموزش‌های بین فرهنگی آشنا شوند تا مبادا تضاد و تبعیضی در آموزش به وجود بیاید و خدای ناکرده خاطره تلخی از ایران برای آن‌ها باقی بماند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در برخی استان‌ها همچون یزد و آذربایجان شرقی اتباع خارجی حق تحصیل در مدارس را ندارند، گفت: طبق مصوبه وزارت کشور، اساساً در تعدادی از استان‌ها اتباع خارجی اجازه حضور ندارند، اما در استان‌هایی که اتباع خارجی اجازه حضور دارند، در نزدیک‌ترین مدرسه به محل اقامت خود اجازه ثبت‌نام دارند.

انتهای پیام
captcha