راهکار جدید یونسکو در حمایت از آثار فرهنگی بیت‌المقدس
کد خبر: 3858567
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

راهکار جدید یونسکو در حمایت از آثار فرهنگی بیت‌المقدس

گروه بین‌الملل – سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، دیروز، 29 آبان‌ماه، در نشستی با حضور وزرای فرهنگ جهان در پاریس، راهکار جدیدی را درباره شهر بیت‌المقدس اتخاذ کرد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری فلسطینی «صفا»، کمیسیون فرهنگی یونسکو در این نشست، که با مشارکت 120 وزیر فرهنگ کشورهای مختلف جهان برگزار شد، از اقداماتی که علیه شهر قدس و آثار فرهنگی و باستانی این شهر انجام می‌شود ابراز نگرانی کرد.
 
کشورهای عضو یونسکو تأکید کردند: با سرمایه‌گذاری خارج از بودجه تعیین شده از فعالیت‌های هدفمند در راستای حفظ میراث فرهنگی شهر قدیمی قدس حمایت بیشتری خواهند کرد.
 
کمیسیون فرهنگی یونسکو همچنین از حفاری‌های زیر مسجدالاقصی و اقدامات تخریبگرانه اسرائیل در شهر قدیمی قدس ابراز نگرانی کرد.
 
این راهکار بخشی از تلاش‌های بین‌المللی در راستای حمایت قانونی از شهر قدس، بر اساس کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو، قرارداد لاهه در حمایت از آثار فرهنگی در حالت درگیری مسلحانه و کنوانسیون حمایت از میراث فرهنگی جهان است.
 
مطابق قوانین بین‌المللی، شهر قدیمی قدس در فهرست میراث جهانی سال 1981 و فهرست میراثِ در معرض خطر سال 1982 قرار دارد. همچنین در کلیه قطعنامه‌های یونسکو صراحتاً از میراث فرهنگی بیت‌المقدس حمایت شده است.
 
انتهای پیام
captcha