تعصب و تفسیر نادرست جهاد از چالش‌های مهم جهان اسلام است
کد خبر: 3859433
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
عالم اهل‌ سنت روس در گفت‌وگو با ایکنا:

تعصب و تفسیر نادرست جهاد از چالش‌های مهم جهان اسلام است

گروه بین‌الملل ـ مفتی اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه با اشاره به اینکه منظور از جهاد جنگ مسلمان علیه مسلمان نیست، گفت: چالش‌هایی که امروز در بخشی از جهان اسلام شاهد آن هستیم، نشئت‌گرفته از تعصب و تفسیر نادرست جهاد است.  

«شیخ کفاء محمد بطان»، عالم اهل‌ سنت روس و مفتی اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: مسلمانان باید با بیداری و آگاهی دشمن اصلی خود را بشناسند و با آن وارد جهاد حقیقی شوند.
 
وی با اشاره به اینکه جهاد حقیقی جنگ مسلمان علیه مسلمان نیست، افزود: امروز در‌گیری‌هایی که در سوریه، لیبی و برخی کشورهای اسلامی شاهد هستیم جهاد نیست، بلکه این مشکلات ناشی از اختلافات، تعصبات و تفاسیر نادرستی است که از مفهوم جهاد صورت گرفته و این تعابیر نادرست، خرابی‌ها و ویرانی‌های زیادی را برای مناطقی از جهان اسلام به بار آورده است.
 
شیخ کفاء محمد بطان درباره راه‌های دشمنان برای بر هم زدن صفوف مسلمانان و اختلاف میان امت اسلام، بیان کرد: تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا اذهان مسلمانان را در برابر دشمن واقعی منحرف کنند. به همین دلیل شاهد ایجاد تفرقه میان پیروان مذاهب اسلامی، جنگ و خونریزی مسلمانان بر سر مسائل بسیار بیهوده هستیم و از این طریق تلاش می‌شود که افکار مسلمانان منحرف شود.
 
مفتی اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه بر لزوم بیداری و هوشیاری هرچه بیشتر مسلمانان تأکید کرد و گفت: فقط با بیداری و هوشیاری می‌توانیم با دشمن واقعی به مبارزه برخیزیم و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.
 
فلسطین و قدس 
 
این عالم اهل‌ سنت روس با ذکر اینکه امروز مقدسات مسلمانان در فلسطین و قدس شریف هر روز مورد هتک حرمت قرار می‌گیرد و ما شاهد توهین مداوم صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی هستیم، ادامه داد: فلسطین و قدس شریف باید مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئله مسلمانان باشد و امت اسلام نباید اجازه دهد که دشمن اصلی، یعنی رژیم صهیونیستی، این سرزمین مقدس را به اشغال خود درآورد و نابودی صهیونیست‌ها باید اولویت و دغدغه اصلی امت اسلام باشد.
 
مصاحبه // مقدسات مسلمانان در فلسطین و قدس شریف به صلیب کشیده شده است نماز جماعت مسلمانان روسیه
 
تبلیغ اسلام در ولگوگراد
 
مفتی اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تبلیغ دین اسلام در این استان گفت: استان ولگوگراد روسیه حدود 400 هزار مسلمان دارد و مراکز تبلیغ دین اسلام و انجمن‌های دینی بسیاری در این استان فعالیت می‌کنند. همچنین بسیاری از مبلغان دینی در اداره مرکزی مسلمانان روسیه آموزش می‌بینند.
 
وی درباره فعالیت اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه و نقش آن در تبلیغ دین اسلام اظهار کرد: در بخش ارتباطات بین‌الملل این اداره با سایر کشورهای اسلامی ارتباط داریم و آگاهی‌ها و تجربیات خود را با یکدیگر مبادله می‌کنیم.
 
 فعالیت‌های قرآنی
 
شیخ کفاء محمد بطان درباره فعالیت‌های قرآنی مسلمانان در روسیه بیان کرد: در کشور روسیه، مساجد و مراکز دینی و مراکز آموزش حفظ قرآن بسیاری وجود دارد که مسلمانان استقبال می‌کنند و همچنین مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز در روسیه برگزار می‌شود.
 
وحدت در جوامع اسلامی
 
وی در ادامه به تبیین مفهوم وحدت در جوامع اسلامی پرداخت و گفت: منظور از وحدت، ایستادگی مسلمانان از تمامی مذاهب و فرقه‌ها در برابر دشمن واقعی است و همچنین، امت اسلام باید با تمسک به وحدت، فتنه‌هایی را که به دلیل تفرقه و تعصبات مذهبی و فکری، صفوف مسلمانان را از هم گسسته است خنثی کنند.

تعصب و تفسیر نادرست جهاد ریشه بخشی از مشکلات جهان اسلام استنمایی از شهر ولگوگراد روسیه
 
مفتی اداره مرکزی مسلمانان استان «ولگوگراد» روسیه ابراز کرد: اختلافاتی که از جهت فقهی در میان مسلمانان وجود دارد، اختلاف حقیقی نیست، بلکه تفاوت در نظریات و آرای فقهی میان مسلمانان است و این‌گونه اختلافات در همه جوامع وجود دارد.
 
وی در پایان تأکید کرد: اکنون زمان آن فرارسیده است که مسلمانان تعصبات خود را کنار بگذارند و به یاد بیاورند که خداوند سبحان امت اسلام را با مشترکات بسیار آفریده است؛ این مشترکات شامل دین مبین اسلام، حضرت محمد (ص) و قرآن کریم است که کتاب واحد همه مسلمانان محسوب می‌شود و هرگز تحریف نخواهد شد. همه این مشترکات کافی است که تا ما مسلمانان به وحدت و یکپارچگی دست یابیم.
 
گفت وگو از فرشته صدیقی 
انتهای پیام
captcha