در گردهمایی قرآنی مونستر آلمان چه گذشت؟
کد خبر: 3859594
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

در گردهمایی قرآنی مونستر آلمان چه گذشت؟

گروه بین‌الملل ــ مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر آلمان به مدت سه روز میزبان قرآن‌پژوهانی از ده‌ها کشور جهان بود. در این نشست چندین قرآن‌پژوه از ایران نیز حضور داشتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، در اين گردهمایی بین‌المللی سه روزه که از 17 تا 19 آبان‌ماه برابر با هشتم تا دهم نوامبر 2019 برگزار شد، جمعی از برجسته‌ترین پژوهشگران قرآنی از کشورهای ایران، آلمان، آمریکا، جمهوری آذربایجان، ترکیه، مصر، قطر و ... حضور داشتند و درباره رویکرد مدرن و سنتی به تفسیر قرآن با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این نشست دومین گردهمایی بین‌المللی قرآن‌پژوهان در دانشگاه مونستر بود که در راستای ایجاد پلت‌فرمی برای میزگرد «مطالعات قرآنی و گفت‌وگو درباره رویکرد مدرن و سنتی به قرآن» برگزار شد. یکی از سخنرانان برجسته این نشست سه روزه، عزیز العظمه، استاد تاریخ دانشگاه اروپای مرکزی در بوداپست مجارستان بود که درباره مسائل مربوط به بستر تاریخی قرآن به سخنرانی پرداخت.

اولیور لِمن از دانشگاه کنتاکی آمریکا از دیگر سخنرانان سرشناس این کنفرانس بود. همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس، مهمت پاچاسی از دانشگاه ابن‌خلدون آنکارا نیز سخنرانی با عنوان «زمینه تاریخی در مقابل خوانش مدرن قرآن» ارائه کرد.

از ایران نیز چندین قرآن‌پژوه برجسته از جمله حیدر عیوضی (از دانشگاه ادیان و مذاهب قم)، زهرا محققیان(پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران)، محمدعلی طباطبایی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران) و قاسم درزی( دانشگاه شهید بهشتی) در نشست سه روزه مونستر حضور یافتند.

این نشست زیر نظر مهند خورشیده، مدیر مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر؛ برگزار شد. براساس خبری که بر روی سایت مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر قرار گرفته، قرار است نشست بعدی قرآن‌پژوهان در دانشگاه مونستر، پاییز سال آینده برگزار شود.

مسئولان مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر با برگزاری نشست‌های بین‌المللی، سعی دارند قرآن‌پژوهان سراسر جهان را گرد هم جمع کنند و همکاری میان آنها را گسترش دهند. هدف از برگزاری این نشست‌ها، تبادل اطلاعات و ایجاد پلت‌فرمی برای گفت‌وگو درباره رویکرد‌های مدرن و سنتی به تفسیر قرآن است.

انتهای پیام
captcha