فراخوان حزب‌الله و جنبش امل برای محکومیت آشوب‌های خیابانی
کد خبر: 3859663
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰

فراخوان حزب‌الله و جنبش امل برای محکومیت آشوب‌های خیابانی

گروه بین‌الملل ــ حزب‌الله لبنان و جنبش امل این کشور برای محکومیت اقدام آشوبگران در مسدود کردن مسیرها و جاده‌های لبنان فراخوان داد.

فراخوان حزب‌الله و جنبش امل برای محکومیت آشوب‌های جاد‌ه‌‌ای

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری العهد، این مراسم عصر امروز، 5 آذرماه، در میدان «الشهداء» شهر «هرمل» و خیابان «رأس العین» شهر «بعلبک» به درخواست حزب‌الله، جنبش امل، احزاب ملی و شخصیت‌های برجسته لبنان در شهرهای هرمل و بعلبک برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان بر ضرورت ایستادگی در برابر ارعاب راهزنان و خشونت‌طلبان تأکید خواهند کرد.

البته در پی کشته‌ شدن دو تن از شهروندان لبنانی به نام‌های «حسین شلهوب» و «سناء الجندی» این مراسم برگزار می‌شود. در این حادثه، که پنج و ۳۰ دقیقه بامداد دیروز رخ داد، یک خودرو در بزرگراه «برجا» واقع در منطقه «الجیه» از مسیر جنوب به سمت بیروت در حرکت بود که با موانعی برخورد کرد که معترضان  برای مسدود کردن راه‌ها گذاشته بودند و پس از اصابت با تیر برق، دچار حریق شد و سوخت.

بیانیه حزب‌الله لبنان

در پی این حادثه، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این جنایت ناشی از اقدامات تجاوزکارانه گروهی شبه ‌نظامی است که به زشت‌ترین رفتارها در مسدود کردن راه‌ها و تروریسم در حق شهروندان متوسل شده‌اند. این تجاوز که موجب شهادت دو شهروند لبنانی شد، تجاوز به حق تمام لبنانی‌ها و به مثابه تهدیدی برای صلح داخلی و ثبات اجتماعی است.
 
فراخوان حزب‌الله و جنبش امل برای محکومیت آشوب‌های جاد‌ه‌‌ای
بدین منظور جنبش مقاومت اسلامی لبنان همه طرف‌ها را به مسئولیت‌پذیری کامل و روشن کردن عوامل این جنایت تروریستی و مجازات آن‌ها فراخواند.
 
فراکسیون وفاداری به مقاومت

در همین رابطه فراکسیون پارلمانی «وفاداری به مقاومت» نیز از دستگاه‌های امنیتی خواست مسئولیت خود را در شناسایی عاملان این حادثه و مجازات آنان به عهده بگیرند.

حسن عزالدین، نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، گفت: خواهان اطلاع از تمام ابهامات این جنایت و آشکار شدن سریع آن از طریق تحقیقات فوری هستیم که از سوی نهاد‌های امنیتی و قضایی مربوطه انجام می‌شود. همچنین از این نهاد‌ها می‌خواهم مسئولیت خود را در شناسایی عاملان، شریکان و تحریک‌کنندگان این حادثه و در نظر گرفتن اشد مجازات برای آنان به عهد بگیرند.

فراخوان حزب‌الله و جنبش امل برای محکومیت آشوب‌های جاد‌ه‌‌ای

مجلس اعلای شیعیان لبنان
 
مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای این حادثه را تجاوز جنایتکارانه به مردم بی‌گناه خواند و آن را محکوم کرد.
 
مجلس با اشاره به وعده فرمانده ارتش برای باز کردن مسیرها و تأمین امنیت و آزادی تردد شهروندان، گفت:‌ این تجاوز وحشیانه که خود را پشت تحرک اعتراضی مردمی مخفی کرده، تجاوز به امنیت و ثبات همه لبنانی‌ها و تهدید صلح داخلی است.

مجلس مسئولیت حمایت از مردم و آزادی تردد آنان را بر عهده ارتش و نیروهای امنیتی دانست و هشدار داد: هر گونه تساهل و اهمال در وظیفه ملی، کشور را وارد فتنه و آشوب فزاینده می‌کند. همچنين اهالی ضاحیه جنوبی بیروت شامگاه دوشنبه با برگزاری تجمع اعتراضی بسته شدن راه‌ها از سوی برخی آشوب‌طلبان را محکوم و با روشن کردن شمع به دو شهروند لبنانی کشته شده ادای احترام کردند.
 
خبر دیگر از لبنان حاکی است که ارتش لبنان شامگاه دوشنبه برای پایان دادن به درگیری معترضان و برخی عناصر حزبی در یکی از مناطق بیروت،مستقر شد و اقدام به شلیک هوایی کرد.

خبرگزاری «المرکزیه» لبنان در این باره نوشت: برخی از اعضای احزاب لبنانی با معترضان و تجمع‌کنندگان در منطقه «کولا» درگیر شده و چادرهایی را که در میان خیابان‌ها نصب کرده بودند به آتش کشیدند.

پایگاه خبری «النشره» نیز اعلام کرد: در پی بالا گرفتن این درگیری‌ها، نیروهای ارتش لبنان برای فیصله دادن به این غائله و جدا کردن طرف‌های درگیر از هم، وارد عمل شده و به اجبار اقدام به شلیک هوایی کرده‌اند.
 
معترضان در تظاهرات هفته‌های اخیر از بیست و پنجم مهرماه در اعتراض به وضع مالیات‌های جدید در بودجه سال آینده، اقدام به مسدود کردن مسیرها و شریان‌های ارتباطی اصلی کرده‌اند تا از این طریق دولت را تحت فشار قرار دهند. مدتی پس از مختل شدن تردد خودروها و وسایل حمل و نقل کالا، ارتش لبنان اقدام به باز کردن مسیرها کرده است.

انتهای پیام
captcha