به گزارش
ایکنا، به نقل از روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش؛ سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در نشست خبری امروز خود که به مناسبت ۱۲ آذرماه، روز جهانی معلولین برگزار شد، اظهارکرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند است که بیش از پیش اجتماعی شود.
وی افزود: نگاه ما با رویکرد جامعهمحور و توانمندیها در مواجهه با این نوع دانشآموزان است تا توانمندیهای این دانشآموز را در جهت بروز استعدادهای آنها بشناسیم و به این دانشآموزان در شکوفایی استعدادهایشان کمک کنیم.
حسینی گفت: ۸ رویکرد در دستور کارداریم با نگاه فراگیرسازی تلاش داریم در این رویکرد از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیر پیش میرویم.
وی از تحصیل ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی خبرو ادامه: ۱۲ هزار مدرسه عادی ما جز مدارس پذیرای این دانش آموزان هستند، ۶۸۰ مرکز توانبخشی و آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در سطح کشور داریم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با اشاره به فعالیت ۱۶۰۰ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی بیان کرد: سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری دانش آموزان دارای اختلالت هیجانی را در دست تدوین داریم.
وی ادامه داد: رویکرد دوم، مناسبسازی است که شامل مناسبسازی فضا تجهیزات، دانش آموزان، معلمان، خانوادهها، فضا و تجهیزات است.
حسینی با بیان اینکه مدارس پذیرا ۸۰۰ مدرسه پشتیبان دارند و ۱۲مرکز نیز در مرحله مجوز است و ۱۲مرکز مشاوره خانواده در حال فعالیت است، اظهار کرد: با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری را تا ۳۰ دیماه آماده میکنیم.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به فعالیت ۴۶ مدرسه اوتیسم در کشور، اظهار کرد: برای پوشش دانش آموزان با نیازهای ویژه نیازمند ۲۱۰ مدرسه استثنایی ویژه هستیم.
وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت ۴۶ مدرسه اوتیسم در سطح کشور، ۲۰۰ کلاس اوتیسم ضمیمه مدارس فعالیت میکنند، همچنین ۶۲۰ دانشآموز استثنایی در ۸۲ کلاس کانکسی در حال تحصیل هستند.
حسینی از ۱۰۵ پروژه در حال احداث خبرداد و تصریح کرد: در ۱۵ استان سالن ورزشی برای دانش آموزان وجود ندارد و در ۱۴ استان نیز همچنان مدرسه اوتیسم فعالیت ندارد.
وی از برگزاری آئین خشتگذاری مدارس دریکی از مناطق تهران با مشارکت خیرین بهزودی خبر داد وافزود: در حوزه دانش آموزان استثنایی فیلمی را درباره مدارس اوتیسم تا سند کمی وکیفی طیف مدارس اوتیسم تدوین شود.
رئیس سازمان استثنایی کشور ازآمادهسازی ۱۵ مدرسه پذیرا با همکاری یونیسیف تا پایان امسال در ۱۵ استان خبر داد و گفت: با شعار هر منطقه یک مدرسه توانبخشی سند توسعه کمی وکیفی مشکلات توانبخشی را آماده خواهیم کرد، بنابراین برای تحقق سیاست فراگیری، آموزشهای منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور را در دستور کارداریم لذا برای شروع این طرح فعلاً ۶.۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفتیم.
وی از آموزش ۲۱ دانشآموز در منزل به دلیل معلولیت شدید خبر داد و بیان کرد: ۱۷۵عنوان کتاب بریل را برای دانش آموزان نابینا تولید کردیم و تعداد ۱۶۸عنوان کتاب عادی، ۱۹کتاب غیردرسی و ۴۲عنوان کتاب صوتی برای دانش آموزان تولید کردهایم.
حسینی از آغاز نهضت بریل آموزی برای کارکنان آموزشوپرورش استثنایی خبر داد و افزود: همزمان با روز جهانی معلولیت از ۱۲ آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همکاران، کارشناسان، خانوادهها و حتی افراد جامعه که با این دانش آموزان سروکار دارند آغازخواهیم کرد، زیرا معتقدیم مناسبسازی معلمان شاغل بسیار مهم است بنابراین باهدف تقویت دورههای ضمن خدمت ۶۶دوره ضمن خدمت را برای آموزش همکاران برگزار خواهیم کرد.
وی بر توسعه و تقویت مشارکت خانواده با ارائه آموزش برای آنها تأکید و بیان کرد: تعداد ۸۰هنرستان کاردانش و فنی و حرفهای ویژه دانشآموزان استثنایی داریم و آنها در ۱۹۶رشته فنی و حرفهای بیش از ۱۰هزار و ۶۰۰ نفر مشغول تحصیل هستند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور اظهار کرد: دوسوم محتوای آموزشی ما در مدارس حرفهای است بنابراین باید نیازسنجی رشتهها انجام شود.
وی از برگزاری جشنواره مهارتی متوسطه دوم در بهمنماه سال جاری خبر داد و افزود: تولید همراه با آموزش در دستور کار قرار دارد و سند جامع توسعه آموزشهای فنی و حرفهای را تدوین میکنیم.
حسینی بر نظام برنامهریزی و تصمیمگیری علم بنیان و مشارکت محور تأکید و گفت: ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسهساز در حوزه استثنایی پیشبینی کردیم و تأکید داریم مجمع خیرین توسعه آموزشهای فنی و حرفهای شکل بگیرد و مدرسهیاری توسعه یابد.
وی بر شکلگیری نظام تصمیمگیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد تأکید و بیان کرد: بهزودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ایجاد خواهد شد و ۲۴هزار کارکنان سازمان در تمام تصمیمات اساسی در فضای مجازی مشارکت خواهند داشت.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی از راهاندازی کارگروه کاربست طرحها و مطالعات ملی و بینالمللی و طراحی میز خدمت الکترونیکی در ۹ محور خبرداد و در پاسخ به سؤالی گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس سازمان آموزشوپرورش استثنایی معادل ۱۹۰ واحد آموزشی توسط خیرین احداث شده است و خیرین احداث ۲۱۰مدرسه دیگر را نیز متعهد شدهاند.