بودجه سال آینده بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است
کد خبر: 3862450
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
رئیس‌جمهور در صحن علنی:

بودجه سال آینده بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است

گروه سیاسی ــ‌ حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی درباره ویژگی مهم لایحه بودجه سال 1399 کل کشور گفت: بودجه ارائه شده بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است و به دنیا اعلام می‌کند که علی‌رغم تحریم، کشور را اداره خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، که صبح امروز 17 آذرماه، برای تقدیم لایحه بودجه سال 99 کل کشور در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود،  در سخنانی با تشکر از رئیس مجلس و نمایندگان برای فرصت ارائه لایحه بودجه سال 99 گفت: خداوند را سپاسگزارم که همانند دو سال گذشته در دولت دوازدهم امسال هم سومین بودجه در وقت قانونی مشخص دولت توانست لایحه بودجه را آماده و تقدیم مجلس کند.

وی افزود: همزمانی تقدیم این لایحه را با ایام شعف ملت ایران و نمایندگان ملت برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با حضور پرشور مردم، بهترین‌ها برای مجلس توسط ملت شریف ما انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده؛ «و امرهم شوری بینهم» اجرا و عملیاتی کند.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: همه نمایندگان مجلس میراث‌دار شخصیت‌هایی چون شهید مدرس، مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و شهدای عزیز مجلس و همه خادمان و مخلصان در طول این ده دوره خواهند بود.

رئیس‌جمهور در تشریح بودجه سال 99 گفت: سال گذشته که بودجه سال 98 تقدیم شد ما در سخت‌ترین شرایط تحریم بودیم و محضر شما نمایندگان وعده دادم دولت همه توان خود را به کار خواهد گرفت و در کنار استواری ملت ایران و ارکان دیگر نظام از جمله مجلس خواهد توانست بودجه را محقق سازد و تا امروز هم چنین بوده است.

وی بیان کرد: 9 ماه از سال 98 گذشته و بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شده و بودجه عمرانی تاکنون 34 هزار میلیارد تومان پرداخت شده و طرح‌های مهم و اساسی مدنظر دولت یا افتتاح شده یا تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

روحانی اظهار کرد: بنابراین در شرایطی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند با تحریم شدید، ملت ایران را از ساخت کشور و دولت را از اجرای قانون و بودجه ناتوان خواهند ساخت، اما تا امروز ناامید شده‌اند و خواهند شد.

وی یادآور شد: ما بر مبنای آنچه خواست ملت و نمایندگان بوده در طول 9 ماه گذشته در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحظه‌ای برداشته‌ایم و علیرغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصادی به گونه‌ای بود که در سال گذشته تا اسفندماه، شرایط نامساعدی به لحاظ اقتصادی بود اما از اسفند سال گذشته اقتصاد ما مسیر و راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم.

رئیس‌جمهور ابراز کرد: همان‌گونه که مطلع هستید تورم نقطه به نقطه 52 درصد به 27 درصد رسید و امیدواریم رشد اقتصادی منفی سال گذشته براساس علایم و برآوردها مثبت شود. شرایط ما هم در سال آینده براساس پیش‌بینی‌ها این است که با کمک هم می‌توانیم این راه را ادامه دهیم.

روحانی افزود: در بخش صنعت، صنایع بورسی در ماه‌های گذشته رشد 3.7 درصد در تولید و 14.5 درصد در ارزش و فروش داشته و این بدان معناست که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور شروع شده است. در تمام بخش‌هایی که در نطق سال گذشته قول دادم دولت تلاش خواهد کرد شرایط نسبتاً مناسبی ایجاد کند.

وی یادآور شد: در آغاز امسال هم اگرچه هم با رحمت و هم با نقمت توأم بود اما در عین حال آثار آن بارندگی را در این روزها مشاهده می‌کنیم. روز گذشته آمار برداشت محصولات خوزستان را مطالعه می‌کردم که بسیار خوشحال‌کننده بود و رشد قابل ملاحظه ای نسبت به سال گذشته داشت و برای نمونه شلتوک 900 هزار تن و برنج سفید 550 هزارتن در خوزستان خواهد بود که رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این از برکت دو امر است؛ بارندگی و رحمت خداوند و اجرای طرح کانال‌کشی آب و زه‌کشی در خوزستان که 300 هزارهکتار در خوزستان و ایلام بوده است.

روحانی ادامه داد: چند ماه قبل که در خوزستان در کنار مزارع عزیزان بودم همه آن‌ها خوشحال بودند که اجرای این طرح چه مقدار توانسته بر ارزش زمین آن‌ها بیفزاید. انشالله این طرح را ادامه خواهیم داد و در مناطق گرمسیری نیز قدم‌های بسیاری بزرگی برداشته شده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به سدهای فراوان افتتاح شده در طی ماه‌های گذشته گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم تا امروز در مجموع 35 سد افتتاح شده و این به معنای حرکت درست اقتصاد کشور است. 25 تصفیه‌خانه و 62 تصفیه‌خانه فاضلاب در این دو دولت افتتاح شده و این نشان می‌دهد در زمینه کشاورزی، آب و برق حرکت مثبت و درستی انجام شده و آنچه دشمنان برای شکستن اقتصاد کشور دنبال می‌کردند ناموفق بوده است و ملت استوار، بزرگ و فهیم ما توانسته در این شرایط سخت کشور را به پیش ببرد.

وی اضافه کرد: تقریباً در این ماه‌های اخیر به هر استانی که سفر کردیم 10 تا 20 هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و معادل آن هم کلنگ‌زنی و آغاز به کار کرد و این نشان می‌دهد همه استان‌ها در مسیر رشد اقتصادی هستند. فقط در آب و برق در شش ماهه دوم امسال، 33 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بنابراین روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است. سال گذشته برای اولین بار در تاریخ تولید ما در پارس جنوبی از قطر افزایش پیدا کرد، در حالی که در سال 1392 تولید گاز ما نصف تولید قطر بود. این بدان معناست که در زمینه نفت و گاز و بخش‌ میادین نفتی مرزی غرب کارون که در روز 70 هزار بشکه تولید می‌کردیم امروز به تولید 377 هزار بشکه در روز رسیدیم. پس اقتصاد ما در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، آب، برق، انرژی، ارتباطات، گازکشی به روستاها و ... رشد و حرکت داشته است.

روحانی در ادامه به تشریح وضعیت مسکن پرداخت و گفت: الحمدلله ما توانستیم یک مقدار کمبود ساخت مسکن را که با طرح وزارت راه و شهرسازی با ساخت 180 هزار واحد مسکونی در طول یکی دوهفته گذشته آغاز شده جبران کنیم و انشالله هم 400 هزار واحد مسکونی را که قول داده تا آخر دولت اجرایی خواهد کرد. علاوه بر ان 107 هزار واحد مسکونی را در مناطق زلزله‌زده ترمیم یا احداث کردیم و در مناطق سیل‌زده نیز 147 هزار واحد مسکونی در حال ترمیم یا احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

وی بیان کرد: لذا حرکت ما در همه این زمینه‌ها درست و برعکس آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با فشار تحریم اقتصاد ما را دچار مشکل می‌کنند بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه به ویژگی‌ها و موضوعات مهم لایحه بودجه سال 99 اشاره کرد و گفت: اول اینکه در سال آینده مانند سال جاری بودجه ما بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است و این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی‌رغم تحریم کشور را اداره خواهیم کرد. به ویژه از لحاظ نفت با شرایطی که پیش‌بینی شده تقریبا بودجه سال 99 خیلی به نفت اتکا ندارد و شما در جداول خواهید دید درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم تقریبا نزدیک هم است و اگر آن پیش‌بینی‌ها حاصل نشود بودجه عمرانی ما جلو است.

روحانی بودجه عمرانی سال آینده را 70 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: بودجه عمرانی از اول این دولت از 11 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 70 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسیده است؛ یعنی بودجه عمرانی در این مدت بیش از 6 برابر شده و انشالله در بخش عمرانی طر‌ح‌های مدنظر اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنابراین قدم اول نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده است. همه طرح‌های مهم کشور در سال آینده عملیاتی خواهد شد. بخش اعظم طرح‌‌هایی که برای غرب کشور و مناطق گرمسیری مد نظر داشتیم اجرا شده و بخش باقی‌مانده تا پایان دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد و این به معنای یک تحول بزرگ در بخش کشاورزی است.

روحانی اظهار کرد: نمایندگان به این نکته توجه کنند که خودکفایی کشور در انرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم 57 درصد بوده و امروز به بالای 74 درصد رسیده و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال آینده به 82 درصد برسد. این به معنی یک تحول بزرگ در خودکفایی و خوداتکایی در بسیاری از محصولات کشاورزی است و این روند را در سال آینده ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به طرح‌های دولت در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: تا قبل از دولت یازدهم کل سامانه نوین آبیاری یک میلیون و 300 هزار هکتار بوده و امروز به دو میلیون 300 میلیون هکتار رسیده و با آنچه در سال آینده و تا آخر دولت اجرا خواهد شد به دو برابر خواهد رسید.

وی در ادامه به تشریح وضعیت حوزه ریل پرداخت و گفت: ریل به منزله مسیر حمل و نقل اساسی کشور مد نظر قرار گرفته است و کل مسیر ریلی کشور تا ابتدای دولت یازدهم حدود 10 هزار کیلومتر بوده و امروز به 11300 کیلومتر رسیده و با محاسبه خط دوم و سوم این رقم به حدود 14هزار کیلومتر می رسد. بنابراین در حوزه ریل، کشور حرکت سریع و خوبی داشته که در سال آینده هم ادامه می‌یابد.

روحانی اضافه کرد: سال گذشته و امسال 5 استان به ریل سراسری وصل شدند و برای سال آینده امیدواریم راه‌آهن یزد ـ اقلید، رشت ـ بندرانزلی، چابهار ـ‌ زاهدان و خواف ـ هرات اجرایی شود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: بحمدلله در زمینه انرژی امروز به خودکفایی رسیدیم. این مهم است که حتی در زمستان گاز را به کشورهای مختلف صادر کنیم در حالی که تا پیش از این نمی‌توانستیم و در زمستان تقریبا صادرات گاز کشور قطع شد ولی امروز صادرات گاز ما به کشورهای مختلف حتی در شرایط سرمای زمستان ادامه دارد. امروز کشور در زمینه نفت ‌گاز و بنزین خودکفاست و صادرات دارد. طبق آخرین گزارش وزارت نفت که به من داده شد تولید بنزین تا پایان امسال در روز به 110 میلیون لیتر می‌رسد. در حالی که تا قبل از دولت یازدهم تولید بنزین 52 میلیون لیتر بوده است. با طرحی هم که اجرا شده امیدوارم خودکفایی بنزین تا سال‌های آینده ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه مسائل محیط زیستی این دولت قدم‌های بسیار مهمی برداشته و این روند را در سال 99 ادامه خواهیم داد. به غیر از مسئله دریاچه ارومیه، که شرایط آن بسیار امیدوارکننده است، و به غیر از مسائل تالاب‌ها که شرایط آنها بهتر از سال‌های گذشته است، در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگترین طرح‌ها را برای مسائل زیست‌محیطی اجرا کردیم و شما اطلاع دارید 75 میلیون لیتر بنزین عرضه شده در روز یورو 4 و 5 است و 45 میلیون لیتر گازوئیل عرضه شده یورو 4 و 5 است.

روحانی ابراز کرد: من به سازمان برنامه و بودجه تأکید کردم که برای برخی طرح‌های زیست‌محیطی، مخصوصا در شمال کشور و موضع پسماندها، که مشکل بزرگی است بودجه خاصی پیش‌بینی شود که این مشکل حل شود و مردم بتوانند در سلامت بیشتر زندگی کنند.

رئیس‌جمهور در ادامه به تشریح طرح تحول سلامت پرداخت و گفت: این طرح مانند گذشته در سال آینده هم ادامه خواهد یافت. این طرح از افتخارات بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم است و تا پایان دولت دوازدهم ما در کنار این طرح خواهیم بود. در آغاز دولت یازدهم کل تخت‌های بیمارستانی اعم از تخت بستری، اورژانس و موقت، 96 هزار در سراسر کشور بوده و امروز به 123 هزار عدد رسیده و تا پایان سال 8 هزار تخت دیگر هم اضافه می‌شود وتا پایان سال 99 نیز 137 هزار تخت بیمارستانی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: به لحاظ پرداخت مردم که 37 درصد هزینه به عهده مردم بود امروز در شهرها 10 درصد و در روستاها 5 درصد هزینه‌ها به عهده مردم است.

روحانی با اشاره به مسئله حائز اهمیت قدرت خرید مردم و شرایط زندگی آنها گفت: این مسئله هم در سال 98 و هم در بودجه سال 99 یک مسئله اساسی بوده و هست. ما می‌دانیم که در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، صادرات و واردات کشور و جابجایی ارز با مشکلات زیادی توام است. همه ما می‌دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه هستیم. اما در عین حال تلاش ما این است که سختی معیشت مردم را کاهش دهیم تا بیشتر قابل تحمل باشد. به همین دلیل در سال جاری برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی اختصاص داده شد و برای بودجه سال 99 باز هم برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این زمینه طرح‌های مختلفی درز ذهن ما و نمایندگان مجلس بود و بحث‌های زیادی انجام گرفت. فقط به خاطر رفاه مردم و اینکه مشکلات معیشتی کاهش پیدا کند، با وجود مشکل بودن ارز چند نرخی و جلوگیری از سوء استفاده و فساد ارز چند نرخی، دولت آن را تحمل کرد تا مردم در فشار نباشند.

وی اظهار کرد: حتی کالاهای غیر اساسی نیز با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه 8500 تومان در نظر گرفته شده است. بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد. ما تلاش کردیم حقوق و مستمری افرادی که آسیب پذیر تر هستند به مقداری که در توان دولت است، افزایش یابد. در همین یکی دوهفته گذشته بیش از هزار میلیارد تومان برای کمک به معلولان، علاوه بر آنچه در سال‌های پیش و اوایل سال پرداخت شده، اختصاص پیدا کرد و این در اجرای قانون حمایت از معلولان بود.

روحانی بیان کرد: در زمینه مستمری‌بگیران شرایط به گونه‌ای است که نسبت به یکی دو سال پیش بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین حقوق ثابت کارمندان در سال جاری 20 درصد افزایش یافت و در سال آینده هم 15 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و این به معنی آن است که اقشار تحت فشار در فشار کمتری باشند.

رئیس‌جمهور افزود: در طرح اخیر(مدیریت مصرف سوخت) باز هم تلاش ما براین بوده که به کسانی که تحت فشار بیشتری هستند، بتوانیم کمک معیشتی را هم در ماه‌های باقی‌مانده امسال انجام دهیم که این طرح شامل حدود 60 میلیون نفر بوده است و ممکن است مقداری هم بر اثر درخواست برخی افراد افزایش پیدا کند. اما این طرح را اجرایی می‌کنیم تا مردم در فشار کمتری قرار بگیرند و این روند در سال 99 هم ادامه خواهد یافت.

روحانی ابراز کرد: لازم است خدمت نمایندگان عرض کنم مبنای بودجه همچنان بر مبنای فشار حداکثری و تحریم آمریکاست. این بدان معنا نیست که دولت قدم‌های دیگری را برنمی‌دارد اما در عین حال مبنای ما این است و بودجه 99 بر این اساس طراحی شده است.

وی بیان کرد: به عنوان یک خبر خوشحال‌کننده به مردم و نمایندگان عرض می‌کنم که روابط اقتصادی کشور با کشورهای همسایه و چند کشور غیر همسایه در ماه‌های اخیر روند بهتری را طی می‌کند و امیدواریم سال آینده روابط بهتری با این کشورها داشته باشیم. می‌دانید صادرات کشور با ورود موقت به اتحادیه اوراسیا رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و محصولات ما بدون تعرفه یا با تعرفه‌های بسیار کم صادر می‌شود. همین طرح را با ترکیه به صورتی اجرا می‌کنیم و به زودی با جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر اجرا می‌کنیم.

رئیس‌جمهور افزود: از 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران، حدود بیش از 2 میلیارد آن قبلا نهایی شده و در حال اجراست و بقیه آن هم سال آینده اجرایی و عملیاتی می‌شود. امیدواریم 5 میلیارد دلار سرمایه در سال آتی وارد کسور شود. البته شمابه این طرح را با کشورهای دیگر خواهیم داشت. بنابراین شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد و تلاش می‌کنیم وضعیت مردم هم به نحوی نباشد که در فشار بیشتر باشند. البته هر چه ما بدست آوردیم در سایه هدایت‌های رهبر معظم انقلاب، حمایت مجلس و حضور مستمر مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده است.

روحانی در ادامه به بیان چند رقم بودجه سال 99 اشاره کرد و گفت: در حوزه ارتباطات و پهن‌باند قدرت ما نسبت به آغاز دولت یازدهم 20 برابر شده است و بنابراین روند ما در این زمینه ادامه می‌یابد و در زمینه تقویت شبکه ملی اطلاعات داخلی می‌خواهیم به نحوی عمل کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند. در این باره رهبر معظم انقلاب اخیرا دستوری دادند که در شورای عالی فضای مجازی دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: در بودجه سال آینده همانطور که گفتم حقوق مستمر کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ادامه پیدا می‌کند و اجرا می‌شود. مسئله مبارزه با فقر مطلق به منزله یک مسئله مهم امسال هم با اعتبار بیشتری دنبال می‌شود. اعتبار لازم برای رتبه بندی معلمان در این بودجه پیش‌بینی شده است. بخش بزرگ مدیریت طرح‌های ملی به استان‌ها واگذار شده است. بنابراین 650 طرح ملی به استا‌ن‌ها واگذار شده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از دغدغه‌هایی که برخی نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش استاندارد کردن گرمایش مدارس بود و وزر نفت این مسئله را به عهده گرفت تا در همه مدارس به صورت استاندارد اجرا شود.

وی با اشاره به اجرای گازسوز کردن خودروهای حوزه حمل و نقل عمومی گفت: این طرح سال آینده اجرایی می‌شود و دولت بودجه آن را برعهده می‌گیرد. بودجه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌محور خواهد بود و دولت هم در جهت کوچک‌سازی وعدم تصدی‌گری تلاش می‌کند. بنابراین تلاش می‌شود دارایی‌های مازاد واگذار شود. یکصد ردیف هزینه‌ای بودجه حذف شده و بودجه شرکت‌های دولتی نیز امسال یکماه زودتر خدمت مجلس تقدیم شده و در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی 200 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد و بودجه عمرانی هم 70 هزار میلیارد تومان است. بنابراین دولت یا شرکت های دولتی 270 هزار میلیارد تومان در سال آینده سرمایه گذاری می کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

روحانی بیان کرد: لایحه بودجه سال ١٣٩٩ از حیث منابع بالغ بر 19 میلیون و 887 هزار 370 میلیارد و 910 میلیون ریال است که منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر 5 میلیون و 638 هزار و 293 میلیارد و 49 میلیون ریال است. منابع عمومی بودجه نیز بالغ بر 4 میلیون و 845 هزار و 968 میلیارد و 66 میلیون ریال است.

روحانی در پایان اظهار کرد: درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها 792 هزار و 325 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده و بودجه شرکت‌های دولتی 14 میلیارد و 839 هزار و 458 هزار میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته است که این لایحه طبق اصل 52 قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد. امیدواریم نمایندگان در نیمه بهمن ماه بودجه را تحویل دولت بدهند تا آیین‌نامه‌های اجرایی آن قبل از پایان سال نهایی شود.

علی لاریجانی نیز پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور از ایشان برای ارائه گزارش بودجه سال 99 تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha