موسوی تبریزی: مسئله «حَکَمیًت» در دادگاه‌ها جدی گرفته شود/ ایازی: تعارضات فقهی در مسئله طلاق حل شود
کد خبر: 3862651
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷

موسوی تبریزی: مسئله «حَکَمیًت» در دادگاه‌ها جدی گرفته شود/ ایازی: تعارضات فقهی در مسئله طلاق حل شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله موسوی تبریزی رد ادله مربوط به حرمت طلاق، بر رواج مسئله «حکمیت» تأکید کرد و گفت: همان طور که نکاح، واجب نیست، ولی بر آن توصیه بسیار شده است، در مورد طلاق هم نمی‌توان گفت که حرام است، ولو اینکه بسیار مبغوض است.

مسئله «حَکَمیًت» در دادگاه‌ها جدی گرفته شودبه گزارش ایکنا، آیت‌الله موسوی تبریزی، استاد حوزه علمیه 17 آذرماه در نشست علمی «قلمرو حق زوج در طلاق» در دانشگاه مفید قم با رد ادله مربوط به حرمت طلاق گفت: عنوان حرمت برای طلاق، حادث است و دلیل لازم دارد؛ و از طرفی با حرام دانستن آن، مشکل زن و مرد و خانواده‌ها حل نخواهد شد.
وی با بیان اینکه اصل طلاق خیلی بد است، افزود: این موضوع در زمان‌های خاصی ممکن است معانی دیگری پیدا کند، لذا به عنوان جزمیت در برابر فقه نمی‌تواند مطرح شود، از طرفی حلال بودن طلاق، مسئله‌ای مشخصی است و دلیلی برای حلیت نمی‌خواهد.
موسوی تبریزی با تأکید بر اینکه اگر بگوییم طلاق حرام است، زن و مردی که طلاق برای آنان لازم است باید یک عمر بسوزند، افزود: قرآن راه را نشان داده که وقتی زن و شوهر نمی‌توانند زندگی کنند، حَکَمی میان خودشان قرار دهند، بنابراین طلاق، حرمت ذاتی ندارد و باید از باب مصلحت این کار انجام شود.
موسوی تبریزی با بیان اینکه اخلاق، توسعه زیادی دارد، ولی فقه این طور نیست، تصریح کرد: ما باید بر مسئله «حَکَم» تأکید کنیم که دادگاه‌های ما الان به این مسئله کم‌توجه هستند؛ باید لبّ و مرّ قانون عمل شود و در مجلس هم به این قوانین توجه بیشتری صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه صبر و مقاومت در زندگی، طلاق ندادن و نبودن آزار و اذیت بین زوجین هم جزء دستورات قطعی دین است، اظهار کرد: گاهی ممکن است تداوم زندگی برای طرفین ممکن نباشد، بنابراین همان طور که نکاح، واجب نیست، ولی بسیار بر آن توصیه شده است، در مورد طلاق هم نمی‌توان گفت که حرام است، ولو اینکه خیلی مبغوض است.
این استاد حوزه تصریح کرد: نباید حرامی بر حرام‌هایی که در فقه است و از قضا زیاد هم هست، بیفزاییم.
تعارضات فقهی در مسئله طلاق حل شود
همچنین آیت‌الله محمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه در این نشست علمی، با بیان اینکه ارتکاز متشرعه از فرهنگ عمومی که مردسالارانه بوده، به دست می‌آید، گفت: ما چقدر می‌توانیم در بحث حق طلاق و مسائل دیگر مربوط به خانواده بر این نوع ارتکازات متشرعه تأکید کنیم؟
وی افزود: انسان تا وقتی نکاح نکند، مسئولیتی ندارد، ولی وقتی ازدواج کرد، قطعاً مسئولیت‌های جدیدی قبول کرده است.
ایازی بیان کرد: در میان احکام فقهی ما در بحث طلاق، تعارض وجود دارد، لذا با مواردی مواجه هستیم که مثلاً مردی، زن صالحه‌ای دارد، ولی میل دارد زن مجددی داشته باشد و متأسفانه حق طلاق هم به این افراد سودجو داده می‌شود.
وی افزود: در فقه ما چون حاکمیت در بحث طلاق را به مرد داده‌ایم، مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده است؛ باید فکری برای رفع این تعارضات فقهی داشته باشیم، زیرا قصه شترمرغی است که نه شتر است و نه مرغ.
یادآور می‌شود، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی امروز در این نشست با استناد به آیات و روایات تصریح کرد: باید قوانین سختگیرانه برای حق طلاق مرد در نظر گرفته شود و این حق را مقید کنیم، بلکه به لحاظ فقهی(نه قانونی) می‌توانیم برای طلاق، حرمت یا حداقل مباح مقید قائل شویم.
انتهای پیام
captcha