مشکلات پیش روی آزادی شیخ زکزاکی از زبان دخترش/ لزوم فشار جهانی بر دولت نیجریه
کد خبر: 3862956
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
در گفت‌وگو با ایکنا روایت شد؛

مشکلات پیش روی آزادی شیخ زکزاکی از زبان دخترش/ لزوم فشار جهانی بر دولت نیجریه

گروه بین‌الملل ــ سهیلا زکزاکی، دختر شیخ زکزاکی، با اشاره به مشکلات پیش روی آزادی پدرش، بر لزوم فشار بیشتر سازمان‌های بین‌المللی بر دولت نیجریه به منظور آزادی رهبر جنبش اسلامی شیعیان این کشور تأکید کرد.

به گزارش ایکنا؛ در دسامبر 2015 ارتش نیجریه به حسینیه بقیة الله و سپس محل اقامت شیخ در شهر زاریا واقع در ایالت کادونا حمله کرد. نیروهای ارتش بیش از هزار نفر را که در میان آنها 297 زن، 23 خانم باردار، 548 مرد و 193 کودک بود قتل عام کردند.
 
در این حادثه شیخ زکزاکی و همسرش بازداشت شدند و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برند. از سوی دیگر دولت نیجریه مرداد ماه گذشته فعالیت‌ جنبش اسلامی نیجریه را ممنوع اعلام کرد.
 
در دسامبر ۲۰۱۶ قاضی یک دادگاه در نیجریه حکم داد که ادامه بازداشت شیخ زکزاکی و همسرش حقوق آنها را بنابر اصل ۳۵ قانون اساسی نیجریه نقض می‌کند؛ بنابراین شیخ بیمار و همسرش باید در مدت ۴۵ روز پس از صدور رأی آزاد شوند،‌ اما دولت همچنان در اجرای این حکم تعلل می‌کند. قرار است دادگاه بعدی رهبر جنبش اسلامی نیجریه 6 فوریه 2020 (۱۷ بهمن سال جاری) برگزار شود.
 
«اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، ضمن محکوم‌ کردن استفاده بیش از حد دولت این کشور از خشونت علیه جنبش اسلامی شیعیان نیجریه، اعلام کرده است که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این جنبش مسلح است یا تهدیدی علیه دولت نیجریه محسوب می‌شود وجود ندارد. به مناسبت چهارمین سالگرد کشتار زاریا و بازداشت رهبر شیعیان نیجریه با سهیلا زکزاکی، دختر شیخ ابراهیم زکزاکی، گفت‌و‌گو کردیم تا از وضعیت پدر و روند مشکلات پیش روی آزادی وی برایمان بگوید.
 
او ابتدا اظهار کرد: دولت نیجریه ناقض قوانین داخلی و بین‌المللی است و با نادیده گرفتن احکام دادگاه‌های این کشور، سالهاست شیخ ابراهیم زکزاکی و طرفداران او را تحت فشار قرار داده و به سرکوب خشونت‌آمیز آنها دست زده است.

علت سرکوب شیعیان در نیجریه

وی درباره علت فشار دولت نیجریه بر شیخ زکزاکی و شیعیان این کشور گفت: از آغاز تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، طرفداران آن همواره با فشارهای دولتی روبرو بوده‌اند. یکی از دلایل وجود فشارها این است که شیخ زکزاکی خواهان تغییر سیستم ناعادلانه حکومت نیجریه و اجرای عدالت در این کشور است.
 
مشکلات پیش روی آزادی شیخ زکزاکی از زبان دخترش/ لزوم فشار جهانی بر دولت نیجریه
 
سهیلا زکزاکی درباره دیدگاه مردم نیجریه درباره شیخ زکزاکی و جنبش اسلامی نیجریه بیان کرد: نیجریه کشور بزرگی است و جمعیت زیادی دارد و همه مردم مثل هم فکر نمی‌کنند. عده‌ای از مردم با فشارهای حکومت علیه شیعیان موافقند؛ اما بسیاری از مردم از بی‌عدالتی در کشور ناراحت هستند. جنبش اسلامی نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی چه پیش از آغاز خشونت‌های ارتش علیه آن و چه پس از آن با اقبال زیاد مردم همراه بوده است؛ زیرا با بی‌عدالتی در کشور مبارزه می‌کند. حتی بسیاری از کسانی که با این جریان مخالف هستند، رفتار حکومت با طرفداران این جنبش را ناعادلانه می‌دانند.
 
چشم‌انداز آینده

وی درباره چشم‌انداز آینده این پرونده و اینکه برای آزادی شیخ و همسرش «معلمه زینت» چه اقداماتی می‌توان انجام داد، گفت: به لحاظ قانونی فکر نمی‌کنم راهی باقی مانده باشد؛ زیرا دادگاه چهار سال پیش حکم به غیرقانونی بودن بازداشت شیخ و لزوم آزادی وی داد؛ اما حکومت نیجریه از اجرای حکم، سر باز زده است. بی‌توجهی دولت «محمد بوهاری» رئیس‌جمهور نیجریه به احکام دادگاه تنها درباره حکم پدرم یا احکام مربوط به جنبش اسلامی نیجریه نبوده بلکه دولت بوهاری بسیاری از احکام درباره دیگر اشخاص را نیز نادیده گرفته است. آمار نشان می‌دهد که او در ۴۰ مورد، احکام دادگاه‌ها را نقض کرده است.

دختر شیخ زکزاکی تأکید کرد: از آنجا که دولت به احکام دادگاه‌ها احترام نمی‌گذارد، امید چندانی به نتیجه گرفتن از راه‌های قانونی وجود ندارد و چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود که براساس آن بتوان گفت این حکومت در نهایت به قانون تمکین خواهد کرد یا خیر.

لزوم فشار بیشتر بر حکومت بوهاری

وی درباره انتظار خود از فعالان و نهادهای مستقل برای ایفای نقش در حل و فصل این پرونده گفت: امیدوارم سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مستقل هر چقدر که می‌توانند به دولت نیجریه فشار بیاورند تا این دولت را وادار به رعایت قانون کنند.
 
سهیلا زکزاکی در پایان ابراز کرد: تاکنون سازمان‌ها و افراد زیادی در این باره تلاش کرده‌اند اما وقتی به ابعاد این قضیه و گستردگی جنایات دولت نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این اقدامات کافی نیست. ارتش نیجریه طی چند سال اخیر صدها نفر از پیروان شیخ را قتل عام کرده و هزاران نفر نیز مجروح و دستگیر شده‌اند. پس این یک پرونده ساده نیست و نیاز است برای حل آن افراد و نهادهای مستقل و طرفدار حقوق بشر فشار بیشتری به دولت این کشور بیاورند.
 
گفت‌و‌گو: محسن حدادی
انتهای پیام
captcha