نسخه‌های دست‌نویس «شیخ عباس قمی» رونمایی شد
کد خبر: 3863203
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی؛

نسخه‌های دست‌نویس «شیخ عباس قمی» رونمایی شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ مجموعه نسخه‎‌های دست‌نویس و کتابخانه شخصی «شیخ عباس قمی» در سی و هفتمین برنامه‌ سه‌شنبه‌های فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با توجه به اهمیت و ارزش کتاب‌های خطی، جذب و فراهم‌آوری این آثار علمی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار دارد که بر اساس آن تاکنون منابع منحصر به فرد و نفیسی جذب شده است.
کتابخانه مرحوم شیخ عباس قمی نیز یکی از مجموعه‌های بسیار نفیس و ارزشمند خطی است که با تأمین منابع مالی از بودجه مرحمتی تولیت آستان قدس رضوی توسط این کتابخانه جذب شده است.
این مجموعه غنی بالغ بر 300 نسخه خطی را شامل می شود که بخش عمده‌ای از آن تألیفات و آثار شیخ عباس قمی را در بر دارد که به خط ایشان کتابت شده است.
یادداشت‌های سماع، بلاغ، انهاء، اجازه، تملّک و تصحیح شیخ عباس قمی در ظهر برگ اول یا یکی از اوراق نسخه بخش دیگری از داشته‌های این مجموعه نفیس به‌شمار می‌رود.
یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین کتب خطی این مجموعه، کتاب شرایع‌ الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام از تألیفات محقق حلّی (-676ق) است که در سال 741 هجری قمری کتابت شده و از مهم‌ترین کتب فقهی شیعه به‌شمار می‌رود.
کتاب الفوائدالرضویه فی احوال علماء المذهب الجعفریه تألیف شیخ عباس قمی یکی دیگر از نفایس این مجموعه است که به خط شیخ عباس قمی در مشهد مقدس در شرح احوال علمای شیعه امامیه کتابت شده است.
کتاب منتهی الامال فی تواریخ النبی و الآل نیز از دیگر آثار این فقیه بزرگ شیعه است که در حال حاضر در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان، فوائد الرضویه، نفس المهموم، نفثه المصدور و چند اثر دیگر را در مدت 22 سال اقامت خود در مشهد تالیف کرد.
از این عالم بزرگ شیعی تألیفات متعددی به زبان عربی و فارسی در موضوعات و علوم مختلف همانند حدیث، علوم قرآن، اخلاق، عقاید، رجال، تاریخ به‌جای مانده است.
یادآور می‌شود، دیگر نفایس خریداری شده از کتابخانه شخصی مرحوم شیخ عباس قمی در سالن نمایشگاه‌های مناسبتی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. 
ابراهیم سعیدی
انتهای پیام
captcha