لوازم شکل‌گیری مجلس قدرتمند انقلابی و متخصص/ چرا اهمیت مسئولیت‌پذیری در جامعه نهادینه نشده
کد خبر: 3863227
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۰
حجت‌الاسلام ابراهیمی بیان کرد:

لوازم شکل‌گیری مجلس قدرتمند انقلابی و متخصص/ چرا اهمیت مسئولیت‌پذیری در جامعه نهادینه نشده

گروه سیاسی ــ عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر ضرورت اصلاح واقع‌بینانه و دقیق قانون انتخابات مجلس، گفت: این امر باعث شکل‌گیری یک مجلس قدرتمند به لحاظ انقلابی و کارشناسی می‌شود که می‌تواند به خوبی برای دولت ریل‌گذاری کند و به معنی واقعی در رأس امور قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت مسئله مسئولیت‌پذیری در نگاه اسلام با استناد به روایتی از پیامبر(ص) خطاب به ابوذر و آمار بالای ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات مجلس گفت: آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) درباره مسئولیت و مسئولیت‌پذیری تأکیدات زیادی کرده‌اند که نشانه اهمیت این مسئله چند بعدی است. چون در نگاه دینی فرد با قبول مسئولیت باید در برابر خدا، جامعه و خودش پاسخگو باشد. براین اساس کسی که مسئولیتی را می‌پذیرد باید توانایی انجام وظایف مربوطه را داشته باشد.

جایگاه مسئولیت‌پذیری در آموزه‌های دینی

وی ادامه داد: حتی در نگاه دینی تأکید شده اگر شخصی مسئولیتی پذیرفت و بعد فهمید فرد دیگری توان بیشتری برای انجام آن مسئولیت دارد بهتر است مسئولیت را به آن فرد واگذار کند. در تاریخ آمده است که خواجه نصیرالدین طوسی برای حضور در درس علامه حلی به منطقه عراق رفت. در آن جلسه او سؤالی از علامه کرد و علامه از این سؤال متوجه شد که خواجه از او در آن بحث مسلط‌تر است و بلافاصله از منبر پایین امد و از خواجه خواست که به منبر رفته و در این موضوع صحبت کند. به عبارتی بزرگان دینی ما آنقدر مسئولیت‌پذیر بودند که وقتی متوجه توان بالای فرد دیگری در یک موضوع می‌شدند مسئولیت را به آن فرد می‌سپردند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: یکی از آفات قدرت حب مقام و شهرت است که انسان را از مسئولیت‌پذیری باز می‌دارد و لذا در کتب دینی ما از پیامبر(ص) نقل شده وقتی جمعی از رزمندگان از نبرد برگشتند پیامبر(ص) به آنها فرمود که خوشا بحال گروهی که از جهاد اصغر برگشتند و جهاد اکبر بر آنها باقی مانده است که جهاد اکبر همان جهاد با نفس است که این بیانگر ضرورت اهتمام افراد در جامعه اسلامی به تربیت و تزکیه نفس است.

اخلاق‌مداری و جهاد با نفس در جامعه ما تمرین نشده است

وی یادآور شد: متأسفانه اخلاق اسلامی و جهاد با نفس در جامعه اسلامی تمرین نشده و لذا وقتی موسم انتخابات و ثبت‌نام در مجلس می‌شود شاهد چنین فضای لجام‌گسیخته‌ای هستیم. کشور به 290 نماینده نیاز دارد اما قریب به 14 هزار نفر ثبت‌نام کردند که بسیاری از آنها تجربه و علم لازم را ندارند و حتی با قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس آشنایی چندانی ندارند. به اعتقاد من دلیل اصلی این بی‌توجهی به مقوله مسئولیت که خود را در به طور آشکاری در ثبت‌نام انتخابات مجلس نشان داده شهرت‌طلبی و یا در حالت خوش‌بینانه عدم آشنایی افراد با سنگینی مسئولیت نمایندگی ملت و رسالت و وظایف یک نماینده است.

این نماینده اسبق مجلس بیان کرد: در مجموع هرکس می‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد ابتدا باید توانایی‌های خود را بسنجد و اگر ندارد از آن دست بردارد. متأسفانه به نظر می‌رسد افراد اهمیت پاسخگویی در برابر خداوند را درک نکرده‌اند، وگرنه به این راحتی متقاضی پذیرفتن این مسئولیت مهم و حساس نمی‌شدند. در واقع چنین مسئولیتی جای مانور بی‌مایه نیست.

ضعف فرهنگ عمومی در مغفول ماندن از حساسیت امر پذیرش مسئولیت

ابراهیمی بخشی از این معضل را به فرهنگ عمومی و آموزه‌های نظام آموزشی مربوط دانست و گفت: این امر باعث شده که جایگاه مسئولیت‌پذیری در میان مردم نهادینه نشود تا افراد بدون درک کافی از اهمیت این مفهوم در آموزه‌های دینی به راحتی برای پذیرش هر وظیفه‌ای اعلام آمادگی نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی درباره نقش سازو کارهای قانونی برای ساماندهی این وضعیت نامطلوب مسئولیت‌ناپذیری به ویژه در جایگاه‌های حساسی مانند نمایندگی مجلس گفت: به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران قانون انتخابات مجلس مشکل دارد و هر بار که اراده‌ای برای اصلاح آن شکل گرفته به نتیجه نرسیده است. به اعتقاد من باید حتما یک‌سری اصلاحات جامع و فیلترهای مشخص در بین راه خواسته‌های افراد تا رسیدن به مرحله نمایندگی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان گفت: در مورد مجلس نیز باید چنین سازوکاری در نظر گرفته شود یا اینکه تعدادی از نخبگان نامزدها را تأیید کنند تا افراد کارآمد، عالم و مجرب وارد رقابت انتخاباتی شوند. از طرفی افرادی هم که سنی از آنها گذشته خودشان بایستی این مسئولیت را نپذیرند و مسیر را برای ورود جوانان پرتوان و فرهیخته باز کنند. لذا گزینش سختی از سوی شورای نگهبان باید ایجاد شود.

الزامات شکل گرفتن مجلس قدرتمند

ابراهیمی ابراز کرد: البته اگر شورای نگهبان نبود مجالسی شکل می‌گرفت که به هیچ وجه قابل اعتماد نبود و لذا همین گزینش حداقلی شورای نگهبان هم غنیمت است. اما هجوم تعداد زیاد افراد برای ثبت‌نام به معضلی برای شورای نگهبان تبدیل شده و با توجه به فرصت کم بررسی صلاحیت‌ها امکان دارد شورای نگهبان نیز در بررسی صلاحیت‌ها دچار خطا و اشتباه شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان اظهار کرد: براین اساس معتقدم قانون انتخابات مجلس نیاز به اصلاحات واقع‌بینانه و دقیق دارد تا خروجی آن یک مجلس قدرتمند به لحاظ انقلابی و کارشناسی باشد که بتواند به خوبی برای دولت ریل‌گذاری کند و در رأس امور قرار گیرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha