انس دائمی با خدا؛ ویژگی منتظر واقعی/ عصر غیبت عصر دشواری در دینداری است
کد خبر: 3863711
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
مدیر مرکز تخصصی مهدویت تبیین کرد:

انس دائمی با خدا؛ ویژگی منتظر واقعی/ عصر غیبت عصر دشواری در دینداری است

گروه معارف ــ مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: پس از ایمان و باور قلبی، دومین ویژگی که برای منتظر امام زمان(عج) می‌توان در نظر گرفت و همه منتظران باید آن‌ را در زندگی شخصی خود لحاظ کنند، حفظ ارتباط معنوی با خداوند متعال و شخص حضرت مهدی(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، انس و ارتباط دائمی شخص با خدا و پس از آن با ولی خدا یعنی امام زمان(عج)، را یکی از ویژگی‌های منتظران دانست و بیان کرد: اگر به شیوه و روش حضرت مهدی(عج) و یارانش و آن گونه که در احادیث آموخته‌ایم توجه شود، خواهیم دید که شخص ایشان و یارانشان ارتباط پرمعنایی با خدای متعال دارند که این ارتباط در قالب نماز، تلاوت قرآن، شب زنده‌داری، مناجات، دعا و ... بروز می‌یابد.

وی ادامه داد: اگر به زیارت آل‌یاسین دقت شود، خواهیم دید که در این زیارت شریف به گونه‌ای به حضرت مهدی(عج) سلام می‌دهیم که حضرت در مواضع مختلف مناجات با خدا قرار دارند، یعنی عرض می‌کنیم: سلام بر تو هنگامی که نماز می‌خوانی، سلام بر تو هنگامی که رکوع و سجود می‌کنی، سلام بر تو زمانی که تکبیر می‌گویی، سلام بر تو موقعی که حمد و ثنای پروردگار را به جای می‌آوری و ... لذا شخصی را به عنوان الگو قرار می‌دهیم که خودش در ارتباط مستمر با خداوند است.

ارتباط با خدای امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام ملایی به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت در این حدیث در معرفی ویژگی‌های یاران امام زمان(عج)، یاران ایشان را شب‌زنده‌دارانی معرفی می‌کنند که شب‌ها به عبادت می‌ایستند، همچنین در نمازهایشان زمزمه‌هایی دارند همچون صدای زنبور در کندو، شب‌ها به عبادت می‌ایستند و روزها سوار بر اسب‌ها هستند آن‌ها راهبان شب و شیران روز هستند.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: پس ملاحظه می‌کنیم کسانی که منتظر امام زمان(عج) هستند و در حقیقت شوق حضرت را دارند باید ارتباط با خدای امام زمان(عج) را نیز به صورت پیوسته و مستمر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مورد تلاوت قرآن نیز همین نکات گفته شده است، اظهار کرد: یعنی منتظر امام زمان(عج) باید همواره این ارتباط را با استفاده از ابزارهای معنویت‌زایی که در اختیار دارد نیز داشته باشد، در زیارت آل‌یاسین به حضرت مهدی(عج) خطاب می‌کنیم «السلام علیک یا تالی کتاب الله»، یعنی ما که خود را منتظر حضرت می‌دانیم نیز باید این رفتار را داشته باشیم و این نکته بسیار مهم است.

اهمیت حفظ حالات معنوی منتظران

وی با بیان اینکه منتظران امام زمان(عج) در بحث نماز نیز باید بسیار مراقبت و توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: عصر غیبت امام زمان(عج) عصر دشواری در دینداری است، شیطان در این زمان از ترفندهای مختلفی استفاده می‌کند تا ما را از خداوند و امام زمانمان جدا کند، لذا حضرت مهدی(عج) در روایتی در رابطه با غلبه بر این ترفندها می‌فرماید: هیچ چیز همانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی‌مالد، پس نماز بخوانید و بینی او را به خاک بمالید.

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به اینکه به نماز در عصر غیبت به عنوان یک راهبرد مهم و یکی از مصادیق ارتباط انسان با خدا اشاره می‌شود، افزود: اساساً منتظران امام زمان(عج) به حفظ حالات معنوی خود اهمیت می‌دهند و این امر به عنوان ویژگی برجسته آنان محسوب می‌شود.

وی گفت: این افراد که شوق ظهور امام زمان را دارند و تمنای یاوری او را در دل و ذهنشان می‌پرورانند، ارتباط با امام زمانشان را نیز پیوسته حفظ می‌کنند و همیشه در طول روز به یاد حضرت هستند و گاهی اوقات در طول روز با سلام به محضر امام، گاه با خواندن دعای عهد در صبحگاهان و ... پیوسته با مولا و ولی‌نعمت‌شان در ارتباطند و این ارتباط را حفظ می‌کنند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بنابراین دومین ویژگی که بعد از ایمان و باور قلبی برای منتظر امام زمان(عج) می‌توان در نظر گرفت و همه منتظران باید آن‌را در زندگی لحاظ کنند، حفظ ارتباط معنوی با خداوند متعال و حضرت مهدی(عج) است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha