منتظر واقعی خویشتن‌دار است
کد خبر: 3875321
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴

منتظر واقعی خویشتن‌دار است

گروه معارف ــ مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: هر فرد منتظری که داری ویژگی خویشتن‌داری باشد سعی می‌کند زمام امیال خود را در دست داشته باشد تا بتواند آن‌ها را مدیریت و کنترل کند و تابع جو اجتماعی نباشد.

منتظر واقعی خویشتن‌دار است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در رابطه با صفات فردی منتظر واقعی امام زمان(عج)، بیان کرد: یکی از صفات فردی که برای منتظران امام زمان می‌توان در نظر گرفت خودکنترلی است و مقصود از این صفت آن است که هر فرد منتظر سعی می‌کند مانند یک اسب‌سوار زمام امیال خود را در دست داشته باشد و بتواند آن را مدیریت و کنترل کند و تابع جو اجتماعی نباشد.

وی ادامه داد: خود کنترلی را در ابعاد مختلفی از جمله تخیلات، گفتارها، رفتارها و ... می‌توان تصور کرد، در واقع منتظر واقعی باید تمام رفتارهای خود را کنترل کند و آن‌ها را به سمت آمادگی درونی و آمادگی بیرونی در خانواده و جامعه سوق دهد زیرا تا زمانی که شخص نتواند خود را کنترل کند نمی‌تواند به سمت هدف مقدس حرکت کند.

حجت‌الاسلام ملایی افزود: برخی از موارد خودکنترلی را در ادعیه منسوب به امام زمان و ائمه دیگر می‌توان دید، از جمله دعاهایی که در ادعیه مهدویت در باب خودگفتاری از امام زمان بیان شده دعایی است که با فراز «اللهم ارزقنا توفیق الطاعة»آغاز می‌شود، در این دعا امام زمان(عج) از خدای متعال چنین مسئلت می‌کند که «خدایا زبان ما را به گفتن سخن درست و حکمت استوار ساز».

این کارشناس مهدویت افزود: زبان یکی از مصادیق مهمی است که باید حفظ و کنترل شود زیرا آسیب‌های فراوانی در عدم کنترل زبان نصیب فرد می‌شود، منشأ بسیاری از گناهان کبیره که سبب سقوط آدمی نیز می‌شود از جمله دروغ، غیبت، هتاکی به دیگران، دشنام، افشای راز و ... به عدم کنترل زبان برمی‌گردد؛ لذا امام زمان در این دعا که منسوب به ایشان است می‌فرماید: «سخن باید بر مبنای صواب ( به معنی درست) و حکمت باشد».

این کارشناس دینی بیان کرد: اگر شخصی بتواند در نوع بیان و گفتارش تمرین داشته باشد می‌تواند زبان را از آلوده شدن به گناهان و عدم بیان سخنان بیهوده و لغو دور نگه دارد.

وی با بیان اینکه شخص با این کنترل‌ها سخنانی را که در جریان تعجیل ظهور اثری ندارد بر زبان نمی‌آورد، گفت: بیان برخی از سخنان ممکن است گناه نباشد، اما باید توجه داشت که خداوند در سوره مؤمنون می‌فرماید که مؤمن تنها از گفتن حرام‌ها پرهیز نمی‌کند بلکه بر آنچه که لغو و بیهوده است نیز باید کنترل داشته باشد.

وی افزود: کنترل‌های دیگری مانند نحوه رفتارها، گناه‌ها، چشم‌ها یعنی چه چیزی را باید ببینیم؟ چه چیزی را نباید ببینیم؟ کجا باید برویم و کجا نباید برویم؟ همه این موارد در یک عنوان جامع به عنوان خود کنترلی که بر محور پرهیزگاری و تقوای الهی استوار شده است، گرده هم آمده‌اند.

حجت الاسلام ملایی ادامه داد: منتظر واقعی باید انرژی و نعمت‌هایی را که خدای متعال در وجود او قرار داده کنترل کند و آن‌ها را به سمت آمادگی‌های بعدی برای سربازی و خدمت به امام زمان(عج) قرار دهد و از این نعمت‌ها برای آماده کردن جامعه و خانواده برای ظهور استفاده کند.

وی در پایان گفت: همه این اتفاق‌ها و توفیقات در صورتی رخ می‌دهد که پیش‌نیاز مهم یعنی صفات خود کنترلی و خویشتن‌داری که در متون دینی از آن به عنوان عفت و حیا یاد می‌شود، در شخص نهادینه شود، خویشتنداری و کنترل تنها مسائل جنسی را در نمی‌گیرد بلکه در همه رفتارهای فردی مصداق دارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha