بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی مطالعات شهری/ جای خالی تحقیقات مبنایی در شهرداری
کد خبر: 3863831
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
هاشمی تصریح کرد؛

بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی مطالعات شهری/ جای خالی تحقیقات مبنایی در شهرداری

گروه جامعه _ رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بودجه تحقیقاتی ۲۰۰ میلیارد تومانی مطالعات شهری، گفت: جای تحقیقات مبنایی در شهرداری تهران خالی است.

بزرگترین آفت مدیریت شهری؛ فقدان جلب مشارکت مردم و مطالعه در پروژه‌های شهریبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ يازدهمين جشنواره «پژوهش و نوآوری در مديريت شهری» و ششمين جشنواره «پژوهش و آموزش شهری و روستايی» امروز ۲۳ آذرماه، در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

محمد‍‌حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، ضمن حضور در این همایش با بیان اینکه باید در بخشی از برنامه‌ها بازنگری انجام دهیم، گفت: اجماع جدی برای دگردیسی در مدیریت شهری ایران شکل گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه بی‌اعتنایی به مطالعات شهری، آفت جدی در شهرها و روستاها ایجاد کرده است، گفت: شهر و روستا نباید آزمایشگاه تصمیمات مدیران باشد.

وی یادآور شد: اگر با نگاه سیاست‌مداری به شهرها نگاه کنیم، عدم جلب مشارکت شهروندان و نبود مطالعات در برنامه‌های مدیریتی شهری یکی از ضعف‌های موجود است.

بوچانی همچنین از ارسال چهار هزار و ۱۰۹ اثر برای یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری خبر داد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، نیز با حضور در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی اظهار کرد: دو نوع تحقیق داریم؛ نخست تحقیقات مبنایی است که ضمن طولانی بودن، هزینه زیادی نیز دارد. عمدتا دانشگاه‌ها این تحقیقات را انجام می‌دهند، جای این تحقیقات در شهرداری تهران خالی است. نوع دیگر تحقیقات، پژوهش‌های کاربردی است که جذاب بوده و مرتبط با درآمد است و در شهرداری‌ها عمده تحقیقات از این‌ گروه هستند.

وی یادآور شد: بودجه تحقیقات در شهرداری تهران ۲۰۰ میلیارد تومان است، که ۲۰ میلیارد آن به مرکز مطالعات می‌رسد، تحقیقات زیادی در شهرداری تهران انجام می‌شود و باید سعی کرد این تحقیقات را متمرکز کرد.

هر قانون و تصمیمی باید پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی داشته باشد

هاشمی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۰ هزار اثر پژوهشی در طول برگزاری این جشنواره‌ها رسیده است، گفت: باید تصمیمی اساسی گرفت و نتیجه این همایش این باشد که هر قانون و تصمیمی، پشتوانه پژوهشی و مطالعاتی داشته باشد.

در این‌ همایش همچنین مهدی جمالی، معاون عمرانی وزیر کشور نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به رتبه‌های مناسب ایران در ذخایر انرژی و رتبه‌های مناسب علمی، گفت: از دو هزار و ۴۰۰ دانشگاه و بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان بهره‌ می‌بریم.

وی افزود: ظرفیت‌های بی‌بدیلی داریم اما هنوز آسیب‌های اجتماعی در شهرها و روستاها برطرف نشده است. عدم احساس تعلق شهروندان به شهرها، آلودگی آب، خاک و هوا افزایش داشته است. شوراها خاک‌ریز ارتباط مردم با مسئولان هستند؛ باید پرسید چرا شوراها تأثیرگذاری لازم را نداشتند.

وی تأکید کرد: نیاز به یک بازاندیشی در مدیریت داریم که این امر نیز نیاز به پژوهش‌های مختلف دارد‌.

بنابر گزارش ایکنا؛ مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها نیز با حضور در این مراسم با بیان اینکه بايد برای طرح‌های كلانشهرها مطالعات تخصصي انجام شود، گفت: طرح‌های عمرانی و اجتماعی در سايرشهرها نیز باید به صورت منطقه‌ای اجراشودی. با هم‌افزايی می‌توان از تكرار فعاليت‌ها جلوگيری و هزينه‌ها در تحقيق‌های تكراری را كاهش داد.

رئيس شورای عالي استان‌ها با بیان اینکه طرح‌هایی كه بدون پژوهش اجرا می‌شوند، اعتبارات زياد و سنگين را می‌طلبد، گفت: بدون كار كارشناسی اجرای این طرح‌ها به مديريت شهری خسارت می‌زند.

وی با اشاره به اهميت تحقيق و توسعه در كشورها یادآور شد: پژوهش‌ها به عنوان يک عامل محرک رقابت‌پذيری بوده و برای گسترش فناوری‌های نوين و معيار توسعه يافتگی كشورهاست. كلانشهرها به عنوان مهمترين شهرهای آينده برای صيانت از هويت و مديريت در جايگاه جهانی نيازمند نوآوری و تحقيق هستند.

وی ادامه داد: سياست‌های مديريت شهری با استفاده از تحقيق به بهبود وضعيت شهری كمک شايانی می‌كند، از اين رو شهرها نياز به واكاوی و پژوهش دارند. بدون شناخت مسايل شهری و بدون تحقيق، طرح‌ها محكوم به شكست است. شهرداری‌ها علاوه بر استفاده از توان علمی قادر هستند از ظرفيت‌های علمي دانشگاه‌ها بهره‌مند شوند و توانمندی‌های مشترک را در راستای كاهش معضل شهری به كار گيرند.

الویری ادامه داد: پژوهش‌ها راحل‌های نوآورانه را ارائه می‌كنند و برگزاری جشنواره‌های پژوهشی به ايجاد فضای تعاملی با پژوهشگر كمک می‌كند.

شهرداری نيازمند بازنگری در شيوه تعامل با مراكز علمی

الويری با بيان اينكه در تهران ١١٥ مركز علمي و دانشگاهی با حضور يک ميليون پژوهشگر وجود دارد گفت: ٦٠ درصد شركت‌های نوپا و دانش‌بنيان در اين شهر است كه نشانگر فراهم بودن بستر علم است. شهرداری نيازمند بازنگری در شيوه تعامل با مراكز علمی است تا نظام‌های نوآوری شهری تبديل به بخش مهمی از چرخه نوآوری شود و شهرداری در مركز اين چرخه قرار گيرد.

 

انتهای پیام
captcha