تدوین لایحه حمایت از استارتاپ‌های شهری/ لزوم خلاقیت و آینده‌پژوهی در حوزه پژوهش
کد خبر: 3863910
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
حناچی اظهار کرد؛

تدوین لایحه حمایت از استارتاپ‌های شهری/ لزوم خلاقیت و آینده‌پژوهی در حوزه پژوهش

گروه جامعه ــ شهردار تهران با تأکید بر لزوم کاربردی کردن پژوهش‌های شهری گفت: به زودی لایحه حمایت از استارتاپ‌ها را تدوین کرده و به شورای شهر تهران ارائه خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، پیروز حناچی، شهردار تهران، در یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری و روستایی که امروز ۲۳ آذرماه، برگزار شد گفت: در فرهنگ ما ساعتی تفکر فراتر از 70 سال عبادت محسوب می‌شود و طبیعتا امکان تجدید نظر و امکان بررسی مسیرهای طی شده اهمیت بالایی دارد.

وی ادامه داد: موضوع پژوهش‌های کاربردی و استفاده از این زمینه برای تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهری و مدیریت شهری و موضوعاتی که با آن مواجهیم، امری مهم است.

شهردار تهران با تأکید بر لزوم کاربردی کردن نتایج پژوهش‌های انجام شده برای اداره شهرها گفت: امروز با دانشگاه‌های نسل سوم مواجهیم که کارآفرین هستند و نتیجه فعالیت‌هایشان بر کارآفرینی نتیجه مستقیم دارد.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که مراکز آموزشی و پژوهشی هم به سمت کارآفرین شدن و تأثیرگذاری آموزه‌های تحصیلی بر کارآفرین بودن حرکت کنند.

شهردار تهران گفت: امروز رتبه 70 دنیا در زمینه بهره‌مندی از نیروی تحصیل کرده زیر 30 سال را دارا هستیم؛ از سوی دیگر نیمی از جمعیت زیر 30 سال کشورمان تحصیلات عالیه دارند. شهرداری به عنوان یک شتاب‌دهنده قوی در حوزه فعالیت استارتاپ‌ها می‌تواند شرایطی را برای جوانان کشور ایجاد کند و بخش عمده این فضای کسب و کار را به آنها  ارائه دهد. به زودی لایحه حمایت از استارتاپ‌ها را تدوین کرده و به شورای شهر تهران ارائه خواهیم کرد.

شهردار تهران افزود: مطرح شده است که حدود دو درصد از بودجه شهرداری تهران به موضوع پژوهش اختصاص یافته است؛ من هم به این موضوع اعتقاد دارم که باید بهره بیشتری از پژوهش‌های انجام شده به دست بیاوریم.

وی گفت: در حوزه پژوهش و تحقیقات نیاز به خلاقیت و آینده‌پژوهی داریم و نباید یادمان برود که اگر امروز موضوع استفاده از خودروهای الکتریکی مطرح می‌شود، جرقه آن سال‌ها قبل زده شده است. اگر قرار است در آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از امروز به آینده نگاه کنیم و بتوانیم با کمترین هزینه، بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

تأثیر مدیریت شهری در افتراق بین فقر و غنا

وی به ضرورت بازنگری در مدیریت و اقدامات اشاره کرد و گفت: شیوه مدیریت ما در افتراق بین فقر و غنا تأثیر مستقیم خواهد داشت. نحوه اداره امروز شهرها در شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای یا کم شدن آنها تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز در تهران نرخ رشد دو درصد بوده اما در حاشیه شهر تهران این عدد به ۱۷ درصد می‌رسد که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

حناچی با اشاره به بررسی دو لایحه شهری در مجلس شورای اسلامی گفت: با کمک این دو لایحه چرخه معیوب در شهرها و مدیریت آن بهبود پیدا می‌کند. یکی از نتایج اقدامات براساس مطالعات پژوهشی این است که طرح‌ها کم هزینه‌تر و پر بازده‌تر اجرا می‌شود.

وی گفت: در شهر تهران طرح‌هایی داشته‌ایم که بیش از ۱۰ سال، سالیانه ۲۰ درصد از بودجه شهر را می‌بلعید، در حالی که اگر امروز به آن طرح‌ها و نتیجه آن در کیفیت زندگی مردم بپردازیم خواهیم دید که شاید اصلا اجرای این طرح‌ها ضروری نبوده است.

حناچی گفت: امروز ایده‌ای داریم تحت عنوان کنترل مسیرهای سواره در شهرها که در ابتدای کار یک نظریه بود اما امروز یک رفتار است. مدت‌های زیادی است که دیگر در شهرها مسیر خودرویی ایجاد نمی‌شود بلکه با تغییر مدهای حمل و نقل تلاش می‌شود تا نیازهای مردم برای تردد رفع شود.

انتهای پیام
captcha