اقتصاد دیجیتال و فرصت های نوین کسب و کار در مدیریت شهری
کد خبر: 3863976
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

اقتصاد دیجیتال و فرصت های نوین کسب و کار در مدیریت شهری

گروه فن‌آوری اطلاعات ــ در هشتمین نشست شب‌های فناوری که به موضوع اقتصاد دیجتیال و رونق تولید می‌پرداخت، فرصت‌های نوین کسب و کار در مدیریت شهری و مفهوم و کابردهای بلاک‌چین تشریح شد.

فرصت‎‌های نوین کسب و کار در اقتصاد دیجیتالبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فناوری اطلاعات، هشتمین نشست شب‌های فناوری با موضوع اقتصاد دیجیتال و رونق تولید، با حضور مهدی عرب‌زاده، مدرس و مشاور حوزه تحول دیجیتال و تجاری‌سازی فناوری‌های نوظهور و مخرب، لیلا سادات زعفرانچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و محمودرضا فردوسی، مسئول شبکه و امنیت فاوای وزارت اقتصاد و امور دارایی در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.

اقتصاد دیجیتال و فرصت‌های نوین کسب و کار در مدیریت شهری
عرب‌زاده با اشاره به اقتصاد دیجیتال و فرصت‌های نوین کسب و کار در مدیریت شهری، اظهار کرد: سال‌هاست اسمی از اقتصاد دیجیتال وجود نداشت و این امر نشان می‌دهد که ما در شناسایی مسئله دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: اطلس دانشگاه MIT اطلاعات صنایع کشور‌های مختلف را در یک نقشه قرار داد. در این نقشه نشان می‌دهد که عربستان قصد دارد بزرگترین حکمران دیجیتال خاورمیانه در افق ۲۰۳۰ شود و او با صنایع نفتی و هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا به چرخه‌ای از محصولات جدید بشود و سهمی از بازار را دریافت کند. ایران چهار انقلاب صنعتی را گذرانده است، اما اقتصاد دیجیتالش در کدام مرحله است؟ ما در بهترین حالت ممکن در انقلاب صنعتی دوم هستیم.

وی با اشاره به تعریفی از اقتصاد دیجیتال گفت: اقتصاد دیجیتال به اقتصادی گفته می‌‍شود که مبتنی بر فناوری دیجیتالی است. امروز مسیر تحقق و انجام آن از طریق بازار‌های مبتنی بر اینترنت و شبکه جهانی وب است. اقتصاد دیجیتال را با نام‌های دیگری همچون اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید و اقتصاد تحت وبی هم صدا می‌کنند.

وی افزود: در دنیای امروز اقتصاد دیجیتال با اقتصاد صنعتی به طرز عجیبی در هم تنیده شده اند. از سال ۱۹۹۵ اتوماسیون و زیرساخت‌ها شکل گرفته و وارد حکمرانی در عرصه فناوری شده است. در این مرحله سیستم حکمرانی تغییر کرده و همه موارد به صورت دیجیتال شده است. اقتصاد دیجیتال از جنس مدرن را می‌توان به اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، بلاکچین، هوش مصنوعی، زیرساخت‌های ابری اشاره کرد.

عرب‌زاده با اشاره به ویژگی‌های خط‌مشی اقتصاد دیجیتال، گفت: نوآوری، نگاه فرازمانی، مشارکت‌پذیری منسجم و به هم پیوسته از جمله ویژگی‌های خط مشی اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود.

وی به مؤلفه‌های اصلی مفهوم اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت:‌ زیرساخت‌های کسب و کار دیجیتال و تجارت آفاقی دیجیتال از جمله مؤلفه‌های اصلی مفهوم اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود. تجارت آفاقی یعنی کران تا کران و برقراری ارتباطات منسجم و پیوسته به سایرزیرساخت‌های دیجیتال جهانی؛ کسب و کار‌های دیجیتال یعنی کسب و کار‌های نوین دولتی و کسب و کار‌های نوین بخش خصوصی؛ هاب دیجیتالی هم به زیرساخت‌های ابری، اینترنت اشیا، کلان داده‌ها، هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی گفته می‌شود.

وی بیان کرد: نسل پنج مخابراتی زمینه‌ساز ظهور و بلوغ کسب و کار‌های نوین است و براساس اقتصاد دیجیتال کسب و کار‌ها با ترکیب‌های جدید به گونه‌ای به وجود می‌آیند که تا به امروز به چشم نخورده بود.

اقتصاد دیجیتال، فضای کسب و کار و اشتغال زنان
در ادامه لیلا سادات زعفرانچی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اقتصاد دیجیتال، فضای کسب و کار و اشتغال زنان گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی ایران مسئله بیکاری بوده و این بیکاری برای جمعیت‌های گوناگون همگن نیست.

وی افزود: موضوع بیکاری چندوجهی است که می‌توان به جنسیت، فارغ التحصیلی و شهرنشینی اشاره کرد. دو مؤلفه جنسیت و فارغ التحصیل بحران جدی است. یعنی میزان بیکاری زنان فارغ التحصیل بیکار شهرنشینی به عنوان یک بحران مطرح شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: جمعیت فعال زنان حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که از این تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر شاغل، یک میلیون نفر مایل هستند که وارد فضای کار شوند و ۲۰ میلیون از زنان هم خانه دار می‌باشند. در آینده با زنانی روبرو هستیم که مهارت بالایی دارند و بازار کار آمادگی پذیرش این گروه را ندارند.

زعفرانچی اظهار کرد: در سراسر جهان ۴۰ تا ۱۶۰ میلیون زن معادل ۷ تا ۲۴ درصد از زنانی که فعلا شاغل هستند، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ نیاز به گذر از مشاغل فعلی نباشد. برای مادران بین ۸ تا ۲۸ درصد است. آینده بازار کار زنان در فضای اقتصاد دیجیتال با توجه به توزیع فعلی زنان در حوزه‌های مختلف شاغل متفاوت خواهد بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: فرصت‌های اقتصاد دیجیتال در آینده بازار کار زنان شامل انعطاف پذیری بیشتر ساعت کار، امکان فرصت‌های شغلی برای زنان با مهارت بالا و تحصیلکردگان دانشگاهی، ارتقای فرصت شغلی در مشاغل پرتجمع زنانه و ایجاد شرایط کارآفرینی و دسترسی به فضای مالی مناسب‌تر و تنوع مشاغل پاره وقت و نیمه وقت و همچنین مشاغل خویش فرما است.

وی با اشاره به تهدیدات اقتصاد دیجیتال و اشتغال زنان گفت: کمبود محققان زن در فضای ICT، کمبود زنان فارغ التحصیل در حوزه و کمبود سواد دیجیتال زنان از جمله این تهدیدات برای زنان به شمار می‌رود.

زعفرانچی با اشاره به اقدامات لازم برای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: سیاست‌گذاری آموزش زنان در حوزه STEM، دسترسی آسان زنان به فضای اینترنت، سیستم عامل‌ها و بستر اقتصاد دیجیتال، سیاست‌گذاری در زمینه ارتقای سواد رسانه‌ای زنان، برگزاری کارگاه، آموزش پلت فرم‌ها و نرم‌افزار‌های متناسب با موقعیت شغلی جهت زنان شاغل و رصد همراهی سیاست‌های حمایت اجتماعی از جمله اقداماتی است که می‌توان برای ارتقای زنان در حوزه اقتصاد دیجیتال انجام داد.

مفهوم بلاکچین و کاربرد‌های آن
در ادامه محمودرضا فردوسی مسئول شبکه و امنیت فاوای وزارت اقتصاد و امور دارایی با اشاره به مفهوم بلاکچین و کاربرد‌های آن گفت: بلاکچین ترکیبی از چند فناوری و ایده است که تشکیل یک ابرفناوری را داده است. درواقع بلاک چین یک ابر فناوری بوده که خود اساس و پایه ایجاد بسیاری از فناوری‌ها شده است.

وی افزود: بلاک چین یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که بر روی گره‌های یک شبکه همتا به همتا توزیع شده و هر گره نسخه‌ای کامل از پایگاه داده را در اختیار دارد.

مسئول شبکه و امنیت فاوای وزارت اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: پایگاه داده فقط افزایشی بوده و مالکیت و تغییرات داده‌ها از طریق «هش» و توافع جمعی محافظت شده است. اطلاعات مورد نظر برای ثبت در بلاک چین به کاربرد و الگوریتم بلاک چین بستگی دارد.

فردوسی با اشاره به خصویات بلاک‌چین گفت: حفظ افزایش، کارآیی، شفافیت، استقلال و اتحاد، استحکام و امنیت از جمله خصوصیات بلاک چین به شمار می‌رود. دستکاری بلاک چین‌ها غیرممکن است و می‌تواند وابسته به هیچ نهادی نباشد.

مسئول شبکه و امنیت فاوای وزارت اقتصاد و امور دارایی تصریح کرد: برای آنکه مانع از دستکاری بلاکچین‌ها شویم می‌توانیم چند کار را انجام دهیم که می‌توان به استفاده از شبکه همتا به همتا و ذخیره یک کپی کامل از بلاک چین‌ها در همه گروه‌ها اشاره کرد.

وی بیان کرد: رمز ارز به دسته‌ای از پول و ارز‌های دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که در آن‌ها از رمزنگاری برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود به طوری که رمزگشایی آن دشوار است. برای مثال می‌توان به بیت کوین اشاره کرد.

فردوسی اظهار کرد‌: قرارداد هوشمند یک کد برنامه نویسی است که برروی بلاک چین پیاده سازی می‌شود. همچنین اقتصاد دیجیتال، اقتصادی مبتنی بر دیجیتال کردن اطلاعات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی با اشاره به اجزای اصلی مفهوم اقتصاد دیجیتال گفت: بهره‌گیری از زیرساخت‌های اطلاعات و ارتباطات، کسب و کارالکترونیکی و تجارت الکترونیکی از اجزای اصلی مفهوم اقتصاد دیجیتال به شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال می‌توان به کاهش هزینه، افزایش درآمد، کاهش کارکنان، ارتقای جایگاه سازمان و ارائه خدمات مستقیم اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش بلاکچین در رونق تولید گفت: ثبت مالکیت، مدیریت زنجیره تأمین، اعتبار محصولات، دارایی‌های دیجیتال، هویت دیجیتالی، حسابداری و شبکه توزیع انرژی از جمله نقش بلاکچین‌ها در رونق تولید به شمار می‌رود. بلاک‌چین‌ها سبب جلوگیری از قاچاق کالا و خرید و فروش غیرقانونی کالا، جلوگیری از تولید کالا‌های تقلبی، حذف کالا‌ها و محصولات از رده خارج و تاریخ گذشته، افزایش سرعت و اطمینان در چرخه خرید و فروش و توزیع کالا و محصولات، توزیع گسترده کالا‌ها و خدمات و افزایش سرعت و اطمینان در چرخه پولی و مالی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌شود.
انتهای پیام
captcha