شرح دعای «مکارم‌الاخلاق» در حرم مطهر بانوی کرامت
کد خبر: 3864227
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
ویژه بانوان انجام شد؛

شرح دعای «مکارم‌الاخلاق» در حرم مطهر بانوی کرامت

کانون خبرنگاران نبأ ــ حلقه معرفتی «شرح دعای مکارم‌الاخلاق» برای جمعی از بانوان زائر و مجاور حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ قاسمی، استاد حوزه علمیه خواهران، 24 آذرماه در حلقه معرفتی «شرح دعای مکارم‌الاخلاق» آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دعا پیوندی معنوی میان انسان و پروردگار است، اظهار کرد: دعا اثر تربیتی و سازندگی مهمی در روح انسان دارد؛ به همین علت در اسلام توجه خاصی به مقوله دعا و اثر تربیتی آن بر روح انسان‌ها شده است.
وی با تأکید بر اینکه قرآن و احادیث امامان معصوم(ع) و ادعیه قرآنی امامان و انبیای الهی چراغ راهی برای هدایت انسان‌ها است، افزود: دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد(ع) از جمله این دعاها است.
استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: دعای مکارم الاخلاق، دعایی است که در آن به اخلاق کریمه و سجایای انسانی اشاره شده و دارای ۳۰ فراز است که در فراز ۲۸ آن امام سجاد(ع) خطاب به خداوند می‌فرمایند «خدایا پایان عمر مرا با عفو و مغفرت خودت ختم نما».
قاسمی با بیان اینکه عفو و مغفرت خداوند یا همان عاقبت به خیری مهم‌ترین اصل در زندگی مؤمنان است، افزود: انسان‌ها در اولین مرحله زندگی، دوران جنینی را پشت سر گذاشته و پس از آن اعضا و جوارح آن‌ها کامل می‌شود، اگر این اعضا و جوارح از همان ابتدا کامل رشد کنند و نوزاد با سلامتی پا به عرصه دنیا گذارد از نعمت‌هایی که در دنیا است، متنعم خواهد شد؛ اما اگر همین جنین، ناقص متولد شود در دنیا با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.
قاسمی اظهار کرد: زندگی دنیا برای انسان‌ها حکم جنین در شکم مادر را دارد؛ بنابراین اگر انسان روح و روان خود را در دنیا به خوبی پرورش دهد، قطعاً در عالم آخرت از نعمت‌های اخروی و بهشتی متنعم خواهد شد.
وی با بیان اینکه انسان دو بار متولد می‌شود، یک تولد از شکم مادر و تولد دیگر از دنیا به برزخ و عالم آخرت است، تصریح کرد: هر دو تولد در عاقبت به خیری انسان مؤثر بوده و عاقبت به خیری انسان وابسته به سلامت زندگی انسان در دنیا است.
استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه اگر جنین ناقص باشد چه قبل از تولد و چه بعد از تولد، معمولاً قابل درمان نیست، اظهار کرد: اگر انسان هنگامی که در دنیا زندگی می‌کند دچار نقص شود در هر زمان می‌تواند با توبه خود را اصلاح کند.
قاسمی با بیان اینکه یکی از ثمرات توبه در زندگی انسان‌ها عاقبت به خیری است، گفت: ولایت‌مداری و اطاعت از ولی زمان، انسان را عاقبت به خیر می‌کند.
حسین شاهبداغی
انتهای پیام
captcha