خروجی آموزش‌ و پرورش باید تربیت انسانی پژوهش‌محور باشد
کد خبر: 3864272
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
حاجی‌میرزایی:

خروجی آموزش‌ و پرورش باید تربیت انسانی پژوهش‌محور باشد

گروه جامعه ــ وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از پژوهشگران برگزیده این حوزه گفت: خروجی آموزش‌ و پرورش باید انسانی پژوهش محور باشد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ محسن حاجی‌میرزایی، در آئین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که امروز یکشنبه ۲۴ آذرماه، در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، اظهار کرد: باید ارزیابی دقیق‌تری در حوزه پژوهش انجام تا کاستی‌های این حوزه مشخص شود. اگر ارزیابی تخصصی از پژوهش‌ها در کشور داشته باشیم، می‌توان به نتایجی که تحقیقات و پژوهش‌ها در حل مشکلاتی جامعه داشته است پی برد.

وزیر آموزش‌ و پرورش ادمه داد: دائماً در حال انتخاب هستیم و برخی از این تصمیم‌ها ممکن است دیگران را محزون کند و یا در آینده برخی مؤثر باشد لذا باید تصمیم‌ها کاملاً آگاهانه و حساب‌شده باشد. پس برای تصمیم‌گیری مطلوب نیازمند پژوهش هستیم تا بتوانیم تصمیم‌هایی آگاهانه بگیریم.

وی با بیان اینکه برای رسید ن به آرمان‌های تعلیم و تربیت نیازمند پژوهش هستیم و تحقیقات باید مسیر پیشرفت در این زمینه را مشخص کند، افزود: سرعت تغییرات در جهان امروز، اولویت‌ها را همواره دچار تغییر می‌کند و روش‌ها را متأثر می‌سازد، بنابراین باید درک روشنی از آینده داشته باشیم تا تصمیم‌های خردمندانه‌ای اتخاذ کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بر این مسئله که اگر امروز درک صحیحی از موضوعات نداشته باشیم قطعاً در آینده با مشکلاتی برخورد می‌کنیم که آمادگی مواجه‌شدن با آن را نداریم، تأکید و بیان کرد: در شکم مادر توانمندی‌هایی برای جنین شکل می‌گیرد که در محیط رحم، جنین به آن توانمندی‌ها نیازمند ندارد بلکه در دنیای بعدی به آن نیازمند است، لذا اگر شکل‌گیری در آنجا درست اتفاق نیفتد انسان در آینده دچار مشکل می‌شود بنابراین امروزه تحقیق چنین نقشی دارد اگر ظرفیت لازم را برای مواجهه آگاهانه با مسائل در آینده را نداشته باشد، انسان دچار سرخوردگی می‌شود. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «فرزندان را برای زمان خودشان تربیت کنید»، برای تحقق این موضوع نیازمند پژوهش‌های دقیق و جامع هستیم.

حاجی‌میرزایی در ادامه اظهارکرد: در آموزش‌ و پرورش دیدگاه ما نسبت به پژوهش دو حالت دارد؛ نخست اینکه دانش‌آموز را پژوهش‌گر تربیت کنیم. امروزه آموزش‌ و پرورش همه دانش را به دانش آموزان منتقل می‌کند. دوم ایجاد آمادگی در دانش آموزان برای رویارویی با آینده است لذا اهمیت پژوهش در این زمینه مشهود است. پژوهشگری به ما می‌آموزد که ما سنجیده سخن بگوییم و تصمیمات را متکی بر حقایق اتخاذ کنیم.

وی با بیان اینکه خروجی آموزش‌ و پرورش باید انسانی پژوهش‌محور باشد تا در آینده در زندگی خود براساس پژوهش تصمیم‌گیری کند، گفت: برای اهمیت دادن به پژوهش باید این مقوله در مرکز سنجش مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرد بنابراین تا زمانی که پژوهش در سنجش‌های آموزش‌وپرورش گنجانده نشود این امر محقق نمی‌شود.

برای داشتن دانش‌آموزانی پژوهشگر وجود معلمان پژوهنده اجتناب‌ناپذیر است
در ادامه مراسم امروز، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در سخنانی اظهار کرد: بنای اصلی تعلیم و تربیت مدرسه است، لذا دغدغه ما این است که چه‌کار کنیم تا این امر محقق شود و تا امروز به این موضوع چندان پرداخته نشده است. امروزه این ثروت نیست که باعث توسعه می‌شود بلکه آنچه باعث توسعه در جامعه می‌شود علم و دانش است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه اقتصاد دانایی محور با ابزاری مانند سرمایه انسانی، فناوری اطلاعات، شکل‌گیری فرایند، سرعت انتقال اطلاعات و... منجر به توسعه می‌شود، ادامه داد: اگر در آموزش‌وپرورش حافظه ذهنی تقویت نشود توسعه در جامعه اتفاق نمی‌افتاد، لذا اگر فقط روی هوش منطقی تمرکز کنیم انسان سعادتمند تربیت نمی‌شود؛ بنابراین باید به جنبه‌های دیگر نیز توجه کنیم تا از طریق به وجود آوردن هوش اجتماعی زمینه توسعه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تخریب محیط‌زیست ناشی از عدم تربیت ذاتی افراد است. برای تحقق توسعه باید نظام اقتصاد دانایی محور ایجاد شود و در این راستا از حافظه محوری به سمت رابطه محوری و از سمت دانش‌محوری به انسان‌محوری و از مدرسه محوری به جامعه‌محوری حرکت کنیم و به توانمندسازی انسان‌ها اهتمام ورزیم بنابراین باید روش اندیشه ورزی را به دانش آموزان بیاموزیم.

وی بر تغییر بینش درآموزش‌وپرورش تأکید و بیان کرد: مسئولین آموزش‌وپرورش نباید مدرسه داری کنند یا هر موضوعی را در کتاب‌های درسی وارد کنند لذا چنین سیری در آموزش‌وپرورش باید تغییر کند. همچنین پژوهش‌ها باید در راستای نیاز‌های جامعه انجام شود. لازمه داشتن دانش آموزان پژوهشگر وجود معلمان پژوهشگر است.

وی ادامه داد: باید نگاه‌ها در آموزش‌وپرورش تغییر کند، نباید مسئله تربیت را از معلم بگیریم و به کس دیگری بدهیم، زیرا تربیت اتفاق نمی‌افتاد بنابراین کار تربیت را نباید تنها به مربیان تربیتی سپرد بلکه همه معلمان باید کار تربیتی انجام دهند.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه معلم در طرح درس خود باید نکات تربیتی را بگنجاند و مهارت‌ها را به دانش آموزان بیاموزند، اظهار کرد: مدیر باید راهبر تربیتی باشد، زیرا هدف اصلی در تمام ساعات درسی تربیت است. برنامه درسی نباید متمرکز باشد بلکه با توجه به شرایط بومی محتوای آموزشی تنظیم شود. امیدواریم که پژوهش‌ها داخل مدرسه و در مسائلی خرد مدرسه انجام شود.
یادآور می‌شود در پایان این مراسم و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش از ۴۰معلم پژوهشگر برگزیده با اهدا لوح یادبود تقدیر شد.
انتهای پیام
captcha