نهادهایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کنند
کد خبر: 3864373
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
شاهسوند تشریح کرد:

نهادهایی که قانون هوای پاک را اجرا نمی‌کنند

گروه سلامت ــ رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت با اشاره به وظایف این وزارتخانه در برابر کاهش آلودگی هوا و مقابله با تداوم آن در سال‌های مختلف، گفت: کاهش آلودگی هوا در واقع وظیفه ارگان‌های دیگر است. این کمیته فقط می‌تواند اثر‌ات ناشی از آلودگی را کاهش دهد، اما بسیاری از ارگان‌ها در راستای اجرای قانون هوای پاک به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

عدم اجرای قانون هوای پاک توسط برخی ارگان‌هاعباس شاهسوند، رئیس کارگروه سلامت هوای مرکز سلامت کار و محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه کمیته اضطرار آلودگی هوا یک وظیفه مشخص در زمان آلودگی دارد، گفت: وظیفه این کمیته مشخص است و خارج از آن نمی‌تواند برای آلودگی هوا کاری انجام دهد. کاهش آلودگی هوا وظیفه ارگان‌های دیگر است. این کمیته فقط می‌تواند اثر‌ات ناشی از آلودگی را کاهش دهد.

وی افزود: کمیته اضطرار دو وظیفه اصلی دارد؛ نخست، کاهش مواجهه افراد با آلودگی مانند تعطیل کردن مدارس یا ادارات و دیگری کاهش غلظت ذرات معلق در هوا از طریق طرح‌هایی مانند زوج و فرد از در منزل یا ممنوعیت تردد کامیون‌ها تا آلودگی تشدید نشود. اگر امروز طرح زوج و فرد اجرا نمی‌شد، شاخص آلودگی به بالای ۲۰۰ می‌رسید و اکنون شرایط بسیار بدتر بود. این کمیته وظیفه‌ای در قبال کاهش آلودگی هوا در طولانی‌مدت ندارد. برای اینکه بتوانیم آلودگی را در طولانی‌مدت کاهش دهیم، دستگاه‌های دیگری که عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هستند، باید به وظیفه خو به خوبی عمل کنند. 
 
پایش سالانه علل مرگ و بیماری
رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت بیان کرد: از سال ۹۳ وظایفی مانند پایش مرگ‌ها و بیماری‌های سالیانه در اثر آلودگی هوا برعهده وزارت بهداشت گذاشته شده است. از همان سال تا کنون سالیانه مرگ‌ها و بیماری‌ها را پایش می‌کنیم و در اختیار مراجع ذی‌ربط مانند دولت قرار می‌دهیم.

شاهسوند ابراز کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در رفع آلودگی هوا، اجرا نکردن صحیح قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های مربوط به آن است. اگر این آیین‌نامه‌ها به طور صحیح اجرا شود و مهلت‌ زمانی ارگان‌ها برای اجرای آیین‌نامه‌ها را تمدید نکنیم، می‌توانیم در کاهش آلودگی در طولانی‌مدت موفق باشیم.

قانون اجرا نشود آلودگی افزایش می‌یابد
وی بیان کرد: بسیاری از ارگان‌ها در راستای اجرای هوای پاک به وظایف خود عمل نمی‌کنند، مثلاً در مورد خودرو‌های فرسوده که نباید بیمه‌نامه آن‌ها تمدید شود، بیمه‌ها حاضر به همکاری نبوده و حتی آیین‌نامه و دستورالعملی برای آن ننوشته‌اند. وقتی قانون هوای پاک اجرا نشود، ما با روز‌های آلوده بیشتری مواجه می‌شویم.

رئیس کارگروه سلامت هوای وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف وزارت بهداشت، که کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برعهده آن گذاشته، آگاه‌سازی مردم است. در این راستا شاخص کیفیت هوا را مرتب اطلاع‌رسانی کرده و نحوه حفاظت در برابر آلودگی را به آگاهی مردم می‌رسانیم. وظیفه ما در همین حد است.
 
وی یادآور شد: عمده بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا بیماری تنفسی و قلبی است که در دو بازه مواجهه کوتاه‌مدت و بلندمدت صورت می‌گیرد. در مواجهه کوتاه‌مدت شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی، سردرد و سرگیجه و مراجعه ناشی از آن‌ها به مراکز درمانی هستیم و تنها راهکار آن هم جلوگیری از فعالیت‌های غیرضروری گروه‌های حساس مانند کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای است.
 
شاهسوند در پایان گفت: اگر شاخص آلودگی هوا به بالای ۲۰۰ برسد، باید مراکز اداری تعطیل شوند، در صورتی که شاخص آلودگی ۱۷۰ یا ۱۸۰ است و اگر آلودگی و پایداری آن برای ۴۸ ساعت آینده تداوم داشته باشد، براساس تصمیم کمیته اضطرار و هماهنگی با دولت علاوه بر مدارس و مراکز دانشگاهی، اداره‌ها نیز تعطیل می‌شوند.
انتهای پیام
captcha