سهم مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا؛ از تکلیف تا عمل
کد خبر: 3864958
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تشریح کرد؛

سهم مدیریت شهری در کاهش آلودگی هوا؛ از تکلیف تا عمل

گروه سلامت ــ رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه معضل آلودگی هوا در کلان شهر‌های کشور طی سال‌ها و بر اثر سیاست‌های محلی و ملی نادرست ایجاد شده است، گفت: شهرداری تهران را مکلف کردیم تا پارک‌ها و فضای سبز محلی را توسعه داده و در ۱۲ منطقه‌ای که سرانه فضای سبز کمی دارند، آن را گسترش دهند.

به گزارش ایکنا؛ آلودگی هوای کلانشهرها، به ویژه تهران به منزله پایتخت کشور، این روز‌ها به واقعیتی پذیرفته شده از سوی همه مردم و مسئولان تبدیل شده است، درحالی که نهاد‌های بسیاری در این رابطه مسئولیت مستقیم دارند، اما باز شاهدیم که اوج راهکار مقابله با آلودگی هوا به تعطیلی مدارس یا آغاز طرح زوج و فرد از در منازل خلاصه می‌شود.

این در حالی است که هر سال با شروع فصل پاییز و زمستان و پدیده وارونگی دما، شرایط به مرز بحران می‌رسد و تهران را در جمع آلوده‌ترین شهر‌های جهان قرار می‌دهد. در این میان یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا کاهش فضای سبز شهری و همچنین استفاده از خودرو‌های شخصی و وضعیت نامطلوب حمل و نقل عمومی در شهرهاست. شهرداری‌ها نیز به عنوان نهاد‌هایی که باید مطلوبیت حمل‌ونقل همگانی را به حدی افزایش و مطلوبیت استفاده از خودروی شخصی را به حدی کاهش دهند که خود مردم در بررسی نفع خود (نه نفع اجتماع) به انتخاب حمل‌ونقل عمومی برای سفر‌های درون و برون‌شهری برسند، مسئول هستند.

بر همین اساس گفت‌وگویی را با زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، داشتیم. وی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوای تهران همه دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند، اما در شرایطی قرار داریم که تنها مدیریت شهری هدف قرار گرفته شده است، گفت: سهم مدیریت شهری در موضوع کاهش آلودگی هوا ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر نیست و ۱۴ دستگاه دولتی دیگر نیز در این موضوع دخیل هستند.

وی ابراز کرد: براساس مطالعات انجام شده عوامل اصلی انتشار آلودگی هوا دو موضوع منابع ثابت و متحرک هستند؛ منابع آلوده‌کننده متحرک امثال خودرو‌ها و سوخت آن‌ها می‌شود که طبیعتاً سهم مدیریت شهری در مورد این دو منبع زیاد نیست، چرا که مدیریت شهری نقشی در تولید و واردات حوزه خودرو و سوخت ندارد. منبع ثابت آلوده کننده هوا نیز شامل سوخت مصارف خانگی، کارخانجات و معادن است؛ لذا در حوزه منبع ثابت آلوده کننده هوا شورای شهر و شهرداری در تعامل با یکدیگر اقداماتی را انجام داده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه معضل آلودگی هوا در کلان شهر‌های کشور طی سال‌ها و بر اثر سیاست‌های محلی و ملی نادرست ایجاد شده است و نتیجه این سیاست‌ها به خطر افتادن سلامت شهروندان بوده است، افزود: دستگاه‌هایی مانند سازمان محیط زیست، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان ملی استاندارد و حتی مجلس هم در موضوع آلودگی هوا دخیل هستند که باید در این حوزه پاسخگو باشند.

نوری در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات شورای تهران در رابطه با کاهش آلودگی هوا و اقدامات انجام شده در این حوزه، گفت: شهرداری تهران در برنامه پنج ساله دوم مکلف شده بود تا طرح جامع فضای سبز را در جهت کاهش آلودگی هوا تا پایان برنامه تدوین کند. اما این اتفاق رخ نداد؛ در این برنامه بنا بر این بود که با بازپیرایی، توسعه کیفی و متوازن فضای سبز و ارتقای بهره‌وری آب و عدم انتخاب گونه‌های نامتناسب با اقلیم شهری تهران اقدام شود که در نهایت به دلایل خاصی این موضوعات به نتیجه نرسید و طرح تدوین نشد.

شهرداری تهران در برنامه پنج ساله دوم مکلف شده بود تا طرح جامع فضای سبز را در جهت کاهش آلودگی هوا تا پایان برنامه تدوین کند. اما این اتفاق رخ نداد
وی در ادامه با بیان اینکه در برنامه سوم نیز همین تکلیف برنامه پنج ساله دوم، بار دیگر مطرح شد و شهرداری را مکلف به تهیه طرح کرد، افزود: براساس برنامه پنج ساله سوم، در اولویت‌های خود شهرداری تهران را مکلف کردیم که در سطح محله‌ای اقداماتی انجام دهد که ارتباط مستقیم با مردم دارد و می‌تواند مشکلات آن‌ها را حل کند و باعث رضایتشان شود؛ لذا بنا داریم پارک‌ها و فضای سبز محلی را توسعه دهیم و در ۱۲ منطقه‌ای که سرانه فضای سبز کمی دارند آن را گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه امروز بخش گسترده‎ای از حمل و نقل عمومی تهران به عهده مدیریت شهری است، گفت: سیاست مدیریت جدید این است که فرهنگ جامعه و سازو کار‌ها را به سمت اقبال عمومی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هدایت کند که حمل و نقل عمومی بیشتر مورد اقبال قرار گیرد و برای این موضوع باید وضعیت حمل و نقل عمومی نیز بهبود یابد. برای مثال در موضوع مترو اگر بتوانیم تجهیزات و امکانات مترو را افزایش دهیم، مسافران بیشتری با سرعت مضاعفی می‌توانند از این وسیله استفاده کنند و افزایش تجهیزات هم باعث سرعت بیشتر و جابجایی تعداد مسافر بیشتر می‎شود؛ لذا یکی از سیاست‎های اصلی در جهت کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو است.

نوری اظهار کرد: اگر امروز اعلام می‎شود که مسئله زلزله به منزله یک بحران و یک حادثه مهم برای کشور و شهر تهران شناخته می‎شود، مسئله هوای آلوده هم به اندازه زلزله مهم است. زلزله یک لحظه حادث می‎شود و ممکن است که تخریب داشته باشد، اما تخریبی که روزانه در محیط زیست در حال وقوع است زلزله خاموش است و به شدت محیط زیست کشور و حتی جهان را تخریب می‌کند؛ بنابراین اگر اقدام جدی انجام نشود ممکن است که دامنه این مخاطرات به حدی زیاد شود که دیگر نتوان اقدام مؤثر و بازدارنده‎ای انجام داد.
انتهای پیام
captcha