تهران به 4 هزار اتوبوس جدید نیاز دارد/ مصوبات کاهش آلودگی هوا در پیچ و خم‌های اداری
کد خبر: 3865493
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

تهران به 4 هزار اتوبوس جدید نیاز دارد/ مصوبات کاهش آلودگی هوا در پیچ و خم‌های اداری

گروه جامعه ــ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران مهمترین مسئله در خصوص معضل آلودگی هوا را تحقق مدیریت یکپارچه شهری و افزایش حمل و نقل عمومی دانست و اظهار کرد: شهر تهران به حدود چهار هزار اتوبوس جدید نیاز دارد که البته مصوبات خوبی در این رابطه انجام شده اما بعضا به عرصه اجرا نمی‌رسد و یا با دست‌اندازی‌ها و پیچ و خم‌های متعدد اداری روبه‌رو می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ مدت‌هاست که تهران و سایر کلانشهر‌های کشور با معضلی به نام آلودگی هوا مواجه هستند. موضوعی که می‌توان از آن به عنوان جدی‌ترین عامل تهدیدکننده سلامت شهروندان یاد کرد. درواقع معضل آلودگی هوا به خصوص در روز‌ها و فصول سرد به دلیل پدیده وارونگی هوا بیش از پیش نمایان می‌شود و به همین دلیل کم پیش آمده است که مردم تهران و دیگر کلانشهر‌ها درهفته‌های گذشته هوایی پاک و به دور از آلودگی را تجربه کنند.

در حال حاضر تنها راهکار‌ی که دولت و شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها در این زمینه اتخاذ کرده‌اند تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و توصیه به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و تا سر حد امکان عدم استفاده از وسیله نقلیه شخصی در موارد غیر ضروری است. بر این اساس سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند یکی از تأثیرگذارترین عوامل در کاهش آلودگی هوا باشد.

براساس آمار‌های موجود، آنچه در حال حاضر به‌عنوان آلودگی هوا از آن یاد می‌شود، بیشتر ذرات معلق هستند، ذراتی که ۷۰ درصدشان از طریق خودرو‌ها ایجاد می‌شود. در آماری که از سهم آلاینده‌های هوای تهران منتشر شده است، می‌توان سهم زیاد حمل و نقل عمومی در آلوده‌سازی هوا را مشاهده کنیم؛ بر همین اساس گفت‌وگویی را با مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در خصوص سهم حمل و نقل عمومی در رابطه با کاهش آلودگی هوا داشته‌ایم.

فراهانی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه موضوع رفع معضل آلودگی هوا، یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان است که در حال حاضر به بحران ملی تبدیل شده است، گفت: قطعاً برای رفع این معضل نیازمند عزم ملی هستیم. در حال حاضر فقط شهرداری تهران درگیر این مسئولیت نیست و بیش از 20 دستگاه در شهر تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا مسئولیت دارند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مجلس باید در لایحه مدیریت یکپارچه شهری در حوزه آلودگی هوا فکر عاجل کند، گفت: عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اعم از شهرداری، راهور، شرکت پالایش و پخش سوخت، راه و ترابری، وزارت کشور و وزارت صنعت مشکلاتی را در این حوزه به وجود آورده است که در این جریان هر کدام مسئولیتی متفاوت دارند.
 
مهمترین مسئله‌ در آلودگی هوا تحقق مدیریت یکپارچه شهری است
فراهانی با بیان اینکه مهمترین مسئله‌ای که در خصوص معضل آلودگی هوا درگیر آن هستیم، تحقق مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: در کشور‌های توسعه یافته مجموعه اقدامات مربوط به آلودگی هوا زیر یک چتر واحد رخ می دهد و برای این کار تنها یک نهاد باید مسئول باشد و تمامی اقدامات نیز توسط همان نهاد انجام شود.
 
شهر تهران به 9 هزار اتوبوس نیاز دارد
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در سطح شهر تهران و در رابطه با آلودگی شهر تهران داریم، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: امروز در شهر تهران به 9 هزار اتوبوس نیاز داریم و این درحالی است که تعداد فعلی چیزی حدود 5 هزار و 500 مورد است. از این تعداد هم حدودا 500 مورد در تعمیرگاه‌هاست. این یعنی در حال حاضر شهر تهران چیزی حدود چهار هزار اتوبوس جدید نیاز دارد.

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی
وی ادامه داد: اتوبوس‌های فعلی که در تهران وجود دارند با عمری حدود هفت سال فعالیت می‌کنند و خود همین فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی هم یکی از دلیل آلودگی هوا محسوب می‌شود. البته به این نکته هم باید توجه کنیم که خودرو‌های ساخت داخل امکان تصفیه دود را به طور کامل ندارند و بسیاری از خودرو‌های ما فاقد فیلتر دود هستند و اتوبوس‌های تولید داخل هم هیچ کدام فیلتر دوده ندارند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد: در هفته‌های گذشته به صورت مکرر از دولت درخواست کردیم که تکالیف خودش را که مصوب شورای عالی اقتصاد هیئت دولت است، انجام دهد. براساس مصوبات این شورا چیزی حدود 19 هزار دستگاه اتوبوس مصوب شورای اقتصاد است و از این تعداد اگر پنج هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شود می‌تواند گام بلندی در وضعیت اتوبوس‌رانی و کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد. حقیقتا وضعیت فعلی اتوبوس‌رانی شهر تهران زیبنده مردم شریف پایتخت نیست.

فراهانی در ادامه بیان کرد: اطلاع پیدا کردم که هفته گذشته جلسه‌ای در سطح معاونت اول ریاست جمهوری، وزرای مختلف، شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران تشکیل شد که مصوبات خوبی هم در جهت تأمین واگن و اتوبوس داشته است، اما متأسفانه اتفاقی که رخ می‌دهد این است که این مصوبات بعضا به عرصه اجرا نمی‌رسد و یا در عرصه اجرا با دست‌اندازی‌ها و پیچ و خم‌های متعدد اداری روبه رو می‌شود که نهایتا کار به سرانجام نمی‌رسد و یا خروجی مطلوب را ندارد؛ لذا امیدوارم هرچه سریعتر شاهد تحقق مصوبات شورای اقتصاد و مصوبات جلسه اخیر شهردار با معاونت اول رئیس جمهوری برای رفع معضل آلودگی هوا باشیم.
انتهای پیام
captcha