آموزش قرآن در مدارس به درس تفریحی تبدیل شده است
کد خبر: 3864550
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

آموزش قرآن در مدارس به درس تفریحی تبدیل شده است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان از سن ۷ سالگی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند، آموزش قرآن در نظام آموزشی باید جدی‌تر باشد؛ اما اکنون به یک درس تفریحی تبدیل شده است.

آموزش قرآن در مدارس به درس تفریحی تبدیل شده است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی امروز، 25 آذرماه در کارگاه آموزشی کارشناسان و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن و عترت استان که در سالن اجتماعات اداره‌کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، از بروز کوتاهی‌های صورت گرفته عذرخواهی کرد و گفت: امید است برگزاری این جلسه زمینه تعامل و گفت‌و‌گوی بهتری در مسیر ترویج فرهنگ قرآن در استان را فراهم آورد.

وی داشتن دفترچه راهنما را مستلزم هر محصولی دانست و تصریح کرد: خداوند با آفرینش انسان دفترچه راهنمایی همچون کتب الهی را در اختیار بشر گذاشت و دفترچه راهنمای زندگی همه ما قرآن است، خداوند در این مصحف شریف به همه نکات زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و ... توجه ویژه داشته است.

حجت‌الاسلام سرلکیان تأکید کرد: بروز و ظهور آسیب‌ها، مشکلات روانی، روحی، اقتصادی، ایرادها و اشکالات در زندگی نشانگر این مهم است که قرآن را به‌خوبی مطالعه نکرده‌ایم، اگر هم مطالعه شده است به خوبی عمل نشده است.

وی در ادامه به تحقیقات صورت گرفته از فرمایشات رهبری از 30 سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: پالایش منویات معظم له نشان می‌دهد که 58 درصد از فرمایشات آن حضرت در زمینه قرآن درباره عمل به قرآن، 12 درصد تدبر در قرآن و 8 درصد به حوزه حفظ، قرائت و ... بوده است. اگر همه ما عمل به آیات الهی را سرلوحه امور قرار دهیم جایگاهی را ایجاد می‌کنیم تا افراد بیشتری جذب کلام وحی شده و در زندگی عملی کنند.

این مقام مسئول هدف از احداث خانه قرآنی و مؤسسات قرآنی را جذب و ایجاد ظرفیت برای حضور عموم مردم در حوزه قرآن برشمرد و اظهار کرد: از ظرفیت ایجاد شده توسط مراکز قرآنی باید درست استفاده کرده و نحوه چگونه بهتر استفاده کردن از این فضا را بدانیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان بیان کرد: با وجود اینکه خدمات بسیار زیادی در حوزه قرآن صورت گرفته است بی‌شک واقعیت این است که نتوانستیم آنطور که مدنظر بوده است در زمینه تخصصی و عمومی و ایجاد زمینه تربیت قرآن ورود پیدا کنیم و فاصله زیادی داریم. انتظار براین است که با تقویت فعالیت‌های قرآنی فضای کنونی جامعه را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: فضای جامعه با فعالیت‌هایی که همه ما در دستور کار قرار داده‌ایم راضی‌کننده نیست و این امر به این باز می‌گردد به این موضوع که وظایف به خوبی انجام نشده است، اما می‌توانیم انجام دهیم و این مهم منوط به آن است که هم و غم همه ما این باشد که قرآن را پیاده کرده و گفتمان قرآنی را در جامعه افزایش داده و خانواده‌ها را با قرآن آشنا کنیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان اضافه کرد: تمام مسیر حرکتی فعالیت‌های قرآنی به سمت آموزش که در جای خود بسیار اهمیت دارد سوق داده شده است، اما در مورد چگونگی بهره‌برداری از آموزش قرآن و ورود آن به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی هنوز به جایگاه خوبی نرسیده‌ایم. یکی از مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآنی را عدم اشتیاق والدین به ثبت‌نام فرزندانشان در این مراکز قرآنی است، تمایل والدین به ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های آموزشی غیر از قرآن می‌تواند به دلیل عدم مهارت ما در بیان کلام قرآن و اهل‌بیت(ع) باشد.

رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان آمادگی و حمایت اداره قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان از مؤسسات و خانه‌های قرآنی فعال در استان را اعلام کرد و افزود: تمام هدف ما این است تا فضاسازی بهتری را داشته باشیم.

وی از ثبت 180 خانه قرآنی در استان خبر داد و گفت: متأسفانه تعدادی از این مراکز قرآنی به دلایل مختلف تعطیل شدند، اما روند فعال کردن مجدد آنان در دستور کار بوده و به‌زودی مشکلات آسیب‌شناسی شده و درصدد رفع آن برمی‌آییم.

حجت‌الاسلام سرلکیان افزود: آرزوی ما این است که تمام مؤسسات قرآنی فعال باشند و بتوانیم در همه محلات مرکز یا جلسه قرآنی فعال داشته باشیم، بسیار علاقه‌مندیم در روستاهایی با جمعیت آماری 300 نفر خانه قرآنی فعال داشته باشیم.

این مقام مسئول با تأکید براینکه برای رسیدن به اهداف متعالی در حوزه قرآن باید برنامه‌ریزی بهتری را در حوزه قرآن داشته باشیم، اظهار کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان از سن 7 سالگی در اختیار آموزش و پرورش قرار دارند آموزش قرآن در نظام آموزشی باید جدی‌تر باشد اما به درس تفریحی تبدیل شده است، برای ورود جدی آموزش و پرورش در حوزه قرآن ما به‌عنوان یکی از متولیان امر قرآن وظیفه داریم آنان را حمایت کنیم.

حجت‌الاسلام سرلکیان از نبود بانک اطلاعاتی خوب از مجموعه قرآنیان ابراز نارضایتی کرد و افزود: لازم است پیشنهادات و انتقادات شما را در قالب گفت‌و‌گو داشته باشیم و ما نیز با تعامل بیشتر با مدیران و کارشناسان به رفع مشکلات کمک کنیم و بیشتر به سمت تربیت قرآنی حرکت کنیم تا محتوای قرآن در زندگی جاری شود.

وی با بیان این مطلب که بودجه‌ها در مجموع خوب نیست اما تأسف ما در بودجه‌های قرآنی بیشتر است، اظهار کرد: بنا داریم در همه شهرستان‌ها مجمع خیرین قرآنی داشته باشیم تا با کمک آنان مشکلات را رفع کنیم و تمام روستاهایی که بیشتر از 300 یا 400 نفر جمعیت دارند یک مرکز قرآنی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha