افتتاح اجلاس آیسسکو در تونس/ پیشنهاد ایران برای گفت‌وگوهای فرهنگی جهان اسلام
کد خبر: 3864921
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹

افتتاح اجلاس آیسسکو در تونس/ پیشنهاد ایران برای گفت‌وگوهای فرهنگی جهان اسلام

گروه بین‌الملل ــ یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو امروز، 26 آذرماه در حالی در تونس افتتاح شد که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این اجلاس گفت: جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن چالش‌های فراروی وحدت اسلامی، طرح «گفت‌وگوهای فرهنگی کشورهای جهان اسلام» را پیشنهاد می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو در تونس گفت: امروز ما با هویت اسلامی‌مان اینجا جمع شده‌ایم و به آن افتخار می‌كنیم، اما غفلت در میان جوامع اسلامی مانع بالنده شدن این هویت افتخارآمیز شده است. غفلت سبب جهالت مدرن می‌شود. امروز مشكل جهان ندانستن در عین آگاهی است كه از آن به جهالت مدرن تعبیر می‌كنم. یعنی نوعی جهل در عصر اطلاعات.

وی منشأ پیدایش جهالت مدرن را ناباوری دانست و گفت: ناباوری به آموزه‌های عقل و خرد. به تعبیر دیگر جدال بین «داشتن» و «شدن» است. آنچه دین از بشر انتظار دارد؛ شدن است. با خبر شدن؛ هوشیار شدن؛ عادل شدن؛ پرهیزگار شدن؛ دوستدار بشریت شدن؛ صالح شدن و شدن‌های دیگر.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: راهی كه امروز افراط‌گرایان طی می‌كنند به شدن منتهی نمی‌شود، بلكه این راهها به داشتن قدرت برای پیشگیری از شدن منتهی می‌گردد. جدالی كه آنها در پیش گرفته‌اند نه تنها به صلح نمی‌انجامد، بلكه فاصله تا صلح را افزایش می‌دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد:  غفلت از گوهر درون انسان و عدم درک هدف از خلقت كه همان عبودیت است، افراط‌گرایان را دچار توهم خود خداپنداری كرده است. آن‌ها خود را مالك جان انسان‌ها تلقی می‌كنند و برای خود چنین حقی قائلند كه جان هر كس را كه بخواهند بستانند. آیا چنین پنداری جهالت مدرن نیست؟

وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: یكی از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق‌‎انگاری است. انسان خود مطلق‌انگار خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های قطعی خود را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد. انگاره‌های خود مطلق‌انگاری، جایی برای نیاز و احترام به اندیشه دیگران باقی نمی‌گذارد و در چنین وضعیتی صلح، از دایره انگاره‌های فرد خود مطلق‌پندار، بیرون می‌رود، زیرا پیش فرض صلح، پذیرش احترام به اندیشه دیگران و خروج از مطلق‌انگاری است.

ابراهیمی‌ترکمان افزود: متأسفانه جاهلیت مدرن به سلاح علم و دانش مجهز شده و سرعت آثار تخریبی‌اش بیش از دوران جاهلیت بدوی است. در دوران جهالت بدوی، آثار تخریبی جهالت از خود فرد و اطرافیان و نیز تا حدودی از منطقه‌اش فراتر نمی رفت. اما جهالت مدرن امروز فراگیر شده و جهان را در کام خود فرو برده است.

ضرورت بازگشت به عقلانیت و خردگرایی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: امروز كه منازعات فرقه‌ای ـ مذهبی به خشن‌ترین و خطرناك‌ترین منازعات عصر حاضر تبدیل شده است، جای خردورزی در این میان به شدت خالی است و نیاز به بازگشت به عقلانیت و خردگرایی در میان اندیشمندان و رهبران دینی، به ضرورتی انكارناپذیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما شاهد جنایات و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم غاصب قدس شریف هستیم و این اقدامات با حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا صورت می‌گیرد.

ابراهیمی‌ترکمان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات غیرقانونی و نامشروع دولت آمریکا در به رسمیت شناخته شدن شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی که بر خلاف قوانین بین‌المللی است و همچنین، اقدام خبیثانه دولت آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس را محکوم می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش، تأکید کرد: آمریکا با این اقدام بار دیگر دشمنی خود را نسبت به اسلام و مسلمانان و تعرض به مقدسات، سرزمین و حقوق فلسطینیان ثابت کرد و نشان داد که قوانین بین‌المللی و انسانی را به رسمیت نمی‌شناسد.

یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو آیسسکو که با هدف تدوین سیاست‌های فرهنگی در جهان اسلام در تونس آغاز شده است، فردا، 27 آذرماه به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha