رشد ارائه مقاله در حوزه‌های علمیه استان مرکزی
کد خبر: 3865151
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

رشد ارائه مقاله در حوزه‌های علمیه استان مرکزی

گروه معارف ــ مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با بیان این نکته که مباحث تحقیقاتی باید رشد علمی داشته باشند و به تولید علم کمک کنند، اظهار کرد: امسال شاهد رشد خوبی در حوزه ارائه مقالات در سطوح مختلف حوزه‌های علمیه برادران و خواهران بوده‌ایم. 

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آیت‌الله کاظم سپاسی آشتیانی، مدیر حوزه علمیه استان مرکزی امروز، 27 آذرماه در آیین اختتامیه مرحله استانی سومین جشنواره علامه حلی و تجلیل از نفرات برگزیده که در سالن اجتماعات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان برگزار شد، با بیان این نکته که مباحث تحقیقاتی باید رشد علمی داشته باشند و به تولید علم کمک کنند، اظهار کرد: امسال شاهد رشد خوبی در حوزه ارائه مقالات در سطوح مختلف حوزه‌های علمیه برادران و خواهران بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: تولید علم به غیر از این است که تنها در بخش نوشته‌های دیگران فعالیت داشته باشیم، رشد علم در حوزه فلسفه و ادبیات باید رقم بخورد. قلم‌زنی در حوزه فقه سیاسی انجام نشده است و طلاب و علما باید در این زمینه ورود داشته باشند؛ چراکه بسیاری از مسائل زمین مانده است.

آیت‌الله سپاسی از طلاب جوان و محقق خواستار قلم‌زنی در حوزه مباحث حقوقی شد و اضافه کرد: در این زمینه بسیاری از مباحث برزمین مانده است که باید مورد پژوهش و تحقیق قرار گیرد، می‌طلبد محققان جوان و اساتید جوان در این رابطه فعالیت داشته باشند.

وی اظهار کرد: تحقیق و نوشته زمانی مفید است که حاصل جمع شدن علم در وجود انسان باشد، ازاین رو هرچه از این انسان تراوش می‌کند نور است. پژوهش‌های ما به سمت عمیق شدن و حاصل مطالعات ژرف و عمیق باید باشد. برای ارائه پژوهش قابل استفاده باید زحمت کشید.

این مقام مسئول در رابطه با اهمیت پژوهش تشریح کرد: پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب شاهدیم رده علمی ما از رده 72 قبل از انقلاب امروز به رده 16 جهان رسیده است. سرعت رشد علم در کشور 11‌ برابر معمول دنیاست و سرعت رشد علم در کشور نسبت به سایر کشورها اول است.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی تأکید کرد: پژوهش‌های بنیادی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها متناسب با رسالت خود قادر است کشور را متحول کرده و علم را تولید و تحویل دهند.

حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهشی حوزه علمیه استان مرکزی و دبیر جشنواره استانی علامه حلی استان نیز در این مراسم تصریح کرد: بیش از 900 نفر در سایت جشنواره علامه حلی ثبت‌نام کردند که از این تعداد 580 اثر بارگذاری شده است، برنامه‌ها باید به سمتی حرکت کند که اگر فردی در سایت ثبت‌نام می‌کند حتماً اثر خود را بارگذاری کند.

وی گفت: امسال برای اولین بار جشنواره در سطح مدارس علمیه نیز برگزار شد و خوشبختانه با استقبال بسیار خوب طلاب مدارس علمیه قرار گرفت و همین عامل باعث شد تا درصد رشد استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها در ارائه مقالات و کتب رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

مرادی با بیان این نکته که 15 اثر رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده و 8 اثر نیز شایسته تقدیر شد، افزود: انجام کار علمی مشقات بسیاری دارد و حمایت‌های حوزه علمیه خواهران و برادران زمینه را برای برگزاری جشنواره آماده کرد.

وی تربیت مبلغ و سخنران فاضل و دانا، محقق و نویسنده‌، ترویج گفتمان‌سازی دینی و اسلامی و پاسخ به شبهات را از رسالت‌های مهم حوزه علمیه برشمرد و ادامه داد: تحقق بیانیه گام نیاز به مباحثه و گفتمان‌سازی دارد، با استفاده از تمام ظرفیت‌ها نباید اجازه دهیم تا آمار پژوهش‌های کاربردی و اثرگذار و مورد استفاده کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام مرادی داشتن متن دقیق، متقن و مستند را از شاخصه‌های پژوهش اصولی دانست و اظهار کرد: رعایت اخلاق و امانتداری در پژوهش بسیار حائز اهمیت است، تولید علم و جنبش نرم‌افزاری با کپی کردن مطالب انجام نمی‌شود بلکه با فکر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برگزاری دوره آموزش داستان‌نویسی در حوزه بسیار مهم است، بیش از 70 درصد داستان‌هایی که زبانی بیان می‌شود دینی و مذهبی است، اگر حوزه در این بخش ورود پیدا کند می‌تواند ثمرات خوبی برای جامعه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha