ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد
کد خبر: 3865217
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
سیدسعیدرضا عاملی در جریان بازدید از ایکنا گفت:

ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد

گروه دانشگاه ــ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان بازدید از ایکنا، با بیان اینکه قرآن علاقه‌مندان زیادی در جهان دارد، گفت: هر چقدر قدرت ایکنا زیاد باشد، علاقه‌مندان آن هم افزایش پیدا می‌کنند؛ لذا باید بازتعریفی از خودتان داشته باشید و اعلام کنید که خبرگزاری قرآنی نیستید و در همه امور مرتبط با قرآن برای مخاطبان برنامه داشته باشید و ایکنابوک و ایکناگرین راه بیندازید.

ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشدبه گزارش ایکنا؛ همزمان با ایام هفته پژوهش و روز وحدت حوزه و دانشگاه، سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز، چهارشنبه، ۲۷ آذرماه، از تحریریه‌های خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بازدید کرد.
 
در این بازدید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، سیدسعیدرضا عاملی را همراهی کردند. عاملی در جریان بازدید از تحریریه فارسی، تحریریه بین‌الملل، بخش خبرنگاران افتخاری ایکنا (نبأ) و استودیو مبین، با عملکرد سرویس‌های مختلف این رسانه آشنا شد و از نزدیک در جریان تولید اخبار و پیگیری سوژه‌های خبری در این خبرگزاری تخصصی قرار گرفت.

وی همچنین ضمن بازدید از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و آشنایی با مراکز زیر مجموعه این سازمان همچون مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی، مرکز آموزش، خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی، مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم و مرکز دانشجو معلم قرآن کریم در جریان فعالیت‌های پژوهشی این سازمان قرار گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان بازدید از سرویس بین‌الملل خبرگزاری ایکنا، بر لزوم رصد تحقیقات، مقالات و پایان‌نامه‌های جهان غرب که با نگاه به جهان اسلام نگاشته می‌شوند، تأکید و بیان کرد: وقتی به کیفیت کار آن‌ها نظر می‌کنیم، می‌بینیم که حدود ۸۰ درصد محتوای این آثار به اسلام رومیا (تعریف بومی از اسلام و سیاست انتگراسیون مسلمانان) برمی‌گردد که در واقع از منظر دنیای غرب به جهان اسلام نگاه کرده‌اند. طرح موضوعاتی با ادبیات فمینیزم، لیبرالیزم، دموکراسی و ... و به طور کلی مفاهیم تجدد غربی، گفتمان غالب نسبت به اسلام و جامعه اسلامی شده، و البته ما هم به این وادی کشیده شدیم. خود بنده در سال ۱۹۹۷ اولین‌بار درباره این موضوع مقاله‌ای نوشتم. انتقال به تجدد غرب در حوزه فراگیری صورت گرفته، لذا ما باید بر این مفاهیم تمرکز کنیم.

ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد
سپس، سعیدرضا عاملی و هیئت همراه و همراهی آقایان علیزاده و شوشتری، در سالن جلسات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، دقایقی درباره کارویژه‌هایی که خوب است خبرگزاری قرآنی به آن‌ها اقبال بیشتری نشان دهد، گفت‌وگو کردند.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با تأکید بر اینکه سطح کار قرآن را نباید پایین آورد، قرآن کتاب مقدس و مرجع ماست، اظهار کرد: باید یک رویکرد اصلی برای تغییر مسیر در دست داشت. شرکت گوگل که از سال ۱۹۹۸ کار خود را آغاز کرد، یک پنجره برای جستجو باز کرد، این کار دارای سیر تطوری بود. صنعت جستجو قدرتمند شد، اما علت اینکه گوگل به قدرت رسید، به دلیل ایجاد ظرفیت جمع‌سپاری «کرادسورسینگ»(Crowdsourcing) بود. کاربر‌های آن افزایش پیدا کردند و به رقم چهار و نیم میلیارد کاربر رسید که هر یک هر چیزی تولید می‌کردند، وارد مرکز داده گوگل می‌شد. با همین ظرفیت، خبر‌های سه هزار خبرگزاری دنیا را ویرایش می‌کند. این عامل قدرت گوگل است، اگر چه این شرکت از نقطه ضعیف و سطح پایینی کار را شروع کرد.
ایکنا می‌تواند ظرفیت‌هایی مانند ایکنابوک و حتی ایکنا گرین با رویکرد قرآنی ایجاد کند. قرآن برای محیط زیست حرف‌های زیادی دارد و تولیدات در این عرصه فراوان است
 
با محوریت قرآن برای همه مخاطبان برنامه داشته باشید

وی با بیان اینکه باید آرمان بلند داشت و به دوردست نگاه کرد و در این صورت به آن آرمان حتماً دست می‌یابیم، گفت: اگر گوگل به موفقیت‌هایی دست‌یافته به دلیل همین نگاه است. امکان آپلود در یوتیوب را فراهم کرد که امروز بیش از ۱۵۰ میلیون فیلم در این فضا آپلود می‌شود، اما به این‌ها هم بسنده نکرد، اسلایس‌های مختلفی مانند گوگل بوک و گول نیوز را ایجاد کرد. همچنین گوگل گرین را که نرم‌افزار‌هایی عرضه می‌کند که به فضای سبز کمک خواهد کرد راه‌اندازی کرد.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما هم می‌توانیم ظرفیت‌هایی مانند ایکنابوک و حتی ایکنا گرین را در موضوعات این چنینی با رویکرد قرآنی ایجاد کنیم. قرآن برای محیط زیست حرف‌های زیادی دارد و تولیدات در این عرصه فراوان است. امروز شرکت گوگل دیگر آن گوگل سابق نیست، تنها در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۰ میلیارد دلار برای سرور‌ها هزینه کرد. از کجا به این قدرت‌ها رسید؟ از کاربران آن، از ما. قرآن هم علاقه‌مندان زیادی در جهان دارد، هر چقدر قدرت ایکنا زیاد باشد، علاقه‌مندان آن هم افزایش پیدا می‌کنند؛ لذا باید بازتعریفی از خودتان داشته باشید و اعلام کنید که خبرگزاری قرآنی نیستید و در همه امور مرتبط با قرآن برای مخاطبان برنامه داشته باشید.

سعیدرضا عاملی تمرکز بر انتشار خبر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... بدون در نظر گرفتن پدیده‌ها در هر یک از این عرصه‌ها را امری نادرست دانست و گفت: از آپلود کردن می‌ترسیم، از کامنت می‌ترسیم. اگر تغییر موضعی صورت بگیرد و مدتی از ظرفیت‌های دیگر عصر دیجیتال استفاده کرد، خوب است. با تکنیک‌های خاصی می‌توان در هر کدام از این موارد اصلاحات را لحاظ کرد. امروز صنعت هوش مصنوعی از قدرت زیادی در دنیا برخوردار است.
 
وی افزود: یک زمانی مؤسسه اسلامی حقوق بشر، داده‌های خود را در ویکی قرار می‌داد، سورس هم داشت. این را می‌گویم، چون ویکی اگر اطلاعات و داده‌هایی سورس نداشته باشد، حذف می‌کند. اما به صورت اتوماتیک، مطلب دیگری جایگزین می‌شد. سپس متوجه شدیم که صهیونیست‌ها الگوریتمی طراحی کردند که هر چه از IHRC به ویکی آمد تبدیل به چیز دیگری شود.
 
ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد
 
ستاد هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروز بیشترین فراوانی ثبت پتنت(اختراع) در جهان، در حوزه هوش مصنوعی است و چین و آمریکا در این زمینه با یکدیگر رقابت دارند و چین در سال گذشته ۲۰ هزار مورد ثبت پتنت داشته است. در حوزه تولید مقاله و یا محصولات هوش مصنوعی هم در حدود سه تریلیون دلار در دنیا هزینه می‌شود. ما هم اگر بخواهیم در قرآن توفیقاتی پیدا کنیم، باید سمت و سوی پیشران‌های فناوری اطلاعات را دنبال کنیم. روز گذشته در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در این‌باره صحبت کردیم و مقرر شد ستاد هوش مصنوعی راه بیندازیم.
ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد
 
 
سرورها، کشش تولیدات چندرسانه‌ای را ندارد
 
عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، در این نشست با بیان اینکه هیچ نهادی در کشور نیست که دو رسانه قوی داشته باشد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی دارای دو رسانه بزرگ در کشور است. در سال ۸۲ و از طریق ارتباط با وزارت ارشاد موفق شدیم، نخستین و تنها خبرگزاری تخصصی قرآن را تأسیس کنیم. برای انجام کار منسجم در حوزه دین در این مجموعه، با ائمه جمعه، سازمان اوقاف و امور خیریه و دیگر نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی، دینی و قرآنی ارتباط گرفتیم و ریل‌گذاری به خوبی صورت گرفت. با این حال امروز سرور‌های این رسانه کشش تولیدات چندرسانه‌ای را ندارد.

وی افزود: این خبرگزاری دارای بخش خبرنگاران افتخاری نیز هست و در دوره‌هایی، هم‌تراز اخبار عمومی، خبرنگاران افتخاری ایکنا تولید خبر می‌کردند.
 
ایکنا باید برای همه مخاطبان با رویکرد قرآن برنامه داشته باشد
زیرساخت‌های رسانه‌ای قرآن مجهز نیست و باید تأمین شود

سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه رسانه‌ای ایکنا از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است، اظهار کرد: باید بتوانیم این رسانه را در دنیا به عنوان رسانه‌ای تخصصی در حوزه قرآن جا بندازیم. اما این مهم با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز از سوی دولت جمهوری اسلامی محقق می‌شود. هم‌اینک بسیاری از سوابق خبری و تولیدی‌های ما از دست می‌رود، آن هم به این دلیل که زیرساخت‌های حافظه‌ای ما مجهز نیست و مشکل دارد.
 
وی به برگزاری جشنواره ۱۱۴ ثانیه‌ای اشاره و بیان کرد: کتابخانه‌ای از آثار واصله ایجاد کرده‌ایم تا فیلم‌های قرآنی که با رویکرد سبک زندگی تولید می‌شود، گردآوری کنیم. ۶۰۰ فیلم دو دقیقه‌ای حاصل این گردآوری بوده و تلاش می‌کنیم برای پدیدآورندگان این آثار کلاس‌های آموزش برگزار کنیم. اما متأسفانه به دلیل کمبود امکانات، برای اینکه بتوانیم کاری انجام دهیم، دستانمان خالی است.
 
رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه طی ۱۶ سال گذشته ظرفیتی در رسانه قرآن فراهم و ۴۲ زبان راه‌اندازی شد، گفت: کسی از ما نپرسید چرا ۴۲ زبان ایکنا به ۱۹ زبان تنزل یافت؟ اگر این زبان‌ها به دو یا سه زبان هم برسد، به کسی برنمی‌خورد!
انتهای پیام
captcha