آغاز فرایند سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآنی وزارت علوم/ بروز استعدادها و عادلانه شدن نتایج
کد خبر: 3866243
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
رشید جعفرپور بیان کرد:

آغاز فرایند سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآنی وزارت علوم/ بروز استعدادها و عادلانه شدن نتایج

گروه مسابقات ــ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آغاز فرایند سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم پس از ابلاغ آیین‌نامه آن در اواخر آذرماه، گفت: تغییراتی که در جشنواره طی سال‌های اخیر ایجاد شده ما را به دو هدف بروز استعدادها و عادلانه‌تر شدن نتایج نزدیک کرده است.

آغاز فرایند سی و پنجمین جشنواره قرآنی وزارت علوم / ظهور استعدادها و عادلانه شدن نتایج

رشید جعفرپور،‌ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ابلاغ آئین‌نامه سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم،‌ گفت: این آئین‌نامه اواخر آذرماه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا براساس آن فرایند سی‌وپنجمین دوره این جشنواره رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره سی‌وپنجم دارای مراحل دانشگاهی،‌ استانی، سراسری و ملی خواهد بود،‌ افزود: مرحله دانشگاهی این جشنواره در دو ماه بهمن و اسفند برگزار می‌شود. همچنین مرحله کتبی این دوره از جشنواره که مربوط به رشته‌های معارفی است نیز اوایل اسفندماه به صورت همزمان در دانشگاه‌های وزارت علوم برگزار می‌شود.

جعفرپور تصریح کرد: مرحله استانی نیز اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود در این مرحله مسابقات در بخش‌هایی همچون معارفی و رشته‌های حفظ قرآن که به صورت آزمون کتبی است،‌ برگزار خواهد شد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا مرحله دانشگاهی را با قوت برگزار کنند،‌ اظهار کرد: جشنواره سی‌وپنجم همچون ادوار گذشته در شش بخش آوایی، معارفی، ‌پژوهشی، فناوری، هنری و ادبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش آوایی مسابقات در 9 رشته برگزار می‌شود،‌ گفت: با توجه به مصوبه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها در دوره سی‌و‌پنجم رشته اذان مرحله ملی نخواهد داشت و تنها در جشنواره داخلی دستگاه‌های دانشگاهی برگزار می‌شود. همچنین بخش معارفی نیز دارای 9 رشته است که تمامی رشته‌ها از مرحله دانشگاهی تا سطح ملی برگزار می‌شود.

جعفرپور به تغییرات بخش پژوهشی در جشنواره سی‌وپنجم نیز اشاره کرد و ادامه داد: مسابقات این بخش سال گذشته تنها در دو رشته مقاله و تلخیص کتاب در سطح ملی برگزار می‌شد، اما در دوره جدید رشته نقد کتاب نیز به مرحله ملی اضافه شده است. همچنین در بخش فناوری که سال گذشته در سه رشته برگزار می‌شد امسال به دو رشته کاهش یافته و رشته کانال شبکه‌های مجازی از جشنواره حذف شده است. در بخش ادبی، چهار بخش داریم و مقرر شد در رشته‌های فیلم‌نامه و نمایشنامه هر سال یکی از این دو رشته را بسته به استقبال دانشجویان از آن رشته در جشنواره داشته باشیم. در بخش هنری نیز مقرر شد رشته عکس از مرحله ملی حذف شود و سایر رشته‌ها از دانشگاهی تا سطح ملی برقرار باشد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره حذف مرحله منطقه‌ای از جشنواره قرآنی وزارت علوم گفت: مرحله منطقه‌ای به سبک سال‌های قبل برگزار نخواهد شد. تنها در دو گروه معارفی و بخش کتبی رشته‌های حفظ قرآن مرحله استانی داریم و سایر رشته‌ها و بخش‌ها مرحله استانی ندارد. در این بخش‌ها آثار مستقیم دریافت می‌شود و با توجه میزان استقبال دانشجویان هر دانشگاه به آنها ظرفیت حضور در مرحله سراسری اختصاص داده خواهد شد.

جعفرپور در مورد دلایل تغییر سبک برگزاری مسابقات از حضوری به ارسال آثار در برخی رشته‌های آوایی، گفت: با توجه به اینکه مشارکت‌کننده زیاد است مجبور هستیم در یک مرحله این کارها را انجام دهیم؛ چرا که فرصت اعزام داور به همه دانشگاه‌ها را نداریم. در رشته‌های حفظ مرحله دانشگاهی به صورت کتبی برگزار می‌شود و پس از مشخص نفرات برتر برای حضور در رقابت حضوری معرفی می‌شوند. در رشته قرائت نیز از دانشگاه‌ها خواسته شده است تا فایل تلاوت دانشجویان را براساس استانداردهایی که مشخص شده است، ارسال کنند. این فایل‌ها در معرض داوری اساتید قرار می‌گیرد و فایل‌های برگزیده به مرحله حضوری راه پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه کتبی شدن آزمون رشته حفظ و ارسال فایل تلاوت در رشته قرائت به دلیل تعداد بالای شرکت‌کنندگان در جشنواره بوده است،‌ در مورد تأثیرات بودجه در برگزاری جشنواره به این روش، ابراز کرد: با وجود اینکه این شیوه برگزاری می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، اما بحث بودجه در مراحل بالاتر مطرح است. اگر مسابقات به روشی غیر از این برگزار می‌شد، حداقل باید تیم داوری را به 100 دانشگاه اعزام کنیم و این مشکلات زیادی داشت.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد برگزاری جشنواره به شیوه مسابقات رایج قرآن در کشور که بر مبنای حضور متسابقان از مراحل ابتدایی بنا شده است، گفت: به اعتقاد من تهیه یک استاندارد برای ارسال فایل در برخی رشته‌ها و حضور یک تیم داوری چند نفره برای ارزیابی آثار یکی از بهترین روش‌های برگزاری است و می‌تواند بسیار به عدالت نزدیک باشد؛ چرا که یک شرکت‌کننده چندین بار می‌تواند تلاوت خود را ضبط کند و بهترین تلاوت را ارسال کند.

جعفرپور درباره بازخورد این شیوه برگزاری در بین دانشجویان بیان کرد: به نظر می‌رسد، به لحاظ کیفی کار تقویت شده و مشکلات مربوط به روش‌های دیگر کمتر شده است. به همین خاطر استعدادهای بهتری فرصت ظهور پیدا می‌کنند و ارزیابی شفاهی که از داوران نیز صورت گرفت بر بالاتر رفتن کیفیت و بروز استعدادها تأکید داشتند.

وی در مورد برگزاری مرحله دانشگاهی به صورت حضوری و گسترده شدن جو قرآنی در دانشگاه به واسطه آن گفت: برای این موضوع نیز فکر شده است. پس از اینکه دانشگاه‌ها از طریق ضبط فایل با قاریان مستعد آشنا شدند از آنها در طول ترم برای برگزاری محافل انس با قرآن استفاده می‌کنند و طی این یکی دو سال هم به این صورت بوده است؛ چرا که اصل کار همین محافل است که می‌تواند فضای قرآنی را ایجاد کند.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد زمان و مکان برپایی مرحله کشوری این جشنواره، گفت: مرحله کشوری جشنواره اوایل مهرماه در یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود، اما مکان برگزاری و میزبان این دوره هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha