هوای پاکم آرزوست
کد خبر: 3866261
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳

هوای پاکم آرزوست

گروه اجتماعی ــ استقبال نکردن از طرح‌های نخبگان، رعایت نکردن توصیه‌ها، بی‌توجهی به هشدارها و اهمیت ندادن به طبیعت و ... باعث شده هر روز نفس شهروندان همراه با گره کور آلودگی تنگ‌تر شود.

هوای پاکم آرزوست

این روزها آلودگی هوا در کلانشهرها همه را کلافه کرده است و از همه بیشتر و مهم‌تر تعطیلی مدارس باعث عقب ماندن معلمان و دانش‌آموزان از درس و مدرسه شده است. باید پرسید آیا هیچ راهکاری برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد که جلسات پشت درهای بسته مسئولان تنها به تعطیلی مدارس ختم می‌شود. برگزاری جلسات مختلف بدون اینکه راهکارهای ارائه شده از سوی کارشناسان و عموم مردم مورد بررسی قرار گیرد هیچ نفعی به حال شهروندان ندارد و عمل نکردن برخی از مسئولان به توصیه‌هایی مبنی بر عدم استفاده از خودروی شخصی باعث می‌شود حرف‌های آنان تاثیری بر عموم شهروندان نداشته باشد.

وجود میلیون‌ها خودروی شخصی، فرسوده بودن اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی، آلایندگی سوخت‌های مصرفی و ...از جمله عواملی هستند که باعث تشدید آلودگی کلانشهرها می‌شود.

علی ابراهیمی، فعال زیست محیطی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، با بیان اینکه عوامل متعددی در آلودگی کلانشهرها دخیل هستند، گفت: همه‌ساله در فصل پاییز و زمستان و کاهش بارندگی برف و باران در سال‌های اخیر شاهد آلودگی‌ بسیار زیاد شهرهای بزرگ هستیم که برخی عوامل نیز آلودگی‌ها را تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: تحقیق کامل و جامعی نیز وجود ندارد که بگوید سهم آلایندگی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، آلایندگی اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج، آلایندگی موتورسیکلت‌ها و خودروهای شخصی چقدر است. بلکه هر کدام از این گزینه‌ها همدیگر را متهم می‌کنند که سهم آلایندگی آن دیگری بیشتر است.

ابراهیمی، با بیان اینکه آلودگی زیست محیطی مانند آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست، افزود: در کل دنیا با این پدیده مقابله می‌شود و بنا به سیاست‌های کلی کشورها راهکارها و روش‌هایی به کار گرفته می‌شود ولی متأسفانه در کشور ما تنها موضوعی که به ذهن می‌رسد تعطیلی مدارس است که تبعات زیادی نیز به همراه دارد.

این فعال زیست محیطی، گفت: در کشور ما ناوگان حمل و نقل عمومی وضعیت مناسبی ندارد و بسیاری از اتوبوس‌ها، مینی‌‌بوس‌ها و تاکسی‌ها، فرسوده و از رده خارج هستند و خیلی بیشتر از ظرفیت خود کار می‌کنند؛ بنابراین سهم عمده‌ای در آلودگی هوا و ایجاد خطرات و بحران‌های زیست محیطی دارند.

وی با اشاره به فعالیت کمتر NGO های زیست محیطی اظهار کرد: یکی از عوامل عدم آگاهی مردم در مقابله با بحران‌های زیست محیطی از جمله آلودگی هوا فعالیت کمتر مؤسسات مردم نهاد است. در مقایسه با مؤسساتی که به‌عنوان مؤسسات خیریه و فرهنگی و اجتماعی فعال هستند مؤسسات فعال در حوزه محیط زیست کمتر هستند و این موضوع یکی از آسیب های این حوزه است. هر چند طی سال‌های اخیر برخی مؤسسات فعالیت‌های خود را در این زمینه افزایش داده‌اند ولی جوابگوی این همه آلودگی‌ها و بحران‌های زیست محیطی نیستند.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی از مسئولان مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی اعم از مترو، تاکسی و اتوبوس توصیه می‌کنند ولی متأسفانه خودشان با خودروهای شخصی در محل کار حاضر می‌شوند باعث بی‌اعتمادی و بی‌اعتنایی به حرف‌های خود میان مردم می‌شوند، بیان کرد: مردم انتظار دارند مسئولان در صف اول مقابله با آلودگی هوا باشند تا همدلی و همکاری مسئولان را از نزدیک لمس کنند.

ابراهیمی با اشاره به ارائه راهکارهای مختلف از سوی نخبگان گفت: چندین بار پیش آمده است که طرح‌های مختلفی از سوی نخبگان در زمینه کاهش آلودگی هوا مطرح شده ولی استقبالی از این طرح‌ها نشده است و باید گفت رعایت نکردن توصیه‌ها، بی‌توجهی به هشدارها و اهمیت ندادن به طبیعت و زندگی در هوای سالم باعث شده است هر روز نفس شهروندان همراه با گره کور آلودگی تنگ‌تر شود.

انتهای پیام
captcha