رشد وهابیت در مالدیو با حمایت عربستان سعودی
کد خبر: 3866609
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰

رشد وهابیت در مالدیو با حمایت عربستان سعودی

گروه بین‌الملل ــ روزنامه «مالدیو ایندیپندنت» در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، از تلاش عربستان سعودی برای ترویج وهابیت و رشد دیدگاه‌های افراط‌گرایانه در مالدیو خبر می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از The Diplomat، در این گزارش که شامل نتایج یک مطالعه درباره چگونگی گسترش وهابیت در جهان است، عنوان شده اگرچه عوامل پیچیده بسیاری در تشدید افراطی‌گری در مالدیو نقش داشته، اما نقش عربستان سعودی عامل بسیار مهمی بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: نگاه افراطگرایانه که برمبنای ایدئولوژی وهابیت در جامعه مالدیو در حال رشد است با اسلام میانه‌رو که سال‌ها در این کشور رواج داشته و بر مدارا تأکید می‌کند، متفاوت است.

براساس این گزارش،‌ دولت سعودی از ابتدای دهه 80 میلادی تاکنون حدود 100 میلیارد دلار برای گسترش وهابیت در جهان هزینه کرده است.  

رشد وهابیت در این کشور از همان زمان(ابتدای دهه 80 میلادی) و با بازگشت افرادی آغاز شد که برای تحصیل در مدارس وهابی به پاکستان و عربستان رفته بودند. 

بعدها با تقویت روابط میان ماله و ریاض،‌ ائمه جماعات وهابی آزادی عمل بیشتری برای ترویج افکار وهابی در مالدیو پیدا کردند. 

همچنین در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهر ماله، پایتخت مالدیو، آمده است: اوضاع اقتصادی و اجتماعی پایتخت یکی دیگر از عناصر اصلی رشد افراط‌گرایی خشن است. نرخ بیکاری، سوء‌ مصرف مواد و خشونت در ماله بالا است در حالی که دستمزدها پایین است. 

انتهای پیام
captcha