افشای نام محکومان به اعدام در پرونده قتل خاشقجی
کد خبر: 3866756
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

افشای نام محکومان به اعدام در پرونده قتل خاشقجی

گروه بین‌الملل - خبرگزاری رویترز نام برخی از افرادی که در جریان پرونده قتل خاشقجی به اعدام محکوم شده‌اند، را فاش کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «روسیا الیوم»، با وجود اینکه دادستانی عربستان، اسامی محکومان به اعدام در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی، را فاش نکرده بود اما خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش رسانه‌ها و اطلاعات منتشر شده از مسئولان و مقامات سعودی، در گزارشی اسامی 6 نفر از افرادی که در جریان این پرونده به اعدام محکوم‌ یا آزاد شده‌اند را اعلام کرد.

اسامی برخی از محکومان به اعدام
 
ماهر عبدالعزیز مطرب: وی معاون ویژه امنیت اطلاعات سعود القحطانی، مشاور محمد بن سلمان و همچنین مذاکره کننده اصلی در کنسولگری عربستان بود.
 
مطرب یک افسر ارشد و یکی از اعضای تیم امنیتی محمد بن سلمان است. او طی سفرهای رسمی محمد بن سلمان به آمریکا و اروپا در کنارش حضور داشت.

یک مسئول سعودی درباره وی گفت: انتخاب او برای مشارکت در اجرای عملیات قتل خاشقجی به این دلیل بود که او خاشقجی را کاملا می‌شناخت و با وی در سفارت عربستان در لندن کار کرده بود.

صلاح محمد الطبیقی: وی کارشناس پزشکی قانونی در بخش اسناد جنایی در وزارت کشور عربستان است. در عملیات استانبول نقش الطبیقی از بین بردن آثار جرم مثل اثرانگشت‌ها و غیره بود. در گزارش سامان ملل آمده است که الطبیقی عضو اصلی تیم نبود بلکه برای رهایی از شر جسد از او کمک گرفته شد.

افرادی که محاکمه شدند

 احمد محمد عسیری: وی معاون سابق رئیس اطلاعات کل و یکی از کسانی است که پادشاه عربستان او را برکنار کرد.

دادستان کل عربستان گفته است که او کسی است که دستور بازگشت خاشقجی به عربستان سعودی را صادر کرده اما دستور به قتل وی نداده است.
دادستان کل سعودی، عسیری را روز دوشنبه به دلیل نبود دلایل کافی برای قتل خاشقجی آزاد کرد.

مصطفی محمد المدنی: وی رهبری عملیات اطلاعاتی گروه امنیتی 15 نفره عربستان در استانبول را بر عهده داشت.

المدنی برای سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقجی، لباس وی را بر تن کرده، عینک او را بر چشم خود قرار داده و ساعت هوشمند او را به مچ خود بسته و از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده است تا نشان دهد که او در کنسولگری به قتل نرسیده است.

افرادی که در دادگاه محاکمه نشدند

سعود القحطانی: وی که دست راست محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی محسوب می‌شود، از منصب مشاور دیوان پادشاهی استعفا داده است و مهم‌ترین شخص در قتل خاشقجی بوده است. اما دادستانی کل عربستان بدون توجه به اتهامات وی، او را محاکمه نکرد.

القحطانی در دوران عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان، در دیوان پادشاهی کار می‌کرد و چنان ارتقا یافت که تنها فرد مورد اعتماد محمد بن سلمان شد. منابع مرتبط با دیوان پادشاهی سعودی می‌گویند که او به نیابت از ولیعهد سعودی سخن می‌گفت و دستورات را مستقیما به مسئولان بزرگ عربستان صادر می‌کرد.

بنا به اطلاعات منابع نزدیک به خاشقجی و دولت سعودی، القحطانی یک سال پیش از قتل خاشقجی و در زمانی که او در واشنگتن به سر می‌برد، از بیم انجام اقدامات انتقام‌جویانه خاشقچی علیه مقامات سعودی، از او خواسته بود به عربستان بازگردد.

محمد العتیبی:‌ وی به عنوان کنسول عربستان در استانبول فعالیت می‌کرد و 4 روز پس از قتل خاشقجی به رویترز اجازه داد تا در داخل کنسولگری به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. وی پس از انجام تحقیقات آزاد شد.

یادآور می‌شود؛ در آخرین جلسه محاکمه متهمان قتل خاشقجی که دوشنبه، 2 دی‌ماه در عربستان برگزار شد، ۵ تن از متهمان به اعدام و ۳ متهم دیگر این پرونده به ۲۴ سال زندان محکوم شدند.
انتهای پیام
captcha