به گزارش خبرنگار ایکنا؛ اختتامیه سومین جشنواره بازیهای جدی عصر روز گذشته، ششم دیماه، با حضور سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، به همراه جمعی از معاونین این مرکز و مسئولان و اساتید دانشگاه در محل سالن همایشهای الزهرا(س) دانشگاه شهید بهشتی برگزار و برندگان این جشنواره مشخص شدند.
در این مراسم «بازی تیزران» از دانشگاه هنر اسلامی تبریز توانست جایزه ۲۰ میلیون تومانی را از آن خود کرده و لقب بهترین بازی جدی سال ۱۳۹۸ را دریافت کند. «بازی کیپ استپ» نیز توانست جایگاه دوم را دریافت کند و «بازی شاه گیگیلی» سوم شد.
محمدمهدی اسماعیلی، رئیس اداره فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان یکی از حامیان این رویداد، گفت: هر سال بازیهای جدی در بخشهایی مانند بهداشت، درمان، توانبخشی، آموزش و فرهنگسازی را پذیرش و داوری میکنیم تا به ارتقای کیفیت و اثرگذاری آنها کمک شود. بر همین اساس تلاش میکنیم تا رویداد هکاتون دیگری را در آینده در این عرصه حمایت کنیم.
سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه بازیهای جدی، گفت: یکی از اهداف مهم این کنفرانس کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازیهای جدی بوده است.
«بازی تیزران» از دانشگاه هنر اسلامی تبریز توانست جایزه ۲۰ میلیون تومانی را از آن خود کرده و لقب بهترین بازی جدی سال ۱۳۹۸ را دریافت کند. «بازی کیپ استپ» نیز توانست جایگاه دوم را دریافت کند و «بازی شاه گیگیلی» سوم شد
وی افزود: در حقیقت بعد از خاتمه این برنامه کار اصلی ما آغاز میشود. یکی از اقدامات مهم ما این است که اهمیت بازیهای جدی را در مجموعههای دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانهها منعکس کنیم. در طول این چند سال با اقداماتی که مجموعه بنیاد انجام داده است، شاهد توسعه و رشد این فضا هستیم ولی این فعالیتها کافی نیست. با توجه به اینکه خود شما بازیسازان امروز درگیر این موضوع هستید و اهمیت این موضوع را درک میکنید، لذا لازم است که ما هم فعالیتهای جدیتر و مؤثرتری را انجام دهیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای تصریح کرد: یکی از کارهایی که امسال به صورت جدی پیگیر آن شدیم این بود که این درک که به سایر بخشهای کشور هم منتقل شود. ما امروز شاهد مشارکت حضور ۱۴ دستگاه مختلف در این حوزه هستیم که هر کدام مأموریتهای متفاوتی دارند. در طول این مدت پیگیریهای بسیاری اتفاق افتاد و تلاشهایی صورت گرفت که منجر به گفتوگوهایی شد و دریچه پیشرفت را برای افراد متعددی باز کرد.
پژمان با بیان اینکه مشارکت دستگاهها در این موضوع افزایش یافته است، افزود: امروز این مشارکت را در تعداد جوایز نیز میبینیم. همین که کمک دستگاهها و مشارکت آنها بیشتر شود، در آینده باعث خواهد شد که ما به هم بازار بزرگتری برسیم و صنعت بازیهای رایانهای هم توسعه پیدا کند.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بحثهایی که در بخشهای مختلف کشور، ظرفیتهای آن مغفول واقع شده بازیهای رایانهای است، اظهار کرد: این غفلت هم به دلیل این است که ما هر زمان از بازیهای دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدید، مشکلات و یا آسیبهای آن رفتهایم. بر همین اساس در مجموعه بنیاد اقداماتی را در این حوزه انجام میدهیم.
به گزارش ایکنا؛ هکاتون رویدادی است که در آن برنامهنویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرمافزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گرد هم میآیند و در توسعه پروژههای نرمافزاری و گاهی سختافزاری با یکدیگر همکاری میکنند.
بازیهای جدی نقشی مهم و کلیدی در صنعت بازیهای ویدیویی دارند و به اهداف آموزشی، تبلیغاتی و درمانی میپردازند. برای توسعه این بازیها علاوه بر دانش بازیسازی، به دانش تخصصی در حوزه مربوطه نیز نیاز است.
رویداد جایزه بازیهای جدی، هر سال توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار میشود. همانطور که در سایت این جشنواره آمده، «این رویداد در سومین دوره خود تلاش کرد تا با برگزاری سه رویداد جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۸، هکاتون بازیهای جدی سال ۱۳۹۸ و سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۸ زیرساختهای علمی و صنعتی را برای توسعه بیش از پیش این بازیها در کشور فراهم و حلقههای توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاریسازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند.»
از اهداف رویداد جامع جایزه بازیهای جدی میتوان به افزایش تولیدات و مطالعات در حوزه بازیهای جدی، اتصال دانشگاه و صنعت و تقویت رابطه میان این دو در این حوزه، جذب سرمایهگذاران برای تأمین مالی توسعه بازیهای جدی و … اشاره کرد.
گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید!
انتهای پیام