نگاهی به تغییرات آئین‌نامه سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم
کد خبر: 3867048
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸

نگاهی به تغییرات آئین‌نامه سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم

گروه مسابقات ــ براساس آئین‌نامه اجرایی سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که اواخر آذرماه ابلاغ شده است، مرحله دانشگاهی طی دو ماه بهمن و اسفند و مرحله کشوری نیز مهرماه سال آینده برگزار می‌شود.

نگاهی به تغییرات آئین‌نامه سی‌و‌پنجمین جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم

به گزارش ایکنا؛ آئین‌نامه سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم، اواخر آذرماه به دانشگاه‌های سراسری کشور (دولتی و غیرانتفاعی) ابلاغ شد تا به این ترتیب فرایند سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم فرایند خود را با وجود ابلاغ نشدن آئین‌نامه جشنواره ملی قرآن و عترت، آغاز کند.

از جمله سیاست‌ها و رویکردهایی که برای این دوره تعریف شده است می‌توان به توجه به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری پیرامون فعالیت‌های قرآن و عترت، توجه به رویکرد تبلیغی، آموزشی، ‌تربیتی و پژوهشی در جشنواره و استفاده از استعداد و توانایی نخبگان قرآنی شرکت‌کننده در جشنواره اشاره کرد.

این جشنواره در سطح دانشجویان از مقطع کاردانی تا دکتری برگزار می‌شود و ملاک دانشجو بودن تنها در مرحله اول(دانشگاهی) اعمال می‌شود؛ به این معنا که اگر دانشجویی پس از حضور در مرحله دانشگاهی فارغ‌التحصیل شود در صورت برگزیده شدن می‌تواند در مراحل بعدی نیز شرکت کند.

بر اساس زمان‌بندی که برای سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم تعریف شده است، مرحله دانشگاهی جشنواره طی دو ماه بهمن و اسفند برگزار می‌شود. مرحله استانی که صرفاً در دو بخش کتبی و رشته‌های مربوط به حفظ برگزار می‌شود، اردیبهشت‌ماه سال آینده در نظر گرفته شده است. همچنین مرحله سراسری این جشنواره نیز اوایل مهرماه خواهد بود. 

در این دوره از جشنواره، مسابقات در شش بخش و 34 رشته برگزار می‌شود. بخش آوایی و معارفی هر کدام در 9 رشته، بخش هنری هفت رشته، بخش فن‌آوری و هنری هر کدام در دو رشته و بخش ادبی نیز در چهار رشته برگزار می‌شود.

گزارش ایکنا حاکی است، بر اساس ضوابطی که برای این دوره در نظر گرفته شده است هر دانشجو تنها در یک رشته می‌تواند شرکت کند، ‌اما حضور در رشته تواشیح بلامانع است. همچنین دانشجویانی که در جشنواره ملی در سال‌های گذشته حائز رتبه اول تا سوم شده‌اند، حق شرکت در همان رشته از جشنواره را ندارند. همچنین براساس سهمیه‌ای که در نظر گرفته شده است، دانشگاه‌های دارای سه هزار دانشجو، دو نفر سهمیه، دانشگاه‌های دارای تا هشت هزار دانشجو، سه نفر سهمیه و دانشگاه‌های بیش از هشت هزار دانشجو، پنج نفر سهمیه در هر رشته برای حضور در مرحله کشوری خواهند داشت.

این آئین‌نامه امسال با تغییراتی نسبت به سال گذشته برای مخاطبان به‌روزرسانی شده است. اولین تغییر مربوط به بخش پژوهشی و اضافه شدن یک رشته به مجموعه رشته‌های آن در مرحله ملی است. مسابقات بخش پژوهشی سال گذشته تنها در دو رشته «مقاله» و «تلخیص کتاب» در سطح ملی برگزار می‌شد، اما در آئین‌نامه جدید، رشته «نقد کتاب» نیز به مرحله ملی اضافه شده است.

دانشجویانی که در جشنواره ملی در سال‌های گذشته حائز رتبه اول تا سوم شده‌اند، حق شرکت در همان رشته از جشنواره را ندارند

همچنین در بخش فناوری که سال گذشته در سه رشته برگزار می‌شد، امسال به دو رشته کاهش یافته و رشته «کانال شبکه‌های مجازی» از جشنواره حذف شده است. در بخش ادبی که چهار رشته دارد نیز مقرر شده است رشته‌های «فیلم‌نامه» و «نمایشنامه» بر اساس استقبال مخاطبان به صورت یک سال در میان برگزار شود. در بخش هنری نیز معیّن شد که رشته عکس از مرحله ملی حذف شود و سایر رشته‌ها از دانشگاهی تا سطح ملی برقرار باشد.

یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در شش بخش و 34 رشته برگزار می‌شود که بخش آوایی شامل رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل،‌ حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ کل قرآن، اذان(مرحله ملی ندارد)، دعا و مناجات‌خوانی و تواشیح است. همچنین بخش معارفی مسابقات نیز در رشته‌های آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، حفظ موضوعی قرآن،‌ آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن، آشنایی با سیره معصومین(ع)، احکام پرسمان قرآنی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی برگزار می‌شود. دیگر بخش‌های این جشنواره شامل پژوهشی، ادبی، هنری و فناوری است.

برای مشاهده دستورالعمل اجرایی سی‌وپنجمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha