محمود علیگو، سرپرست دفتر امور آسیبدیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتوگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که افراد در معرض آسیب و آسیبدیدگان اجتماعی تا چه میزان اورژانس اجتماعی و خط «123» را میشناسند؟ گفت: متأسفانه معرفی خدمات اورژانس اجتماعی به اندازه کافی نبوده است.
وی ادامه داد: تبلیغات مربوط به معرفی خدمات اورژانس اجتماعی، تبلیغات تجاری نیست بلکه حاکمیتی است و جزء وظایف صدا و سیما و سایر رسانهها محسوب میشود که در قالب مسئولیتهای اجتماعی خود به معرفی و تبلیغ اورژانس اجتماعی بپردازند.
علیگو با ابراز تأسف از اینکه تاکنون اقدامات مناسبی در معرفی این خط توسط رسانهها و صدا و سیما رخ نداده است، گفت: متأسفانه با معرفی اورژانس اجتماعی هم برخورد تجاری میشود و از بهزیستی برای معرفی این خدمات درخواست هزینه میکنند؛ اما از آنجایی که اولویت اول سازمان بهزیستی تأمین نیازهای مددجویان خود است، نمیتواند هزینه سنگینی بابت پخش تیزر و تبلیغ اورژانس اجتماعی پرداخت کند.
آسیبدیدگان «123» را نمیشناسند
وی با تأکید بر اینکه همه افراد در معرض آسیب باید بدانند در شرایط بحرانی با اورژانس اجتماعی به شماره تلفن اضطراری «123» تماس گیرند، گفت: متأسفانه هنوز این آگاهی وجود ندارد. البته کمیسیون مشترکی بین سازمان بهزیستی و رسانهها در حال شکلگیری است و امیدواریم با تشکیل این کمیسیون رسانهها بیشتر ما را در این زمینه یاری کنند.
به گزارش ایکنا؛ اورژانس اجتماعی با شماره تلفن «123» خط تلفن رایگانی است که افراد در معرض آسیب یا آسیبدیده برای دریافت کمک باید با آن تماس گیرند. وظیفه مددکاران، مشاوران و روانشناسان اورژانس اجتماعی مداخله حرفهای در بحرانهایی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، خشونت و ... است.
افراد در معرض خطر از جمله زنان و دخترانی که در معرض آزار، تهدید و تجاوز قرار دارند، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کردهاند، کودکان خیابانی، همسران آزار دیده، کودکان آزار دیده، سالمندان آزار دیده، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، افراد بدسرپرست و بیسرپرست و به طور کلی تمام افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، میتوانند برای دریافت کمک با شماره 123 تماس گیرند.
انتهای پیام