کد خبر: 3867584
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

مبانی نظری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی - اسلامی تقویت می‌شود

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تقویت مبانی نظری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی ـ اسلامی در کشور، از تلاش برای ارتقای سواد افراد و خانواده‌ها نسبت به بازی‌های رایانه‌ای خبر داد و گفت: هنوز در رژیم مصرف خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای با مشکلات جدی مواجهیم.

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جایگاه بازی‌های جدی در رفع برخی از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، گفت: مسابقات بازی‌های جدی از جمله رویداد‌هایی است که در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی سه سال گذشته دنبال کرده‌ایم و امیدواریم این حوزه، به یکی از موضوعات مهم در کشور تبدیل شود؛ چرا که ظرفیت بازی‌های جدی بسیار بالاست و این توانایی بالقوه را دارد که بسیاری از مشکلات و مسائل را حل کند.

وی افزود: همیشه از مضرات، مشکلات و آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای صحبت کرده‌ایم، اما بازی‌های جدی نقطه مقابل آن هستند و در کنار بازی و سرگرمی اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و می‌توانند بسیاری از موضوعاتی که مسائل روز و مشکلات جامعه هستند را مرتفع کنند. همچنین می‌توانند اهدافی داشته باشند که نزدیک به جریان زندگی واقعی است و می‌تواند تأثیرات مثبتی را بر کیفیت و سبک زندگی جامعه داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد:‌ بازی‌های جدی در واقع می‌توانند در حوزه آموزش، فرهنگ، کسب و کار، بهداشت و همه مواردی که به زندگی مربوط است اثرگذار باشد و نقش مثبتی را در این موضوعات ایفا کند؛ لذا تلاش کردیم که این دغدغه هر سال بهتر و گسترده‌تر به دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف، نخبگان و فضای دانشگاهی منتقل شود. رشد شرکت‌کنندگان و مشارکت‌کنندگان در این عرصه از بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که این روند، روبه پیشرفت است و امیدواریم هر سال با توسعه این فضا شاهد ایجاد فضای حیاتی برای توسعه بازی‌های جدی باشیم.

پژمان در خصوص برنامه‌های بنیاد در جهت فرهنگ‌سازی عرصه بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی گفت: بنیاد در حوزه‌های مختلفی درگیر است و در حوزه فرهنگی سواد بازی‌ها را دنبال می‌کند و در این زمینه ارتقای سواد بازی در جامعه و خانواده‌ها یکی از اولویت‌های ما در این عرصه است. در همین رابطه نیازمند کمک جدی رسانه‌ها، مخصوصاً رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون هستیم.

وی با تأکید بر اینکه هنوز در رژیم مصرف خانواده‌ها در حوزه رسانه‌ها به ویژه بازی‌های رایانه‌ای مشکلات جدی را می‌بینیم، اظهار کرد: اینکه خانواده‌ها بدانند چه بازی‌هایی را در اختیار فرزندانشان قرار دهند و به نظام رده‌بندی سنی توجه کنند و اینکه چند ساعت باید بازی کنند و یا چه مدت می‌توانند بازی‌ کنند، از جمله مسائلی است که در حوزه فرهنگی به دنبال آن‌ها هستیم و برنامه‌های مختلفی را در این جهت پیش‌بینی و انجام داده‌ایم. تلاش می‌کنیم بسیاری از این موارد اصلاح شود تا بتوانیم سواد افراد را نسبت به بازی‌های رایانه‌ای ارتقا دهیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه به برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه آموزش هم اشاره کرد و گفت: حوزه آموزش یکی از موضوعات بسیار مهم در عرصه بازی‌های رایانه‌ای است و ما در این زمینه نیروی انسانی متخصص و جوان را نیاز داریم. بیشترین مسیری که حوزه فرهنگی جامعه را مورد تهاجم قرار می‌دهد، بازی‌های رایانه‌ای است چرا که پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم را به مخاطبان ارائه می‌دهد. امروزه دانش‌آموزان در خانواده‌ها به نوعی درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند که نشان از سهم بالای آن در حوزه فرهنگ‌سازی جامعه دارد.

پژمان ادامه داد: با اقداماتی که در انستیتو ملی بازی‌سازی انجام شده است می‌توانیم آموزش‌های گسترده‌تری را برای دانش‌آموزان در قالب رشته‌های درسی ارائه کنیم. همچنین با توجه به تغییر مدل آموزش‌ها در آینده می‌توان از قابلیت‌های بازی‌های دیجیتال بیشتر بهره برد. بر همین اساس انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم که در آنجا اقدامات جدیدی را در خصوص آموزش انجام دهیم. سیلابس‌های آموزشی جدیدی طراحی شده و نقاط مختلفی در تهران و در سطح کشور از این آموزش‌ها بهره‌مند شده‌اند؛ امیدواریم این آموزش‌ها به صورت فراگیر در کل کشور اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا از ظرفیت آن در کل کشور استفاده کنیم، گفت: با هم‌افزایی ظرفیت‌های طرفین تلاش کردیم تا بهره‌وری و اثربخشی فعالیت‌ها افزایش و کاهش هزینه‌ها محقق شود. براساس این تفاهم‌نامه، از ظرفیت‌ها و تخصص‌های طرفین، برای ظهور، آموزش و رشد استعداد‌های برتر و نخبه ایران اسلامی و همچنین معرفی توانمندی‌های موجود در زمینه بازی‌های رایانه‌ای و ساماندهی فعالیت‌های فراغتی، فرهنگی و آموزشی نسل جوان استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به اقداماتی که در حوزه بازی‌های رایانه‌ای انجام داده نشان می‌دهد دغدغه جدی در این حوزه دارد و در ماه‌های اخیر اقدامات مشترکی در دستور کار دو مجموعه قرار گرفته است که نقطه قوت آن استفاده از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی مشترک است. این همکاری در حوزه سواد بازی که یکی از بحث‌های فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سایر نهاد‌های مرتبط است بسیار مؤثر خواهد بود.

پژمان با اشاره به هدایت محتوایی خانواده‌ها در زمینه بازی‌های رایانه‌ای هم افزود: باید به خانواده‌ها در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای کمک کنیم و آن‌ها را با نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی آشنا سازیم. از طرفی، بسیاری از بازی‌سازان برای معرفی تولیداتشان در مدارس با موانعی روبه‌رو هستند که با ارائه معرفی‌نامه‌هایی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توان در این زمینه اقدامات مهمی انجام داد.

وی با اشاره به حوزه تولید گفت: در این عرصه ساختاری حمایتی به نام همگرا داریم که براساس آن تلاش کردیم تمام خدماتی که بازی‌سازان ایرانی نیاز دارند در این سطح، طراحی شود و هرکسی که در خواست خدمات دارد بتواند از ساختار شفاف و به‌روز همگرا استفاده کند. تلاش ما این بوده که به جای اینکه پرداخت‌های نقدی صورت گیرد، پرداخت‌های غیرنقدی طراحی شود و متناسب با مواد و خدماتی که نیاز دارند گزینه‌هایی در اختیارشان قرار گیرد و پرداخت‌های آن توسط بنیاد انجام شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی این مرکز هم در عرصه ارتقای کیفت بازی‌های ایرانی - اسلامی، گفت: در این حوزه هم مانند سمپوزیوم بازی‌های جدی، تلاش کردیم که در حوزه‌هایی که نیاز به تولید دانش دارند، مبانی نظری آن‌ها در کشور تقویت شود و با برنامه‌ریزی در حوزه معاونت پژوهش و بخش دایرکت اتفاقات بهتری در جهت تقویت این عرصه صورت گیرد. بر همین اساس یکی از اقدامات جدی ما پیمایشی است که در پایان سال ۹۸ اقدام می‌شود و از طریق این پیمایش، اطلاعات دقیق‌تر و به‌روزتری در جهت ارزیابی و ارائه خدمات بهتر به دست ما خواهد رسید.
انتهای پیام
captcha