طالبان لیست 5 هزار زندانی خود را به آمریکا داد
کد خبر: 3867666
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

طالبان لیست 5 هزار زندانی خود را به آمریکا داد

گروه بین‌الملل ــ یکی از مقامات طالبان اعلام کرد که لیستی از 5 هزار نفر زندانی این گروه برای آزادی به آمریکا داده شده است.

طالبان لیست 5 هزار زندانی خود را برای آزادی به آمریکا دادبه گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «خبرنامه»، هزاران عضو طالبان که در افغانستان زندانی هستند، توافق صلح بین ایالات متحده و این گروه را به عنوان اقدامی اساسی برای آزادی خود می‌دانند.

به گزارش آسوشیتدپرس، زندانیان طالبان می‌دانند که آزادی آنها پایه اصلی هر توافقنامه‌ای است که به جنگ 18 ساله افغانستان به عنوان طولانی‌ترین درگیری نظامی واشنگتن پایان می‌دهد.

براساس این ‌گزارش، یکی از مقام‌های طالبان گفته است که لیستی از 5 هزار زندانی این گروه به آمریکایی‌ها داده شده و آزادی آنها در توافقنامه مورد بحث نوشته شده است.

این مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرده است که مسئولان آمریکایی و دولت افغانستان گفته‌اند که آزادی زندانیان بخشی از مذاکرات بین دو طرف است.

با این حال برخی از تحلیلگران می‌گویند که آزادی زندانیان می‌تواند صلح را در افغانستان تضعیف کند.

مایکل کوگلمن، معاون برنامه‌های آسیایی در مرکز ویلسون مستقر در ایالات متحده هشدار داده که نیاز است مقامات افغانستان و آمریکا نسبت به هر زندانی که طالبان قصد آزادی وی را دارند، احتیاط لازم را انجام دهند تا از اینکه احتمالاً روند صلح تازه زیر پا گذاشته نشود، مطمئن شوند.

آسوشیتدپرس با بیش از ده‌ها زندانی طالبان در زندان پلچرخی پایتخت کابل مصاحبه کرده است. آنها این موضوع را پذیرفته‌اند که دیگر نمی‌توان مثل گذشته بود؛ اگرچه هنوز هم می‌خواستند آنچه را حکومت اسلامی می‌نامند، اداره کنند، ولی دیگر به دنبال برخی از احکام سخت خود مانند ممنوعیت تحصیلات و کار برای دختران و زنان نیستند.

انتهای پیام
captcha